مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فواید روزه داری

فواید روزه داری / آیا روزه داری برای انسان مفید است؟

ثابت شده است که روزه داری فواید زیادی برای سلامتی دارد، از افزایش لاغری تا عملکرد بهتر مغز. در اینجا مزایای روزه داری را بررسی می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فواید روزه داری برای انسان

ثابت شده است که روزه داری فواید زیادی برای سلامتی دارد، از افزایش لاغری تا عملکرد بهتر مغز. در اینجا مزایای روزه داری را بررسی می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فواید روزه داری

 

کاهش قند خون

روزه داری با کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قند خون را تقویت می کند. چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد که به ویژه برای افراد در معرض دیابت می تواند مفید باشد.

در حقیقت، یک مطالعه از ۱۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که روزه داری متناوب کوتاه مدت به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد. در همین حال، یک بررسی دیگر نشان داد که روزه داری به اندازه محدود کردن کالری دریافتی در کاهش مقاومت به انسولین موثر است.

بیشتر بخوانید: دمنوش مرزنجوش ضد ویروس تنفسی و مناسب برای ایام کرونا

کاهش مقاومت به انسولین می تواند حساسیت بدن شما به انسولین را افزایش دهد و به شما این امکان را می دهد تا گلوکز را با جریان موثرتری از جریان خون به سلول های شما منتقل کند. همراه با اثرات احتمالی کاهش قند خون در روزه داری، این امر می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کرده و از افزایش سن و افزایش میزان قند خون جلوگیری کند.

فواید روزه داری

کاهش بیماری های التهابی

برخی مطالعات جهت اثبات فواید روزه داری، نشان داده است که روزه می تواند چندین نشانگر التهاب را کاهش دهد و در درمان بیماری های التهابی مانند مالتیپل اسکلروزیس مفید است.

فواید روزه داری
فواید روزه داری

روزه داری و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی

ممکن است با بهبود فشار خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول، سلامت قلب را افزایش دهد. بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان قلمداد می شود که تقریباً ۵/۳۱ درصد مرگ و میرها در سطح جهان را تشکیل می دهد.

تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. برخی تحقیقات نشان داده است که گنجاندن روزه در برنامه روزمره ممکن است به خصوص در مورد سلامت قلب مفید باشد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که هشت هفته روزه داری روزانه سطح کلسترول LDL “بد” و تری گلیسیرید خون را به ترتیب ۲۵٪ و ۳۲٪ کاهش دهد. مطالعه دیگری بر روی ۱۱۰ بزرگسال چاق نشان داد که روزه داری به مدت سه هفته تحت نظارت پزشک، فشار خون و همچنین سطح تری گلیسیرید خون، کلسترول کل و کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد. 

بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه داروی موثر برای درمان بیماری ها

سلامت مغز

روزه می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، سنتز سلول های عصبی را افزایش دهد و مغز را در برابر شرایط تخریب عصبی محافظت کند و ریسک بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

فواید روزه داری

بهبود سرطان

از دیگر فواید روزه داری اینکه در پیشگیری از سرطان کمک کرده و اثر شیمی درمانی را افزایش می دهد. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که روزه داری می تواند برای درمان و پیشگیری از سرطان مفید باشد. در حقیقت، یک مطالعه موش نشان داد که روزه داری در روز متناوب به جلوگیری از تشکیل تومور کمک می کند.

به همین ترتیب، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که قرار گرفتن سلول های سرطانی در چندین دوره روزه داری به همان اندازه شیمی درمانی در تأخیر رشد تومور موثر است و اثربخشی داروهای شیمی درمانی را در تشکیل سرطان افزایش می دهد.

افزایش متابولیسم

ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد که برای رشد، متابولیسم، کاهش وزن و قدرت عضلات حیاتی است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x