مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بایدها و نبایدهای ماسک‌های صورت - ماسک و کرونا - نکاتی درباره ماسک زدن

بایدها و نبایدهای ماسک‌های صورت / کووید۱۹ و ماسک زدن

ماسک‌های صورت بخش مهمی از حفظ ایمنی در زمان شیوع جهانی کووید-19 هستند. اما همه ماسک‌ها با هم برابر نیستند و اگر شما به خوبی از ماسکتان استفاده نکنید، از شما و سایر افرادی که در کنارتان هستند، حفاظت نخواهد کرد.

بایدها و نبایدهای ماسک‌های صورت / کووید۱۹ و ماسک زدن

ماسک‌های صورت بخش مهمی از حفظ ایمنی در زمان شیوع جهانی کووید-۱۹ هستند. اما همه ماسک‌ها با هم برابر نیستند و اگر شما به خوبی از ماسکتان استفاده نکنید، از شما و سایر افرادی که در کنارتان هستند، حفاظت نخواهد کرد.

خب کدام ماسک‌ها کار می‌کنند و کدام ماسک‌ها کار نمی‌کنند؟ و چطور می‌توان به شکل ایمن آن‌ها را به صورت زد؟ Marisa Glucoft MPH، CIC، مدیر بخش مجوز و اعطای گواهی، پیشگیری از بیماری و مدیریت اضطراری در بیمارستان کودکان لس آنجلس، درباره آنچه باید بدانید توضیح می‌دهد.

باید و نباید های ماسک زدن

چرا ماسک مهم است؟

ماسک صورت جلوی قطرات تنفسی را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهند در زمان حرف زدن، نفس کشیدن، سرفه یا عطسه کردن در هوا پخش شوند. این مسئله بسیار مهم است چرا که افراد بیماری ویروس کرونای جدید را چندین روز پیش از بروز بیماری به دیگران منتقل می‌کنند.

Glucoft اینگونه توضیح داد: «هدف اصلی ماسک جلوگیری از شیوع ویروس به سایر افراد است». «ماسک شما از سایر افراد حفاظت می‌کند. ماسک دیگران از شما حفاظت می‌کند.»

انتخاب یک ماسک: بایدها و نبایدها

از ماسک سوپاپ‌دار استفاده نکنید

ماسک‌های تنفسی N95 که در ابزارفروشی‌ها فروخته می‌شود – سایر ماسک‌هایی که طراحی مشابه دارند- یک سوپاپ پلاستیکی در جلو دارند. مشکل اینجاست که این سوپاپ فقط هوایی که به داخل تنفس می‌شود را فیلتر می‌کند. هوایی که در بازدم به خارج تنفسم می‌کنید، اصلاً مسدود نمی‌شود.

«وقتی از یک ماسک سوپاپ‌دار استفاده می‌کنید، از افرادی که در اطراف شما هستند حفاظت نمی‌شود، زیرا سوپاپ اجازه می‌دهد تمام نفس شما از ماسک خارج شود.» «از این نظر، بیشتر شبیه این است که شما اصلاً ماسکی به صورت ندارید.»

ماسک‌های پزشکی یا تنفسی حرفه‌ای را نخرید

تأمین ماسک‌های جراحی و ماسک‌های تنفسی N95 (که سوپاپ ندارد) با کمبود مواجه شده است. اگر قبلاً این ماسک‌ها را تهیه کردید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما لطفاً ماسک دیگری خریداری نکنید. حفظ آن‌ها برای کارکنان بخش بهداشت و درمان، که برای مراقبت ایمن از بیمارانی که در معرض خطر بالا قرار دارند، بسیار ضروری است.

از این ماسک‌ها استفاده کنید

ماسک پارچه‌ای

این یک گزینه عالی است. یک ماسک پارچه‌ای معمولاً با حلقه‌های کشی ساخته شده است که روی گوش‌ها قرار می‌گیرند تا قرار دادن و برداشتن آن‌ها ساده شود. باید چند لایه الیاف پارچه‌ای داشته باشد. می‌توانید ماسک‌های پارچه‌ای را بخرید یا خودتان درست کنید.

