مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک دغدغه ای برای مادر/ راه حلی درست

برای از پوشک گرفتن کودک باید شرایط کودک را در نظر بگیرید. مادران عزیز دقت کنید که زمان از پوشک گرفتن ربطی به هوش و توانمندی کودک ندارد و اگر کودکتان را زودتر از پوشک گرفتید، نشان دهنده هوش بیشتر فرزند شما نیست.

برای از پوشک گرفتن کودک باید شرایط کودک را در نظر بگیرید. مادران عزیز دقت کنید که زمان از پوشک گرفتن ربطی به هوش و توانمندی کودک ندارد و اگر کودکتان را زودتر از پوشک گرفتید، نشان دهنده هوش بیشتر فرزند شما نیست. این مسئله نباید به یک مسابقه بین دختر خاله و دختر عمه و… تبدیل شود.

این موضوع که گاهی از سمت افراد به خصوص مسن ترها مطرح می شود که کودک خود را شش ماهگی یا هشت ماهگی از پوشک گرفته اند، تقریبا یک افسانه است.

به این موضوع دقت کنید که اگر شما دو سالگی اقدام به از پوشک گرفتن کنید، سه سالگی موفق می شوید و اگر سه سالگی اقدام کنید باز هم سه سالگی موفق می شوید.

برای از پوشک گرفتن سه شرط لازم است

  1. کودک فرق بین ادرار (جیش) و مدفوع (پی پی) را بداند و به زبان بیاورد.

۲. کودک شب تا صبح تقریبا خشک باشد.

۳. وقتی به کودک در جایی مثل دستشویی، روی لگن و یا حمام (جایی که شلوار و پوشک ندارد) می گویید، بنشین و جیش کن، بتواند بنشیند و اراده کند و عمل دفع ادرار را انجام دهد. یعنی مسئله دفع ادرار تبدیل به یک موضوع ارادی شده باشد و هر وقت از او خواستید، ادرار کند و هر زمان که نخواست بتواند اراده کند این عمل را انجام ندهد.

قبل از اینکه اقدام به از پوشک گرفتن کنید باید این سه شرط برای کودک شما اتفاق افتاده باشد.

نکته بعدی این است که باید توجه داشته باشید بدون مقدمه و بدون آمادگی پوشک را از کودک نگیرید. اصطلاحا پوشک برای کودک حکم حریم شخصی را دارد.

برای روشن تر شدن موضوع به این مثال دقت کنید: خیلی از بزرگسالان در بیمارستان، مخصوصا بعد از عمل، این موضوص را تجربه کرده اند که اگر جایی باشند که کسی حضور داشته باشد یا در دستشویی باز باشد، نمی توانند عمل دفع را انجام دهند.

پوشک همین حکم را برای کودک شما دارد، الان بهتر درک می کنیم که چرا وقتی پوشک را یکدفعه از کودک می گیریم، نمی تواند عمل دفع را به خوبی و به حالت طبیعی انجام دهد.

از پوشک گرفتن

مراحل از پوشک گرفتن

قدم بعدی این است که وقتی به این نتیجه رسیدید که کودک شما سه شرط بالا را دارد و عمل دفع برایش طبیعی القا می شود، می توانید وارد مرحله بعدی شوید که در این جا از پوشک شورتی (یک مدل پوشک یکبار مصرف و بدون چسب) استفاده می کنید. به این صورت که پوشک شورتی را تن کودک کرده و هر دو یا سه ساعت یک بار پوشک را در آورده و کودک را به دستشویی یا حمام و یا جایی که کودک احساس ترس نکند و راحت باشد، می برید و به او چند دقیقه زمان می دهید تا ادرار کند.

بعد از گذشت زمان چه عمل دفع انجام شد چه نشد، کودک را بلند کنید و دوباره پوشک را تنش کنید.

(برای این کار از پوشک معمولی هم می توانید استفاده کنید، فقط استفاده از پوشک شورتی راحت تر است و کودک را برای پوشیدن شورت آماده می کند.)

بعد از گذشت چند وقت می بینید که کودک بین هر بار دستشویی بردن می تواند خودش را نگه دارد و پوشک کاملا خشک است. بعد از وارد شدن به این مرحله برای اطمینان می توانید برای مدت کوتاهی هم از شورت آموزشی استفاده کنید و بعد از آن کودک آمادگی دارد که دیگر از پوشک شورتی و یا شورت آموزشی استفاده نکند.

به کودک خود بگویید که هر زمان احساس کرد به شما خبر دهد تا او را به دستشویی ببرید.

عکس

روش سنتی برای این کار

در روش سنتی از پوشک گرفتن، مادر یک روز تصمیم می گیرد و پوشک پای کودک نمی کند. هر چقدر هم مادر صبوری باشد اگر کودک جایی را خیس کند، فقط با گفتن جمله “اه باز جیش کردی” و تغییر در چهره یک ترس و وحشتی در کودک ایجاد می شود. این ترس در کودک باعث خود نگهداری و در نهایت عفونت ادراری و یا در موارد خیلی زیاد باعث ایجاد یبوست می شود.

همه اقدامات مرحله به مرحله برای این است که استرسی به کودک و به مادر وارد نشود و کودک دچار بی اختیاری یا مشکلات دیگر نشود.

اگر با انجام همه این کارها کودک دچار یبوست شد، حتما نیاز به درمان توسط پزشک دارد.

 

با تشکر از دکتر خدیجه ظریفی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x