مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
افراد موفق از نگاه ترویس بردبری

افراد موفق چه کارهایی را انجام نمی دهند؟!

پنج کاری که افراد موفق هرگز انجام نمی‌دهند.

ترویس بردبری (Travis Bradberry)، از مدیران TalentSmart و نویسنده کتاب احساسات هوشمند نسخه دوم، در پستی در شبکه اجتماعی لینکداین آورده است: در تبدیل شدن شما به یک فرد موفق عوامل بسیاری دخیل هستند و برای مثال می‌توان به نوع نگرشتان در مورد مسائل مختلف، طرز برخورد شما با سایر افراد، توانایی‌تان در رهبری و گوش دادن به دیگران، میزان مسئولیت پذیریتان و هزاران عامل دیگر اشاره کرد. وی در ادامه می‌افزاید نباید فراموش کرد در کنار همه این عوامل یک مورد وجود دارد که معمولاً  افراد کمتر به آن توجه می‌نمایند و آن چیزی نیست جز کنترل احساسات و حفظ سکوت در شرایطی که آنها را تحت فشار قرار داده است. ترویس به داده‌های آماری شرکتش که بر مبنای آزمایش بر روی میلیون‌ها نفر به دست آمده‌اند استناد نموده و می‌گوید کسانی که احساسات خود را به صورت هوشمند در طول وضعیت‌های بحرانی مدیریت می‌نمایند معمولاً موفق‌ترند. وی فهرستی از اخلاقیات و رفتارهایی را ارائه نموده است که معمولاً افراد موفق آنها را به شکلی کامل دارا هستند و در ادامه مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به موارد برگزیده این فهرست:

۱- افراد موفق در گذشته زندگی نمی‌کنند.

افراد موفق و کسانی که توانایی مدیریت احساسات خود را دارا هستند به خوبی می‌دانند یکی از راه‌های اصلی رسیدن به موفقیت مواجه شدن با شکست است. این مواجهه در صورتیکه فرد سعی نماید دائماً در حال یادآوری گذشته و عوامل شکستش باشد، تقریباً غیر ممکن است. ترویس بردبری می‌نویسد هر آنچه که ارزش تلاش برای به دست آوردن را داشته باشد نیازمند پذیرفتن ریسک‌هایی است و نباید اجازه دهید شکست‌های پیشینتان، بر شما غلبه کرده و اعتماد و عقیده تان در کسب موفقیت‌های آتی را خدشه دار نمایند. زندگی در گذشته سبب ماندگاری در یک نقطه و عدم امکان در حرکت رو به جلو می‌شود.

۲- افراد موفق از فکر کردن به صورت مسئله پرهیز نموده و بر روی راه حل‌ها تمرکز می‌کنند.

بردبری می‌گوید وضعیت احساسی شما بر مبنای اینکه بر روی چه چیزی تمرکز و توجه دارید تعریف می‌گردد. وقتی شما بر مشکلات پیش روی خود متمرکز می‌شوید خیلی سریع دچار احساسات منفی و استرس خواهید گشت، که هر دوی آنها از جمله عوامل کاهش کارایی محسوب می‌شوند. در مقابل وقتی بر روی اعمالی که سبب بهبود شخصیت و عملکردتان می‌شوند تمرکز می‌نمایید در شما احساسات مثبت رخ داده و اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کنید که چنین وضعیتی در مجموع سبب بالا رفتن راندمان کاری شما خواهد گردید. افراد موفق بر روی راه حل‌ها تمرکز کرده و به ندرت مدت زمان زیادی را صرف فکر کردن به صورت مسئله می‌نمایند. این افراد از برخی احساسات مانند عصبانیت نیز پرهیز می‌نمایند زیرا چنین حسی سبب قرار گرفتن ذهن در وضعیت تدافعی می‌گردد. وقتی یک عامل خاص شما را به صورت قریب الوقوع تهدید می‌نماید، داشتن روحیهٔ تدافعی یک الزام محسوب می‌شود. ولی تهدیدی که از آن زمان بسیاری می‌گذرد و مدت طولانی است که با شما همراه شده را نمی‌توان با چنین روحیه‌ای مدیریت کرد، زیرا این روحیه سبب ایجاد استرس دائمی خواهد شد و حتی در بلند مدت می‌تواند بر سلامتتان اثر بگذارد. استرس و روحیات منفی یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت هستند و لذا یک فرد موفق همواره سعی می‌کند از عصبانیت، حسادت و مواردی از این دست پرهیز نماید.

۳- افراد موفق از داشتن تفکر کمال گرایی پرهیز می‌کنند.

افرادی که توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگ دست یابند همواره از این تفکر که کار را باید به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن ارائه دهند پرهیز می‌نمایند، زیرا کاملاً آگاه هستند که چنین امری شدنی نیست. همهٔ ما بر مبنای ذات انسانی‌مان جایز الخطا هستیم، اگر شما بدل به فردی کمال گرا گردید و بخواهید همیشه امور را به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ نقصی به سرانجام برسانید در اصل بدل به فردی خواهید شد که بیشتر وقت خود را در عذاب خواهد گذراند و همواره نگران شکست خوردن خواهد بود. افراد موفق به جای تمرکز بر چنین مسائلی سعی می‌نمایند مثبت اندیش بوده و همواره از آنچه که انجام می‌دهند لذت ببرند.

۴- افراد موفق از معاشرت با شخصیت‌های منفی نگر خود داری می‌نمایند.

همواره باید متوجه مرز بین همدردی کردن و بلعیده شدن توسط روحیات منفی سایرین بود. کسانی که روحیات منفی دارند و دائماً در حال اعتراض و گله گذاری نسبت به شرایط خود هستند از دیدگاه افراد موفق همچون سم محسوب می‌شوند. چنین شخصیت‌هایی تلاش می‌نمایند سایرین را نیز با خود همراه کرده و بخشی از کمپین اعتراضی خود نمایند تا احساس بهتری به دست بیاورند. بر مبنای ذات انسانی ملزم هستیم به شکایات دیگران در مورد زندگی و شرایطشان گوش دهیم و با آنها احساس همدردی نماییم ولی همواره باید متوجه مرز بین همدردی کردن و بلعیده شدن توسط روحیات منفی سایرین بود. ترویس بردبری می‌گوید در معاشرت با چنین افرادی بهتر است حواس خودمان را بر روی مسائل مهم‌تری متمرکز کنیم و فاصله‌مان با مسائل آنها را حفظ نماییم. برای مثال یک فرد سیگاری را در نظر بگیرید، شاید شما قدری با او معاشرت نمایید ولی وقتی وی دائماً اصرار به کشیدن سیگار داشته باشد مسلماً معاشرت طولانی مدت با چنین فردی به صلاح شما نخواهد بود مگر اینکه بخواهید به یک سیگاری دست دوم بدل گردید.

۵- افراد موفق به دیگران همواره بله نمی‌گویند.

تحقیقات نشان می‌دهند هر چه نه گفتن به دیگران برای شما سخت‌تر باشد احتمالاً با چالش‌هایی بیشتری که می‌توانند سبب ایجاد استرس و افسردگی در شما گردند مواجه خواهید شد، البته نباید فراموش کرد نه گفتن برای اکثر افراد دشوار است ولی این کلمه دارای قدرت بسیاری بوده و نباید از به کار گرفتن آن در جای مناسب هراس داشت. وقتی شرایطی به میان می‌آید که نه گفتن به آن یک الزام باشد افراد موفق از پاسخ دادن به آن فرار نمی‌کنند بلکه جواب منفیشان را با صراحت هر چه تمام‌تر و با دلایل موجه بیان می‌نمایند.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x