مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اعمال ماه جمادی الاول

اعمال ماه جمادی الاول

اعمال ماه جمادی الاول که ماه پنجم هجری قمری است در این پست به نگارش در آمده است.

اعمال ماه جمادی الاول

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک؛ میخواهیم در این مطلب با اعمال ماه جمادی الاول بیشتر آشنا شویم.

اعمال ماه جمادی الاول

اعمال ماه جمادی الاول
اعمال ماه جمادی الاول

اعمال ماه جمادی الاول

در روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم جمادی‌ الاول زیارت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و به پا داشتن سوگ آن مظلومه مناسب است، زیرا در روایت صحیح وارد شده است: که آن حضرت پس از پدر بزرگوارش بیش از هفتاد و پنج روز زنده نبود و بنا بر مشهور که وفات رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در بیست‌ و هشتم صفر بوده باید وفات آن بانوی بزرگوار در یکی از این سه روز واقع شده باشد.

وقایع ماه جمادی الاول

روز پنجم

مطابق با بعضى از روایات روز ولادت با سعادت بانوى قهرمان کربلا، حضرت زینب کبری (علیها السلام) است. (سال پنجم یا ششم هجرى)

روز ششم

جنگ موته و شهادت جعفربن ابی طالب

روز دهم

جنگ جمل در سال ۳۶ ق.

روزهاى سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
روزهاى سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم بنابر روایت معروفى مقارن با ایّام شهادت بانوى اسلام حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام)، سیّده نساء العالمین، در سال یازدهم هجرى است. زیرا مطابق بعضى از روایات معتبر، آن بانوى بزرگ، هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پدر بزرگوارش در قید حیات بودند، و با توجّه به این که رحلت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در ۲۸ صفر واقع شده، باید شهادت آن بانوى عزیز، در یکى از این سه روز باشد (با درنظرگرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماه هاى وسط).

به هر حال، باید به همین مناسبت مجالس سوگوارى آن حضرت ـ که طبق فرمایش پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) برترین زنان جهان از اوّلین و آخرین است ـ هرچه باشکوه تر برگزار گردد و حالات و فضایل آن بانوى بزرگ اسلام، که مى تواند الگوى بسیار خوبى براى زنانِ عصر حاضر باشد، در این مجالس تشریح گردد. مخصوصاً آن دو خطبه آموزنده و فراموش نشدنى که از آن حضرت به یادگار مانده و بسیارى از معارف و تعلیمات اسلام و مسایل تاریخى بعد از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در آن جمع است، توسّط گویندگان براى همه مردم تجزیه و تحلیل شود.

خواندن زیارت آن حضرت نیز، در این ایّام مناسب است.

روز بیست و هفتم

وفات جناب عبدالمطلب

روز بیست و نهم

وفات محمد بن عثمان بن سعید عَمروی، دومین نایب خاص امام زمان (عج)

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x