مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
عفونت لثه

بیماری عفونت لثه را جدی بگیرید

پلاک میکروبی علاوه بر ایجاد پوسیدگی، عامل اصلی عفونت لثه نیز است. با گدشت زمان و رعایت نکردن بهداشت دهان، میکروب های بیشتری در پلاک جایگزین می شوند.

بیماری عفونت لثه

پلاک میکروبی علاوه بر ایجاد پوسیدگی، عامل اصلی عفونت لثه نیز است. با گذشت زمان و رعایت نکردن بهداشت دهان، میکروب های بیشتری در پلاک جایگزین می شوند.

یکی از مهم ترین عوامل اصلی ایجاد بیماری لثه، باکتری ها هستند. حضور این باکتری ها به تنهایی باعث بیماری لثه نمی شود ولی عدم حضور باکتری ها با سلامت لثه و بافت های نگهدارنده دندان (پریودنتال) همراه است. همچنین نحوه پاسخ سیستم ایمنی افراد به این باکتری ها مهم است که این مسئله تفاوت شدت بیماری از یک فرد به فرد دیگر را سبب می شود.

در بیماری پریودنتال، شیار لثه ای (شیاری که بین دندان و لثه در تمام افراد دیده می شود) افزایش می یابد که این شیار در تماس با باکتری ها و تولیدات آن ها قرار گرفته و دچار زخم های چرکی می شود.

بیشتر بخوانید: شناخت بیماری لثه / علایم پنهان التهاب و عفونت لثه و درمان آن

بیماری لثه
بیماری لثه

اگر در یک فرد که بیماری پریودنتال متوسطی داشته باشد، مجموع سطوح این شیارها (زخم های چرکی) را در نظر بگیرید به اندازه یک کف دست خواهد بود که این مساحت زخم چرکی در افرادی که بیماری لثه شدیدتری دارند بیشتر است.

برای دیدن چرک لثه در افرادی که جرم دندان دارند کافی است که به لثه دور دندان کمی فشار وارد کنید؛ می بینید که این چرک ها به صورت ترشحی سفید رنگ از شیارهای دور دندان خارج می شوند. همچنین افرادی که این بیماری را دارند موقع گاز زدن غذای سفت مثل سیب و یا حتی زمانی که مسواک می زنند از لثه آن ها خون خارج می شود که علت آن التهاب لثه است.

بیماری لثه و رابطه آن با سلامت عمومی بدن

سلامت عمومی افراد با بهداشت دهان رابطه مستقیمی دارد. عفونت لثه و بافت های نگهدارنده دندان با بیماری هایی نظیر فشار خون، بیماری های عروق کرونری قلب، دیابت، بیماری های تنفسی و همچنین زایمان زودرس و تولد نوزادانی با با وزن کم رابطه دارند. عفونت لثه را جدی بگیرید.

بیماری لثه
بیماری لثه

بیماری عفونت لثه، سطح فیبرینوژن خون و میزان گلبول سفید و همچنین سطح فاکتورهای انعقادی را افزایش می دهد. افزایش فیبرینوژن پلاسما یکی از عوامل خطر ساز شناخته شده برای بیماری های قلبی و عروقی است.

همچنین عفونت لثه باعث گسترش ویسکوزیتی خون و ایجاد ترومبوز شده که این امر نیز سبب بیماری عروقی و سکته می شود. بهداشت ضعیف دندان و لثه یکی از عوامل ایجاد سکته در افراد جوان تر است. عفونت لثه در افراد دیابتی تنظیم قند خون (غیروابسته به انسولین) را با مشکل روبرو می کند و درمان آن اثرات سودمندی در تنظیم و کنترک قند خون دارد.

در خانم های باردار بیماری شدید بافت نگهدارنده دندان سبب تولد نوزادان نارس و با وزن کم می شود.

 

با تشکر دکتر احسان دره شیری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x