مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
استراتژی استارتاپ

استراتژی استارتاپ و چالش های پیش روی دستیابی به موفقیت(بخش دوم)

استراتژی مشتری مداری و بازاریابی، عامل بقای استارت آپ

قبل از اینکه شروع به ارائه فعالیت و خدمات کنید، با برنامه ریزی یک استراتژی زیرکانه درباره نیاز و خواسته مشتریان استارت آپ خود کاملاً تحقیق کنید. در واقع قبل از اینکه مشتری بخواهد محصولات و خدمات استارتاپ شما را امتحان و بررسی کند، خودتان را به‌ جای مشتری قرار داده و بررسی کنید که آیا استارتاپ شما پاسخگوی نیاز مشتریان هست یا خیر.

این اصل را شاید بتوان مهم‌ ترین موضوع در استراتژی مشتری مداری دانست. اگر استارتاپ شما برنامه‌ ریزی و استراتژی لازم را جهت رفع نیاز مشتریان نداشته باشد، در میان انبوه کسب‌ و کارها محو خواهد شد. تعریف جانسون و شولز را به خاطر آورید که تأمین نیازهای بازار و انتظارات ذی نفعان را اساسی‌ترین اصول داشتن استراتژی بیان می‌کردند.

از سوی دیگر بازاریابی فرآیند یافتن، ارتباط و آموزش در مورد محصول و خدمات استارتاپ شما در بازارهای هدف است. نمی‌توانید این انتظار را داشته باشید که استارت آپ شما بتواند نیازهای همه افراد را برآورده کند، نه تنها شما بلکه هیچ استارتاپی این امکان را ندارد. همچنین شما نمی‌توانید رضایت کامل کلیه مشتریان خود را نیز حفظ کنید؛ زیرا مشتریان، مجموعه‌ای از افراد با نظرات و خواسته‌های متنوع و متفاوت هستند؛ بنابراین در نظر داشته باشید که مشتری ایده آل نقش بسیار مهمی در بقای استارتاپ شما دارد. اکثر شرکت‌ها، ۸۰ درصد ارائه خدمات خود را برای ۲۰ درصد از مشتریان انجام می‌دهند. این آمار یعنی باید انرژی و زمان خود را به سمت مشتریان ایده آل سوق دهید. مشتریان ایده آل در واقع همان مخاطبین و دنبال کنندگان و به عبارت ساده‌تر مشتریان ثابت کسب‌ و کار شما هستند.

  • برای ادامه حیات استارتاپ نیاز به اعتماد مشتری دارید، (با انجام همه خدمات باکیفیت بالا)
  • نیازهای مشتری را شناسایی کنید و باید در نظر داشته باشید مشتری از شما چه می‌خواهد.
  • به مشکلات خدمات دهی رسیدگی کنید و نظرات مشتری راجع به استارتاپ را بررسی کنید.
  • در مورد بازار هدف، رقبا، نقاط ضعف و قوت رقبا و چگونگی بهتر شدن در رقابت تحقیق کنید و مشتری واقعی برای استارتاپ خود ایجاد کنید.
  • شما می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار و مشتریان خود در رقابت با خود!!! باعث بهبود عملکرد استارتاپ شوید.
  • بهترین بازار هدف را به دست آورید. مهم است که بهترین مشتریان خود را کشف کنید و بهترین موقعیت خود را در بازار قرار دهید.
  • به دنبال بازارهای حقیقی باشید. بازارهایی که به آن دسترسی ندارید، امکان ارائه خدمات را هم ندارید. پس رؤیا پردازی نکنید.
  • روش ها و ابزار بازاریابی را تست کنید. برای ارائه بهتر و نشان دادن همه قدرت خود در ارائه محصول یا ارائه خدمات استارتاپ، روش های مختلف را امتحان کنید. می‌توانید از رقبا کمک بگیرید. گاهی بهترین ایده ها برای بازاریابی از قبل وجود داشته‌اند و شما رایگان به آن ها دسترسی دارید.

 

موازنه موفقیت آمیز درآمد و هزینه، از اهداف هر استراتژی کسب و کار

درآمدزایی از اصلی‌ترین اهداف هر کسب‌وکار است. حتی کسب‌وکارهایی که هدف آن‌ها تنها خدمت‌رسانی باشد درصورتی‌ که نتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند با شکست مواجه خواهند شد؛ بنابراین برنامه‌ریزی جهت درآمدزایی و برقراری موازنه موفق میان درآمد و هزینه موضوعی است که به‌شدت نیازمند داشتن برنامه و یک استراتژی بسیار حساب‌شده است. استراتژی درآمدزایی هر استارتاپ باید از همان ابتدای راه و در کنار ایده طلایی استارتاپ قرار بگیرد. نمی‌توان یک ایده طلایی را در نظر گرفت و هیچ‌گونه استراتژی برای کسب درآمد برای آن در نظر نگرفت.

این ‌یک واقعیت است که اغلب استارتاپ ها در ابتدای راه درآمدزا نیستند و حتی در صورت جذب سرمایه و کسب درآمد، منابع حاصل شد صرف هزینه‌ها و گسترش استارتاپ می‌گردد؛ اما داشتن یک برنامه جامع جهت کسب درآمد به‌صورت پله‌ای و گام‌به‌گام لازمه هر کسب‌وکار نوپا می‌باشد. منظور از پله‌ای بودن، آن است که در استراتژی طرح‌ریزی‌شده برای مقاطع مختلف زمانی، برنامه‌های کسب درآمد متفاوتی وجود داشته باشد؛ زیرا هرچه استارتاپ شما به حرکت روبه‌جلوی خود ادامه دهد، کسب درآمد و مدیریت هزینه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی‌های قوی‌تری می‌باشد؛ بنابراین می‌بایست نه‌تنها از همان ابتدای راه، بلکه مرحله‌به‌مرحله با چالش‌های موازنه درآمد و هزینه مواجه شده و برای آن‌ها طرح‌ریزی کرد.

  • چگونه پول می‌گیرید (چه از سرمایه گذار و چه از مشتریان)
  • استارتاپ شما چقدر سود بالفعل دارد و سود بالقوه شرکت چگونه خواهد بود.
  • فکر کردن به راه هایی برای جذب سرمایه ها
  • بررسی ماهیانه اوضاع مالی استارتاپ
  • پیش بینی فروش و تعهدات مالی شرکت
  • پیش بینی شکست و راهی برای کنار زدن آن

 

کلام آخر

به دلیل تنوع در نوع کسب‌وکار، بازار هدف، سلیقه هر کارآفرین، نوع مشتریان و… ، مدل‌های کسب‌وکار متفاوتی وجود دارد؛ بنابراین جهت انتخاب یک استراتژی متناسب با استارتاپ خود می‌بایست کلیه فاکتورهای مؤثر در انتخاب مدل‌های کسب‌وکار را در مورد استارتاپ خود بررسی کنید و سپس اقدام به انتخاب نمایید. داشتن ایده طلایی، مدیریت قوی، توانایی جذب مشتری، قدرت برقراری موازنه درآمد و هزینه و … همگی در گرو داشتن یک برنامه جامع و کامل بوده و بدون یک استراتژی متناسب با کسب‌وکار مربوطه، حداکثر موفقیت حاصل نخواهد شد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x