مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

انواع دوربین های عکاسی (قسمت دوم)

انواع دوربین های عکاسی قسمت دوم ... تشخیص اینکه کدام دوربین عکاسی می‌تواند بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد کار آسانی است.

انواع دوربین های عکاسی (قسمت دوم)

اینکه باید چه نوع دوربینی را انتخاب کنید، ممکن است کار سختی باشد، اما پس از اینکه بیشتر در مورد انواع دوربین ها و نقاط ضعف و قوت آن‌ها مطالعه کنید، تشخیص اینکه کدام دوربین می‌تواند بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد، کار آسانی است. فرقی ندارد که شما یک عکاس مبتدی یا حرفه‌ای هستید و یا فقط برای سرگرمی عکاسی می‌کنید، مطمئنا یکی از دوربین‌های لیست زیر بیشتر با سبک زندگی و نیازهای شما تطبیق خواهد داشت.

انواع دوربین های عکاسی

دوربین کامپکت دیجیتال

دوربین کامپکت (Compact Camera) نوعی دوربین عکاسی کوچک و جمع‌ و جور است که لنز آن جدا نمی‌شود و نمایاب TTL نیز ندارد. بسیاری از کارهای عکاسی مانند تنظیم‌ فاصله، نوردهی، فوکوس، تعادل رنگ سفید و… را به‌ طور خودکار (اتوماتیک) انجام می‌دهد و احتیاجی به دخالت عکاس نیست.

دوربین‌های کامپکت اکثراً استفاده خانگی دارند و برای افراد مبتدی هستند و به همین دلیل بسیار کارآمدتر هستند و اکثر آن‌ها قیمت پایینی دارند که به همین خاطر عموم مردم برای ثبت تصاویر خود از آن استفاده می‌کنند.

انواع دوربین

دوربین دیجیتال تک‌ لنزی بازتابی (DSLR)

دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی ( Digital single-lens reflex camera‎) یا به صورت مخفف (DSLR‎) یک دوربین دیجیتال است که از یک سیستم آینه‌ای مکانیکی و پنتاپریسم (منشورِ پنج وجهی) برای هدایت نور از لنز به یک منظره یاب نوری در پشت دوربین استفاده می‌کند.

نقاط قوت آن: تنظیمات کاملا قابل تغییر، سنسور بزرگتر برای گرفتن عکس های واضح تر، داشتن لنزها و بدنه های مختلف، خروج عکس با رزولوشن بالا، خروجی ویدیو Full HD و Ultra HD.

نقاط ضعف: بدنه بزرگتر و سنگین تر نسبت به دوربین های SLR، قیمت بیشتر نسبت به دوربین های کامپلت، نیاز به دانش بیشتر.

f Best Camera DSLR vs SLR

دوربین های بدون آینه

دوربین بدون آینه گونه‌ای از دوربین‌های عکاسی دیجیتال است که برخلاف دوربین تک لنزی بازتابی، فاقد آینه و نمایاب اپتیکال یا نوری است. در این دوربین‌ها نمای مقابل به‌ صورت الکترونیکی از روی حسگر دوربین خوانده و روی نمایشگر ال‌ سی‌ دی آن نقش می‌بندند و در بعضی از مدل‌ها یک نمایاب یا چشمی الکترونیکی نیز در نظر گرفته می‌شود، که در واقع جایگزینی برای نمایاب نوری است. این در حالی است که در ساختار داخلی دوربین تک‌ لنزی بازتابی یک آینه وجود دارد و نمای مقابل را از دریچه لنز به نمایاب یا چشمی دوربین منعکس می‌کند.

به همین علت یعنی به‌ علت وجود آینه داخلی، دوربین‌های DSLR در مقایسه با دوربین‌های بدون‌ آینه، بزرگ‌تر هستند. دوربین‌های عکاسی بدون آینه با نام دوربین‌های میرورلس (Mirror Less) یا میکرو سه چهارم نیز نامیده می‌شوند.

