مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

در این مطلب با انواع دوربین ها آشنا می شویم. spider cam در حقیقت اختصار دو کلمه spider و camera و به معنای دوربین عنکبوتی است. این دوربین توسط چهار سیم به چهار گوشه از ناحیه مورد استفاده متصل است.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

 

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک در این مطلب با انواع دوربین ها آشنا می شویم، با ما همراه باشید…

انواع دوربین ها

دوربین عنکبوتی

spider cam  در حقیقت اختصار دو کلمه spider و camera و به معنای دوربین عنکبوتی است. این دوربین توسط چهار سیم به چهار گوشه از ناحیه مورد استفاده متصل است .این چهار سیم از نوع فیبر نوری هستند که نقش نگهدارنده و انتقال داده را دارند که اصطلاحا به این کابل ها کولار می گویند.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین عنکبوتی یک دوربین فیلم برداری است که به وسیله کنترل رایانه ای، به حرکت افقی و عمودی در منطقه ای که از پیش تعیین شده متعادل و معلق می شود. (نام دوربین عنکبوتی در حقیقت یک نام تجاری بوده و هم‌اکنون به عنوان نام تجاری ثبت است). این سامانه امکان مانور سه بعدی را در یک فضای باز مانند استادیوم داراست. اسکای‌کم توسط سامانه کشش کابلی هدایت می‌شود. سامانه مذکور تصاویر مورد نیاز را از زوایای مختلف برای تماشاگران تأمین می‌کند.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین استریو

دوربین استریو نوعی دوربین با دو یا چند لنز با سنسور تصویر یا قاب فیلم جداگانه برای هر لنز است که این امکان را برای دوربین فراهم می کند تا بینایی دو چشمی انسان را شبیه سازی کند و بنابراین به آن امکان می دهد تصاویر سه بعدی را ثبت کند. فرایندی که به عنوان عکاسی استریو شناخته می شود.

HTB1LAiCKv5TBuNjSspmq6yDRVXat 1

دوربین های استریو ممکن است برای ساخت تصاویر دید کلیشه ای و تصاویر سه بعدی برای فیلم ها یا برای تصویربرداری از برد استفاده شوند. فاصله بین لنزها در یک دوربین استریو معمولی (فاصله داخل محوری) در مورد فاصله بین چشم فرد است (به عنوان فاصله داخل چشمی شناخته می شود) و در حدود ۶.۳۵ سانتی متر است، اگرچه یک خط پایه بلندتر است (فاصله بین دوربین بیشتر) ۳ بعدی ترین حالت شدید را تولید می کند.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین اسلاید دستی

دوربین اسلاید دستی (View Master) یا دوربین جهان نما، نام تجاری خط تولید نوع خاصی از دوربین‌های برجسته نما و حلقه فیلم‌های آنها است. این حلقه فیلم‌ها، دیسک‌های مقوایی نازکی بودند که هفت جفت عکس رنگی سه بعدی بر روی فیلم را در بر می‌گرفتند. در این دوربین دیسک یا صفحه های مقوایی دایره ای شکل با ۱۴ اسلاید کوچک رنگی قرار می گیرند که با حرکت دادن اهرمی که در کنار دوربین قرار دارد، می چرخد و اسلاید بعدی در برابر چشمی های دوربین قرار می گیرد.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین گاما

دوربین گاما (Gamma Camera) امروزه یکی از ابزارهای مهم در پزشکی هسته ای است. این وسیله برای به تصویر کشیدن پرتوهای گامای ساطع شده از عضو هدف به کار می رود. در بخش پزشکی هسته ای به بیمار رادیو ایزوتوپ داده می شود که باعث می شود رادیواکتیویته در بافت هدف تجمع یابد.

100661 15424831

 

این دوربین که توسط هال انگر در ۱۹۵۷ ابداع گردید، در واقع تشعشعات ساطع شده از رادیوایزوتوپ‌های تزریقی را آشکارسازی کرده و تشکیل یک تصویر از توزیع آن‌ها در بدن می‌دهد.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین تئودولیت

دوربین تئودولیت یا همان زاویه یاب، ابزاری است که در نقشه برداری برای اندازه‌گیری دقیق زاویه‌های افق و قائم به کار می رود.

