مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
تزوس (Tezos)

ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال ارزهای زیادی وجود دارند که می توان گفت ارز تزوس یکی از پر سر و صداترین آن ها بوده است. تزوس (Tezos) اولین پلتفرم خود اصلاحگر بین ارزهای  دیجیتال است. پلتفرم قراردادهای هوشمند آن مانند اتریوم است ولی با این تفاوت که از اجماع اثبات سهام استفاده می کند.

ارز تزوس (Tezos) چیست؟ / ویژگی ها و روش خرید این ارز

 

ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال ارزهای زیادی وجود دارند که می توان گفت ارز تزوس یکی از پر سر و صداترین آن ها بوده است.

تزوس (Tezos) اولین پلتفرم خود اصلاحگر بین ارزهای دیجیتال است. پلتفرم قراردادهای هوشمند آن مانند اتریوم است ولی با این تفاوت که از اجماع اثبات سهام استفاده می کند.

شرکت‌کنندگان در بلاک چین تزوس یا همان سهام‌داران، می‌توانند بر روی تغییراتی که می‌خواهند رای دهند تا درباره طرح‌های پیشنهادی یک توافق جمعی در شبکه حاصل شود.

ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟
ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟

 

مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال تزوس

خود اصلاحگر (Self-Amendment)

قابلیت خود اصلاحگری این امکان را به تزوس می دهد تا بدون نیاز به ایجاد فورک، تغییرات و بروزرسانی ‌های شبکه بر روی آن اعمال شود و تزوس با استفاده از این قابلیت هزینه‌ های بروزرسانی در پروتکل خود را کاهش خواهد داد.

 

مدیریت درون زنجیره‌ای (On-Chain Governance)

در تزوس تمامی سهامداران در مدیریت پروتکل دخیل هستند. چرخه انتخاباتی برای سهامداران یک فرایند سازمان‌ یافته است تا درباره طرح‌های پیشنهادی توافق جمعی حاصل شود. با ترکیب ساز و کار مدیریت درون زنجیره‌‌ای با پروتکل خود اصلاحگر، امکان تغییر نحوه فرایند رای‌گیری در آینده با کشف مکانیزم‌های بهتر مدیریت نیز وجود خواهد داشت.

 

نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

این ساز و کار امکان باعث تامین مالی برای نگهداری از شبکه به صورت غیرمتمرکز را فراهم می‌سازد، از این رو ایجاد اکوسیستمی از توسعه‌ دهندگان فعال که دارای انگیزه اقتصادی جهت مشارکت در پروتکل هستند، فرایند توسعه تزوس را بهبود خواهد بخشید.

 

قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی (Smart Contracts & Formal Verification)

پلتفرم تزوس قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزی را که امکان دستکاری و مختل کردن آن توسط اشخاص ثالث وجود ندارد را به کاربران می‌دهد. علاوه بر این تزوس به فرایند بررسی رسمی قراردادهای هوشمند را که تکنیکی برای بهبود امنیت آن‌هاست، کمک می‌کند. این تکنیک در صورت استفاده صحیح از باگ‌های هزینه‌بر و جنجال آفرین در آینده جلوگیری می‌کند.

 

اثبات سهام (Proof-of-Stake)

برخلاف دیگر رمز ارزهایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنند، در شبکه تزوس هر سهامدار این قابلیت را دارد تا در فرایند اجماع شرکت کرده و در ازای این کار خود که باعث تامین امنیت و پایداری شبکه خواهد شد، از سمت شبکه پاداش دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اثبات سهام چیست و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

نمایندگی (Delegation)

یک سپرده امن لازمه‌ی مشارکت در فرایند اثبات سهام است. همانطور که اثبات سهام بر روی درستکار بودن اکثریت افراد شبکه استوار است، امنیت تزوس نیز با پروتکل انگیزه بخش آن از طریق مجازات افراد متقلب و پاداش دادن به افراد راستگو در شبکه تحقق می‌یابد. کاربرانی که نمی‌خواهند مستقیماً در پروتکل اجماع شرکت کنند، قادر به انتخاب نماینده و سپردن حقوق خود به آن‌ها هستند.

 

ICO بحث‌برانگیز و مشکلات قانونی

تزوس با داشتن شبکه‌ای انعطاف‌پذیر و قدرتمند توجه عده زیادی را به عرضه اولیه کوین خود جلب کرد. این ICO در یک جولای ۲۰۱۷ آغاز شد و ۲۳۲ میلیون دلار کسب کرد تا به یکی از بزرگترین ICOهای تاریخ تبدیل شود.