 

انواع دوربین

 

کیفیت و انعطاف دو فاکتور و دلیل اساسی برای استفاده از این دو نوع دوربین توسط عکاسان حرفه ای است.

دوربین های بدون آینه و DSLR از نظر مشخصات، قابلیت ها و الگوریتم های پردازش تصویر تفاوت های زیادی دارند. قابلیت تعویض لنز یکی از وجوه تمایز این دوربین ها از دوربین های معمولی است که برای اهداف مختلف تطبیق پذیر می شوند.

در دوربین های DSLR یک آینه با زاویه ۴۵ درجه وجود دارد که نور را در ابتدا به چشمی آینه یا ویزور منتقل می کند و پس از تنظیم صحنه با فشردن دکمه شاتر آینه به سمت بالا حرکت می کند و نور به حسگر برخورد می کند و تصویر بر روی آن ایجاد می گردد.

در دوربین های بدون آینه، این آینه حذف شده است و نور مستقیماً به حسگر می رسد. در دوربین های بدون آینه چشمی یا ویزور حذف شده است و تصویر به صورت دیجیتالی در نمایشگر پشت دوربین نمایش داده می شود. در برخی از مدل های بدون آینه یک نمایشگر ثانویه به عنوان چشمی الکتریکی ایجاد شده است که می توان با قرار دادن چشم خود در آن محل، منظره را مشاهده کرد.

 

Untitled 1 2

 

دوربین های اکشن ورزشی

اغلب دوربین‌های اکشن ورزشی به راحتی در کف دست شما جای می‌گیرند، اما برخی از آن‌ها جزو با دوام‌ترین و تطبیق‌ پذیرترین دوربین‌های دیجیتال هستند و می‌توانند عکس‌هایی با رزولوشن خیلی بالا بگیرند.

اکسسوری‌های مختلفی مثل بدنه ضد آب و مانت‌های مختلف به کاربر اجازه می‌دهد این دوربین‌ها را به کلاه کاسکت، دوچرخه و یا حتی پهپاد متصل کند و در شرایط مختلف بدون نیاز به دست به عکاسی و فیلمبرداری بپردازد. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید. دوربین‌های اکشن ورزشی یک زاویه دید واید دارند و می‌توانند صدا را از تمام جهات ضبط کنند. به همین خاطر شما می‌توانید زیر آب یا روی کوه‌ها عکس‌ها و ویدیوهای خیلی زیبایی بگیرید.

 

InkedHTB1 Xd5XvjsK1Rjy1Xaq6zispXab.jpg q50 LI

 

دوربین های آنالوگ (دوربین فیلم)

دوربین آنالوگ دستگاهی برای ثبت عکس بر روی فیلم عکاسی (سطح حساس به نور) است و تصویر گرفته شده بر روی فیلم بعد از ظهور به صورت نگاتیو یا منفی (ریورسال) قابل رویت است.

ممکن است دوربین‌های آنالوگ در دنیای امروزی ما کمی قدیمی باشند اما به هیچ عنوان بلا استفاده نیستند. دوربین‌‎های آنالوگ امروزی خروجی هنرمندانه‌تری نسبت به قبل دارند. هنوز هم انواع دوربین عکاسی آنالوگ ۳۵ میلیمتری را می‌توانید با بدنه بهبود یافته و قابلیت‌های بیشتر در سطح بازار پیدا کنید.

دوربین‌های آنالوگ به خاطر توانایی چاپ عکس با ابعاد بزرگ و بدون از دست دادن کیفیت عکس، بیشتر توسط هنرمندانی که به برگزاری گالری علاقه دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این دوربین‌ها می‌توانند عکس‌ها را همانطور که ما در دنیای واقعی می‌بینیم، ثبت کنند.

 

انواع دوربین های عکاسی قسمت دوم

 

بیشتر بخوانید

امیدواریم از این مطلب که در آن به انواع دوربین های عکاسی پرداختیم، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x