مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
بهترین شغل و رشته برای رسیدن به کمال و رشد انسانی

بهترین شغل و رشته برای رسیدن به کمال و رشد انسانی چیست؟!

هرچه هستی باش، فقط عاقل باش!

به عقل رسیدن خیلی مشکل است اما نگویید که نمی توانیم. اگر حوزوی هستی یا کارگری، کسبه ای و…. هرچه هستی باش، فقط عاقل باش، راه انسان شدن این نیست که ما حتما به حوزه و دانشگاه برویم و درس بخوانیم.

من کمترین به شما می گویم که اگر فردی به حوزه هم بیاید به همین زودی ها نمی تواند رشد کند و راه آدم شدن را پیدا کند.

نظام عالم محل آدم شدن و رشد توست

بلکه باید بدانی که کل نظام عالم محل آدم شدن و رشد توست حوزه علمیه یا زمین کشاورزی یا مکانیکی و یا باغبانی در باغ همه و همه می تواند محل آدم شدن انسان باشد از خداوند رب حکیم هم بعید است که در کل نظام هستی فقط یک نقطه را ( مثلا فقط حوزه علمیه را ) محل آدم سازی و رشد انسانی قرار دهد.

خداوندی که به اندازه تمام شغل های موجود در اجتماع طوری برنامه را تنظیم کرده است که مسیر و شغل هر کسی روشن شده است.

رابطه ی مشاغل و ملکوت عالم

تنظیم همه این مشاغل هم با ملکوت عالم است آیا می شود که محل و مرکز آدم شدن را فقط در یک نقطه برنامه ریزی کرده باشد؟ می بینیم که این طور نیست بلکه دست ولایت در سراسر نظام تکوین سریان دارد و همه جا مشغول کار است.

در اینجا نمونه ای از مواردی که بیانگر این است که در همه جا امکان رشد و رسیدن به کمالات انسانی وجود دارد را عنوان می کنیم:

 

جناب علامه طباطبایی فرمودند:

روزی از خیابانی عبور میکردم بنایی را در حال چیدن بنای ساختمانی دیدم که ناگهان دیدم بنا پایش لغزید و از آن بالا به پایین می افتد در همین حال کارگر او که پایین ساختمان بود، نگاهی به بنا کرد و گفت نیفت. دیدم که بنا از همان بالا آرام پایین آمد. به دنبال کارگر راه افتادم تا ببینم این شخص کیست که خود را به کارگری زده است؟ بعد فهمیدم که آن فرد هر روز به محضر مقدس ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه و الشریف) مشرف می شود.

عزیز من هر کجا هستی به فکر رشد خودت باش که دیر می شود در همه حال می توان طهارت قوه خیال پیدا کرد و عاقل شد و رشد کرد و در یک کلام آدم شد.

به بندگان خدا خدمت کن از دیگران انتظار نداشته باش در یک کلام آقا باش.

 

کتاب شرح مراتب طهارت جلد اول / استاد صمدی آملی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x