با این حال در پی موفقیت ICO، یک اختلاف اساسی بین بنیانگذار تزوس و صاحبان حق مالکیت معنوی تزوس، یوهان گِوِرز و زوج آرتور و کتلین برایتمن به وجود آمد.

در پی این اختلاف راه‌اندازی پلتفرم تزوس تا زمان نامشخص به تعویق افتاد.

با اینکه کتلین برایتمن در کنفرانس ۱۷ و ۱۸ فوریه سال ۲۰۱۸ در UCLA گفته بود راه‌اندازی قرار است در عرض چند هفته بعد از آن انجام شود، شبکه تزوس تا اوایل مارس هنوز راه اندازی نشده بود.

تاخیر در راه اندازی یکی از دلایل ایجاد مشکل قانونی برای تزوس بود.

برخی کاربران با این ادعا که تزوس به طور غیرقانونی اقدام به انتشار و عرضه اوراق بهادار کرده علیه شرکت اقامه دعوا کردند. این دادخواست‌ها با هدف پرداخت غرامت تزوس به سرمایه‌گذاران به خاطر خرید آنها در ICO بود.

در فوریه ۲۰۱۸ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درخواست وکیل دیوید سیلور که از طریق قانون آزادی اطلاعات برای ارائه اطاعات در مورد تزوس مطرح شده بود را رد کرد. سیلور نماینده شاکیان در طرح شکایت دسته جمعی آنها علیه تزوس بود که در نوامبر ۲۰۱۷ مطرح شده بود.

در اواسط فوریه ۲۰۱۸ و در پی تصمیم داوطلبانه دو عضو هیئت مدیره بنیاد تزوس، از جمله گِورز، به کناره‌گیری از پروژه، سرمایه‌گذاران پروژه تزوس نیز به راه‌اندازی شبکه خوش بین شدند. به جای این دو عضو میشال موانی و رایان جسپرسون توسط جامعه تزوس جایگزین شدند.

در بیانیه مرتبط با این جایگزینی جسپرسون اظهار داشت: “یوهان گورز و دیگو الیویر فرناندز پونز داوطلبانه پیشنهاد استعفا از هیئت مدیریه بنیاد را مطرح کرده‌اند. آن ها متعهد به موفقیت پروژه تزوس هستند و تا رسیدن به آینده‌ای روشن به حمایت خود از توسعه پتزوس ادامه خواهند داد.”

جسپرسون پیش از این در اقامه دعوا علیه تزوس پس از ICO شرکت، از زوج برایتمن طرفداری کرده بود.

تزوس علاوه بر نوآوری در زمینه تکنولوژی، با گذر از مرزهای مختلف توجه و پشتوانه مالی بسیاری را به خود جلب کرده است. البته این شبکه در حال آزمودن حد صبر سرمایه‌گذاران در دنیای سریع رمزارزها نیز هست.

ویژگی ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟
ویژگی ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

روش خرید ارز دیجیتال تزوس

برای خرید تزوس یا همان ارز XTZ می‌توان به صرافی‌های بین المللی معتبری مثل بایننس (Binance) و بیترکس (Bittrex) مراجعه کرد و با استفاده از ارزهای فیات یا رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم خرید انجام داد.

این صرافی‌های معتبر امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و از سرعت و حجم معاملات بالایی برخوردار هستند، اما به علت وجود فرآیند احراز هویت KYC، کاربران ایرانی برای استفاده از آن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

 

کیف پول های ارز دیجیتال تزوس (Tezos)

در حال حاضر کیف پول ‌های ارز دیجیتال بسیاری نیستند که از تزوس پشتیبانی می کنند، ولی با این حال این تعداد محدود از کیف پول ها ولت های معتبر و شناخته شده ای هستند

 

معایب مزایای ارز دیجیتال تزوس

مزایای ارز دیجیتال تزوس:

  • استیکینگ کم هزینه ‌تر به نسبت دیگر رمز ارزها
  • حاکمیت درون زنجیره ای به واسطه استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام لیکوئید (LPoS)
  • انجام به ‌روز رسانی‌ های یکپارچه
  • ارائه قراردادهای هوشمند با قابلیت تایید
  • تخصیص کمک هزینه های مالی جهت تشویق توسعه دهندگان به مطالعه پلتفرم تزوس

 

معایب ارز دیجیتال تزوس:

  • عدم تناسب جهت استفاده در موارد تجاری
  • برخورداری از شبکه ای نابال به نسبت دیگر رمز ارزها
  • جنجال‌ های رخ داده در گذشته این رمز ارز

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x