تئودولیت های نسل جدید شامل تلسکوپ متحرک نصب شده در دو محور عمود بر هم، محور افقی و محور قائم است. لمب افقی دوربین تئودولیت شبیه به یک نقاله، از صفر تا ۳۶۰ درجه و یا ۴۰۰ گراد در جهت افقی بین سه نقطه روی زمین، شبیه ساعت درجه بندی شده است. لازم به ذکر است دوربین های تئودولیت از لحاظ ساختار به دو دسته دیجیتال و آنالوگ (مکانیکی) تقسیم می شوند.

surveying

دوربین مدار بسته شبکه

دوربین مدار بسته شبکه در واقع یک رایانه کوچک محسوب می شود که پس از دریافت اطلاعات از حسگر، آن‌ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل‌های شبکه، به شبکه می فرستد و همچنین وظیفه تصویربرداری و تولید تصاویر دیجیتال را بر عهده دارد.

دوربین های مدار بسته تحت شبکه با استفاده از کابل شبکه به دستگاه nvr متصل می شوند.

 

انواع دوربین ها (قسمت اول)

 

دوربین تحت شبکه

دوربین تحت شبکه (IP Camera) نوعی از دوربین است که معمولاً برای سامانه‌های حفاظتی و نظارت تصویری استفاده می‌شود.

با توجه به کیفیت های تصویر این دوربین، توانسته جای دوربین های آنالوگ را در بازار بگیرد. در حال حاضر دوربین های مداربسته تحت شبکه از ۰.۳ تا ۲۹ مگاپیکسل در بازار تجهیزات حفاظتی دنیا موجود هستند. این دوربین ها در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار توسط شرکت axis به بازار راه یافت. همه شرکت های سازنده دوربین مداربسته تحت شبکه از پروتکل های اختصاصی خود استفاده می کنند. به همین دلیل تنها در صورتی امکان استفاده همزمان از این دوربین ها موجود است که تکنولوژی Onvif برای دوربین ها فراهم شده باشد.

InkedKERUI 720P HD Indoor Wireless Wifi home security surveillance ip camera with night vision infrared Network LI

دوربین تفنگ

دوربین های تفنگ دوربینی هستند که اساساً در هواپیماها برای کمک به سنجش اثربخشی تاکتیکی استفاده می شوند. این دوربین ها با شلیک یک سلاح تحریک می شوند. دوربین اسلحه ممکن است به یک دوربین فیلمبرداری سوار شده بر روی اسلحه مجهز باشد.

دوربین های اسلحه فعلی روی اسلحه های دستی معمولاً در بالای لوله قرار دارند و دید افسران را محدود می کنند. افسران پلیس طراحی را در جایی که در پایین لوله قرار دارد، تغییر داده اند، اما در تلاشند تا هنگامی که یک افسر سلاح خود را می کشد، دوربین اسلحه شروع به ضبط فیلم کند.

download

دوربین پیشرفته تفنگ جنگی

دوربین تفنگ جنگی پیشرفته که به‌ اختصار «ای‌سی‌اوجی» می‌گویند، دوربینی تلسکوپی است که در سلاح‌های گرم به ویژه کارابین ها یا تفنگ‌های تهاجمی مانند ام ۱۶ به کار می‌رود.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین فیلمبرداری حرفه ای

یک دوربین فیلمبرداری حرفه ای که اغلب دوربین تلویزیونی نامیده می شود، حتی اگر استفاده از آن به بیش از تلویزیون نیز رسیده باشد، وسیله ای پیشرفته برای ایجاد تصاویر متحرک الکترونیکی است. برخلاف دوربین فیلم که در اوایل تصاویر را روی فیلم ضبط می کرد که در اصل برای استفاده در استودیوهای تلویزیونی یا با کامیون های پخش خارج از کشور ساخته شده است، اکنون برای فیلمبرداری از فیلم های مستقیم به فیلم، فیلم های شرکتی و آموزشی، فیلم های عروسی و سایر موارد استفاده می شود.

D

دوربین ثبت تخلف

دوربین ثبت تخلف یا دوربین ترافیکی یک دوربین است که ممکن است کنار جاده، بالای دکل دسته دار یا روی یک خودروی مخصوص نصب شود. برخی از این دوربین‌ها وظیفه پلیس راهنما و رانندگی و کنترل نامحسوس ثبت تخلف را به انجام می‌رسانند و برخی دیگر وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر را به صورت زنده دریافت و با انتقال به مراکز کنترل ترافیک در دسترس کاربران می‌گذارند. به همین دلیل راننده‌ها می‌توانند بهترین و کم ترافیک ‌ترین مسیرها را برای تردد خود انتخاب کنند.

