مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

سلامت (دهان و دندان)

بهترین زمان ارتودنسی

ارتودنسی شاخه ای از علم دندانپزشکی است. به کمک ارتودنسی می توان ناهنجاری های رویش دندان ها را اصلاح کرد و رابطه بین دندان ها را بهبود بخشید.

مسئولیت اصلی ارتودنسی، پیشگیری از ایجاد تغییراتِ دائمیِ نادرست در ساختمان های صورت است.

اهمیت دادن به دندان های شیری و ارتودنسی پیشگیری:

توجه نداشتن به سلامت دندان های شیری باعث پوسیدگی زود هنگام این دندان ها و رویش نادرست دندان های دائمی می شود. پس از رویش دندان های شیری باید کودک را جهت مسواک کردن دندان هایش کمک کنیم تا از روش صحیح مسواک زدن آن ها اطمینان حاصل کنیم.

در برخی موارد که دندان های شیری زودتر از زمان خود کشیده می شوند، با مراجعه به موقع به دندانپزشک می توان از ارتودنسی پیشگیری برای جلوگیری از نامرتب شدن دندان ها استفاده کرد.

در ارتودنسی پیشگیری از فضا نگهدارنه ها استفاده می شود. فضا نگهدارنده ها  وسایلی هستند که فضای دندان یا دندان هایِ از دست رفته شیری را تا زمان رویش دندان دائمی زیرین آن حفظ می کنند. فضا نگهدارنده ها از ارتودنسی که در آینده برای این افراد احتیاج می شود، جلوگیری می کند.

ارتودنسی یکی از روش های مهم در پیشگیری یا درمان انواع رابطه های ناصحیح دندان ها و ساختمان های اطراف آن ها می باشد. بدیهی است که روابط نادرست ساختمان های صورت با یکدیگر علاوه بر زیبایی، در تنفس، تکلم و تغذیه نیز ممکن است اختلال ایجاد کند.

زمان مناسب برای ارتودنسی:

زمانی که ساختمان های صورت در حال رشد و نمو هستند، اصلاح و مرتب کردن روابط آن ها معمولا بهتر انجام می شود.

اعمال ارتودنسی در زمان رشد و نمو صورت راحت تر و ساده تر است و به زمان کمتری برای به نتیجه رسیدن احتیاج دارد. همچنین موفقیت درمان های ارتودنسی در سنین پایین تر زیادتر است.

بعد از کامل شدن رشد و شکل گرفتن روابط ساختمان های صورت با یکدیگر، در صورتی که این روابط نادرست باشد تصحیح این روابط زمان، کار و انرژی بیشتری نیاز دارد و میزان موفقیت درمان کمتر است.

pros and cons of getting braces 1024x768

مناسب ترین سن مراجعه جهت معاینه ارتودنسی هنگام رویش دندان های دائمی جلو است.

اکثر درمان های ارتودنسی که در آن ها نیاز به تصحیح روابط اسکلتی فک باشد، بهتر است در دختر بچه ها قبل از ۱۳ سالگی و در پسر بچه ها قبل از ۱۵ سالگی انجام شود.

والدین باید توجه داشته باشند که در صورت مشاهده ناهنجاری خاص در فک و دندان های کودک، باید هر چه زودتر به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. همچنین داشتن عادات غلط مانند مکیدن انگشت باعث ایجاد ناهنجاری در دندان ها می شود.

 

دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x