مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود

آیا استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود؟

امروزه تفکر استفاده از سیگار برای لاغری در بین جوانان و افراد دچار اضافه ‌وزن و چاقی درحال گسترش است. اما آیا واقعاً استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود؟

امروزه تفکر استفاده از سیگار برای لاغری در بین جوانان و افراد دچار اضافه ‌وزن و چاقی درحال گسترش است اما آیا واقعاً استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود؟

آیا استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود؟

به ‌فرض داشتن این اثر آیا مضرات سیگار به این اثر می ‌ارزد؟!

از ابتدا باید گفت که استفاده از سیگار برای لاغر شدن ناسالم ‌ترین و بدترین راه‌ حل غیر علمی توصیه ‌شده توسط برخی از سود جویان، برای رفع چاقی است.

استفاده از سیگار برای لاغری با توجه به عوارض آن به ‌هیچ‌ عنوان منطقی و عقلانی نیست. همچنین برخی از مطالعات انجام ‌شده در تأیید اثر سیگار بر درمان چاقی توسط کمپانی ‌های بزرگ تولیدات دخانیات در دنیای اسپانسری شده ‌اند. به زبان ساده یعنی جهت دادن به نتایج مطالعات!!

استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود
استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود

سیگار و لاغری

نتایج پژوهش‌ ها در خصوص لاغرتر بودن افراد سیگاری نسبت‌ به افراد غیر سیگاری و همچنین اثرات مثبت سیگار در ایجاد لاغری متناقض است.

اکثر مطالعات علمی نشان می ‌دهد که ارتباط بین مصرف سیگار و لاغری معنا دار نیست؛ اما برخی دیگر این ارتباط را مثبت نشان داده‌ اند.

مطالعات علمی نشان می‌ دهد که نیکوتین با مکانیزم فعال کردن گیرنده ‌های ملانوکورتین در هیپوتالاموس باعث ارسال پیام سیری به مغز، کاهش و سرکوب اشتها می‌ شود.

نیکوتین موجود در سیگار به‌ علت ایجاد اثرات مستقیم بر سیستم قلبی عروقی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی به واسطه گیرنده ‌های نیکوتینی باعث کاهش تمایل به خوردن غذا می ‌شود.

بیشتر بخوانید: علت اعتیاد در نوجوانان / دلیل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر

استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود
استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود

از طرفی سیگار متابولیسم بدن را به میزان ۳ تا ۶ درصد بالا می ‌برد و مجموع این اثرات باعث کاهش وزن در افراد مصرف ‌کننده سیگار می ‌شود.

مصرف سیگار باعث کاهش عملکرد جوانه‌ های چشایی و ایجاد تنفر غذایی در مصرف ‌کنندگان شده و تمایل به خوردن سرکوب می‌گردد.

برخی از مطالعات، سبک زندگی ناسالم افراد سیگاری را عامل ایجاد لاغری در این افراد عنوان می‌کنند نه اثرات لاغر کنندگی سیگار.

چندین مطالعه در سال‌ های اخیر نشان داده‌ اند که مصرف سیگار نه ‌تنها باعث لاغری نمی ‌شود بلکه باعث افزایش سندرم متابولیک، افزایش چربی شکمی و افزایش مقاومت به انسولین و سوق افراد چاق به سمت بیماری دیابت می ‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض سیگار و ارتباط با بیماری های مزمن و چاقی

عوارض سیگار
عوارض سیگار

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x