دستمال سر، تی‌شرت یا روسری

این نوع ماسک مورد تأیید است، با این حال ممکن است به خوبی ماسک‌های پارچه‌ای صورت شما را نپوشاند.

گتر گردن

گتر گردن که باف هم نامیده می‌شود، یک لوله پارچه‌ای کش‌سان است که معمولاً از آن برای گرم نگه داشتن صورت و گردن در هوای سرد استفاده می‌شود. اما می‌تواند به عنوان یک ماسک صورت خوب هم عمل کند. اگرچه برای هوای گرم خیلی ایده‌آل نیست.

ماسک زدن

نکاتی درباره پوشیدن و مراقبت از ماسک

دهان و بینی خود را بپوشانید

قطرات تنفسی می‌توانند هم از طریق دهان و هم از طریق بینی منتشر شوند. «اگر یک ماسک به اندازه کافی بزرگ نیست که روی بینی و دهان را بپوشاند، انتخاب خوبی نخواهد بود.»

مطمئن شوید اندازه است

ماسک شما باید راحت باشد و نباید راه تنفسی شما را ببندد. با این حال، باید به خوبی جا بیفتد، مخصوصاً روی گونه‌ها و بالای بینی شما.

نکته: اگر در زمان استفاده از ماسک شیشه‌های عینکتان بخار گرفت، ماسکتان به خوبی قرار نگرفته است. هوای زیادی از آن خارج می‌شود.

ماسک خود را خیلی دستکاری نکنید

«می‌بینم خیلی از مردم ماسکشان را دستکاری می‌کنند.» «جوری با ماسک رفتار کنید که انگار کثیف است. اگر لازم است جای ماسک را تغییر دهید، ابتدا دست‌هایتان را بشویید.»

قبل از قرار دادن ماسک، دست‌های خود را بشویید

بعد از در آوردن ماسک هم باید دست‌هایتان را بشویید. ماسک را با برداشتن حلقه‌های پشت گوش، در آورید. به قسمت جلوی ماسک که احتمالاً بیشتری میزان میکروب روی آن قرار دارد، دست نزنید.

ماسک خود را مرتب بشویید

بهتر است چند ماسک داشته باشید تا همیشه یک ماسک تمیز در دسترس باشد. ماسک‌های پارچه‌ای را در ماشین لباسشویی بیندازید و درست مثل سایر لباس‌ها بشویید. همه پودرهای شسشتوی لباس خوب هستند.

آن را همراه داشته باشید

بدون ماسک از خانه خارج نشوید. یک ماسک تمیز در ماشین داشته باشید.

برای صحبت کردن، ماسک را پایین نکشید

گاهی اوقات وقتی با ماسک صحبت می‌کنید، شنیدن صدای شما برای دیگران سخت است. اما برداشتن ماسک برای صحبت کردن همه تلاش‌ها را بی‌ثمر می‌کند. اگر با کسی صحبت می‌کنید که با او کمتر از ۶ پا فاصله دارید، ماسک را بر ندارید.

 

بچه‌ها را فراموش نکنید

ماسک‌های کوچک‌تری پیدا کنید که روی صورت کودک جا می‌گیرند.

توجه: ماسک های N95 برای کودکان طراحی و ساخته نشدند و کودکان کمتر از ۲ سال نباید ماسک بزنند. ممکن است تنفس را برایشان دشوار کند.

ماسک زدن و کرونا

فاصله‌گذاری فیزیکی را فراموش نکنید

استفاده از ماسک زمانی بهترین نتیجه را می‌دهد که با سایر تدابیر ایمنی همراه شود. همچنان فاصله ۶ پا با دیگران را رعایت کنید، دست‌های خود را به طور مرتب بشویید و سطوحی که مرتب لمس می‌شوند را ضدعفونی کنید. این اقدامات ساده می توانند روی حفظ سلامتی شما و خانواده شما و تمام کسانی که در اطراف شما هستند تأثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: Children’s Hospital Los Angeles

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x