مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اعتماد به نفس در روانشناسی

اعتماد به نفس در روانشناسی و از دیدگاه روانشناسان

اعتماد به نفس در روانشناسی شجاعت شناختن خود، باور داشتن به خود و عمل به اعتقاداتت است. تعریف اعتماد به‌ نفس داشتن احساس مثبت درمورد خود و جهان است که به طرز رفتار شجاعانه‌ ای منجر می‌ شود که ناشی از احترام به خود است. بنابر این تعریف اعتماد به نفس باعث ایجاد عزت نفس که یکی از ارکان مهم سلامتی روان است می شود به همین خاطر اعتماد به نفس با سلامتی روان ارتباط دارد.

«اعتماد به نفس در روانشناسی و تعریف اعتماد به نفس از دیدگاه روانشناسان»

اعتماد به نفس روشی برای سپری کردن یک زندگی خوب در جهان است و به فرد این امکان را می ‌دهد که خود را بشناسد و از خودش مراقبت کند.

در روانشناسی اعتماد به نفس یک فاکتور کاملا درونی است و به دیدگاه افراد، شخصیت و توانایی‌ های خودشان بستگی دارد.

اهمیت باور و اعتماد داشتن به خود زمانی بیشتر می‌ شود که افراد در آستانه انتخاب‌ ها و یا پذیرش مسئولیت‌ های بزرگ زندگی قرار می گیرند. تمام انسان ها در مسیر پیشرفت و موفقیت خود، نیاز به انجام چالش‌ های بزرگ، ریسک کردن، انتخاب‌های حساس و البته پذیرفتن مسئولیت‌ها دارند و حالا مساله اساسی این است که بدون داشتن اعتماد به نفس، نمی‌ توان این کارها را انجام داد.

بنابراین اعتماد به نفس یعنی اینکه افراد آنقدر خودشان و توانایی‌ هایشان را باور داشته باشند که از انجام کارها و یا پذیرش مسئولیت‌ها هیچ ترس و هراسی به دل راه ندهند.

پس به راحتی می توان به این نتیجه رسید که اعتماد به نفس و اطمینان داشتن به خود و توانایی‌ هایمان، یکی از پایه‌ های اصلی سلامت روان و یکی از اولین لازمه‌ های کسب موفقیت است.

اعتماد به نفس در روانشناسی

 اعتماد به نفس در روانشناسی

 از دید علم روانشناسی اعتماد به نفس، شجاعت شناختن خود، اعتقاد به خود و طبق باورهای خود عمل کردن است.

براساس تعریف اعتماد به نفس در روانشناسی می توان به این مفهوم رسید که داشتن احساس مثبت نسبت به خود و جهان منجر به اعمال شجاعانه می‌ شود و پس از آن احساس عزت نفس که یکی از ارکان مهم سلامت روانی است از آن ناشی می شود و افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند دارای سلامت روان بیشتری هستند.

اعتماد به نفس در روانشناسی

تعریف اعتماد به نفس از دیدگاه روانشناسان

روانشناسان مشهور و مختلف تعاریف متعددی از اعتماد به نفس ارائه داده اند که در ادامه به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم:

سوزانا مک ماهون در کتاب روانشناسی لذت عرفانی توضیح می ‌دهد که اعتماد به نفس راهی برای حضور در جهان است که به شما اجازه می‌ دهد که خود را بشناسید و از خود مراقبت کنید.

مری ولفورد معتقد است اعتماد به نفس آگاهی از زمانی که در حال تقلا هستیم و نیز داشتن توانایی کافی برای تعهد به انجام کاری برای فائق ‌آمدن بر آن است.

آنلی روفوس ادعا می‌ کند که اعتماد به نفس شامل احترام به خود و داشتن شجاعت است برای گفتن حقیقت درمورد اینکه چه کسی هستید، چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را باور دارید.

دنیل گلمن بیان می کند که  اعتماد به نفس، یک ویژگی و خاصیت فرد در زمینه شناخت او از خودش است. هر چقدر این شناخت بالا باشد نشانه این است که فرد خود را ارزشمند و توانمند می داند و اعتماد به نفس یعنی این‌ که انسان خودش را عمیقاً ارزشمند و توانمند بداند.

جین یودر اعتماد به نفس را به معنای خودشناسی، احترام به خود و ارزش قایل بودن برای خود می داند.

باربارا دی آنجلیس مطرح می کند که اعتماد به نفس باور به توانایی و قابلیت انسانی خویش است، اینکه با هر آنچه در زندگی پیش آید روبرو می شوید، از عهده آنها برمی آیید و آنچه را که ضروری است انجام می دهید. همچنین عتماد به نفس ایمان به خود به رغم ترس هایتان است.

سیندی پیج، اندروپیچ می گوید که  اعتماد به نفس چگونگی نگرش و قضاوت افراد درباره خودشان است. این عبارت ارزش ها، اعتقادات و بازخوردهای افراد را توصیف می کند.

با یک نگاه دقیق به این تعاریف می توان به یک تعریف دقیق اعتماد به نفس از دیگاه روانشناسان رسید که به این شرح است:

اعتماد به نفس شجاعت شناختن خود، باور داشتن به خود و عمل به اعتقادات است. تعریف اعتماد به‌ نفس داشتن احساس مثبت در مورد خود و جهان است و به طرز رفتار شجاعانه‌ ای منجر می‌ شود که ناشی از احترام به خود است.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x