مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 19 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آلزایمر

آلزایمر بیماری مهلک / علت بیماری، پیشگیری و درمان آن

بیماری آلزایمر از شایع ترین و پیچیده ترین بیماری های مغزی است که از دوره میانسالی به بعد و به خصوص در دوره سالمندی گریبان گیر افراد می شود.

بیماری آلزایمر از شایع ترین و پیچیده ترین بیماری های مغزی است که از دوره میانسالی به بعد و به خصوص در دوره سالمندی گریبان گیر افراد می شود. بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی پیش رونده و غیر قابل برگشت است. این بیماری به آرامی قدرت تفکر و حافظه فرد را از بین می برد و توانایی انجام کارهای ساده را از وی می گیرد.

این بیماری در وهله اول بر قسمت هایی از مغز تاثیر دارد که کنترل حافظه را بر عهده دارد و چون بیماری هر لحظه در حال پیشروی است به مرور به قسمت های بیشتری از مغز آسیب می زند. با پیشرفت این بیماری علائم نیز افزایش می یابد و در نهایت بر تمام زندگی فرد تاثیر می گذارد.

آلزایمر بیماری مهلک / علت بیماری، پیشگیری و درمان آن**

علائم آلزایمر چیست؟

از مهم ترین علائم آلزایمر از بین رفتن حافظه کوتاه مدت، از یاد بردن تاریخ ها و رویدادهای مهم، نیاز به کمک دیگران برای به خاطر آوردن اتفاقات مختلف و در کل مشکلات مربوط به حافظه است.

با پیشرفت بیماری مشکلات مربوط به حافظه تشدید شده و علائم بعدی بیماری ظاهر می شود: اختلال تکلم، اختلال در تصمیم گیری و برنامه ریزی، نیاز به کمک برای بیرون رفتن، تغییرات شخصیت، خطاهای حسی و توهم، سردرگمی و گم شدن در مکان های آشنا و اضطراب از دیگر علائم آلزایمر و پیشرفت این بیماری مهلک است.

تشخیص و درمان آلزایمر

متخصصین با استفاده از روش هایی مانند سوال کردن از خود بیمار یا اطرافیان وی درباره سلامت عمومی فرد، سابقه بیماری و توانایی فرد برای انجام امور روزمره خود، تغییرات رفتار و خلق و خوی فرد، انجام آزمایش های پزشکی، تست های حافظه و اسکن های مغزی می توانند آلزایمر را تشخیص دهند.

در حال حاضر آنچه مشخص است، این است که آلزایمر درمانی ندارد اما متخصص با تجویز داروهایی می تواند برخی از علائم را کاهش داده و سرعت پیشرفت بیماری را کم کند و حتی برخی از داروهای جدید می تواند برای مدتی برخی تغییرات شناختی و علائم ضعف حافظه را کاهش دهد.

یک سری داروهای ضد افسردگی هم برای کنترل علائم رفتاری بیمار تجویز می شود.

بیماری آلزایمر

 

پیشگیری از آلزایمر

همیشه پیشگیری از بیماری ها بهترین و مهم ترین توصیه است. از راه های کلیدی پیشگیری از این بیماری ورزش منظم روزانه و تناسب اندام، عدم استفاده از سیگار و مشروبات الکی، کنترل قند و چربی و فشار خون، رژیم غذایی سالم، داشتن خواب کافی، کنترل استرس و اضطراب و تحریک مغز با یادگیری چیزهای تازه و تمرین حفظ کردن است.

برای پیشگیری از آلزایمر شاید لازم باشد سبک زندگی خود را عوض کرده و با خودمان بهتر رفتار کنیم.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x