Traffic cameras cars shutterstock 443707396 1 scaled 1

دوربین جعبه‌ای

دوربین جعبه‌ای (Box camera) نوعی دوربین عکاسی بسیار ساده است که پس از دوربین های سوراخ سوزنی روانه بازار شدند. شکل ساده آن ها شامل عدسی یا لنز بود که در قسمت جلو آن قرار داشت و در طرف دیگر آن فیلم عکاسی قرار داشت که در اواخر قرن ۱۹ به تعداد زیادی فروخته شد. این دوربین ها در صحنه هایی با نور روز که نور زیاد دارد، هنگامی که سوژه در فاصله بیش از حد کانونی برای لنز و سوژه هایی است که حرکت کمی دارند، بهترین عملکرد را داشته اند.

D4AD3543EFB443E6AD8A28D5CACFACD2

دوربین دنده عقب

دوربین دنده‌عقب (Reversing camera) که با نام‌های دوربین پشتیبان یا دوربین دید عقب نیز شناخته می‌شود.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

این دوربین نوعی خاص از دوربین های فیلم برداری هستند که به عقب خودرو نصب می شود و برای کمک به راننده و کاهش نقطه های کور و همچنین برای پیشگیری از تصادفات از عقب طراحی شده است. فضای عقب خودرو به اسم منطقه مرگ معروف است، به خاطر تصادفات زیادی که صورت گرفته است. دوربین‌های دنده‌ عقب برای نمایش تصویر عقب خودرو، عموماً به صفحهٔ نمایش سیستم صوتی خودروها متصل هستند.

انواع دوربین ها (قسمت اول)

دوربین دو چشمی

دوربین دو چشمی یا دوربین شکاری وسیله‌ای دستی است برای بزرگ‌نمایی اجسام دور. عمل بزرگ‌نمایی به‌وسیله عبور تصاویر از دو سری لنز مجاور و یک منشور ایستاده صورت می‌گیرد. در واقع دوربین شکاری یا عینک میدانی، دو تلسکوپ است که در کنار هم قرار گرفته و در یک راستا قرار گرفته اند و به بیننده اجازه می دهد هنگام مشاهده اجسام دور از هر دو چشم (دید دو چشمی) استفاده کند.

اندازه آن ها از شیشه های اپرا تا مدل های نظامی نصب شده روی پایه بزرگ بسیار متفاوت است.

pop binoculars index 1602102377

دوربین دید در شب

دوربین دید در شب قابلیت دید اجسام را در مکان های تاریک توسط تکنولوژی مادون قرمز فراهم می سازد، از این رو به این دوربین ها دوربین های مادون قرمز نیز می گویند. دوربین دید در شب برای فعالیت هایی از جمله: مشاهده حیات وحش، ستاره شناسی، قایقرانی، پژوهش، نجات، عملیات های جنگی و شکار مناسب است. با این تجهیزات عملاً می‌توان فردی را که مثلا در فاصله ۲۰۰ متری در تاریکی مطلق ایستاده است، مشاهده کرد.

a us army soldier from the 82nd medical company wears night vision goggles ee8d65 1600

دوربین راپاترونیک

دوربین راپاترونیک (Rapid Action Electronic) دوربینی است که برای عکس برداری سریع از رویدادهایی که با سرعت زیاد اتفاق می افتاده است.

rapartronic

هارولد ادگرتون (Harold Edgerton) این دوربین را در سال‌های ۱۹۴۰ اختراع کرد و برای اولین بار به منظور ثبت رویدادهای رخ داده حین انفجارهای اتمی در سال ۱۹۵۲ مورد استفاده قرار گرفت. زمان عکسبرداری توسط این دوربین حدود ۱۰ نانوثانیه است.

atomic2

 بیشتر بخوانید

انواع دوربین های عکاسی (قسمت اول)

انواع دوربین های عکاسی (قسمت دوم)

 

 

امیدواریم از این مطلب که به انواع دوربین ها (قسمت اول) اختصاص داشت لذت برده باشید.

در مطلب بعد به ادامه این بحث می پردازیم.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک