مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بلوغ زودرس

بلوغ زودرس

غالباً نگرانی والدین خصوصاً مادران از ایجاد علائم بلوغ در پسران و خصوصاً دختران در سنین هشت تا نه سالگی، موجب مراجعه آن‌ها به کلینیک پزشکی می‌شود.

برای توضیح موضوع ابتدا باید مشخص شود که از چه سنی بلوغ “زودرس” تلقی می‌گردد؛ بنابراین ظهور علائم بلوغ بعد از این سنین را نباید به عنوان بلوغ زود رس تلقی نمود.

بلوغ زودرس مربوط به چه سنی است

بلوغ زود رس به ایجاد علائم ثانویه بلوغ قبل از “هشت سالگی” در دختران و قبل از “نه سالگی” در پسران گفته می‌شود.

علائم

در دختران شروع رشد سینه قبل از هشت سالگی و در پسران بزرگ شدن غدد جنسی قبل از نه سالگی نشان دهنده بلوغ زودرس مرکزی است. این علائم پنج تا ده بار در دختران شایع تر است.

معمولاً علت بلوغ زود رس در ۹۰ درصد دختران بدون علت طبی و ۷۵ درصد علت بلوغ زود رس پسران به دلیل اختلالات ساختاری سیستم عصبی مرکزی است.

عوارض ناشی از بلوغ زودرس

بلوغ زودرس موجب تسریع اولیه در رشد قدی خواهد شد ولی نهایتاً قد نوجوان بالغ شده به دلیل بسته شدن زودرس صفحات رشد استخوان، از همسالان بالغ خود کمتر خواهد شد.

بررسی علت بلوغ زودرس در کودکان باید انجام شود و خصوصاً در پسران عوامل پشت پرده مانند تومور های مختلف، باید شناسایی گردد.

انجام MRI مغزی تقریباً برای همه توصیه می‌شود. آزمایش‌های مربوطه و سونوگرافی رحم و تخمدان و بیضه انجام خواهد شد.

پیشگیری و درمان

درمان برای پیشگیری از عوارض جانبی روانی و عاطفی و اسکلتی بلوغ زود رس توسط پزشک متخصص یا فوق تخصص غدد انجام خواهد شد. درمان های اساسی خصوصاً در پسران بعد از یافتن دلیل، ضروری است.

ادامه دارد…

 

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x