مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شیردهی

بیماری مادر _ مصرف دارو و شیردهی (بخش اول)

بیماری مادر و شیردهی

 

یکی از نوزادان که اخیراً او را دیده‌ام و خیلی هم ضعیف و بی‌رمق بود از بیماری مادرش می‌گفت. او تعریف می‌کرد که مادرش دچار بیماری خاصی است که مجبور است داروهای مختلفی مصرف کند.

دوستم که نوزاد باهوشی است تعریف می‌کرد که تنها مادران مبتلا به این بیماری ها نباید به نوزادشان شیر بدهند:

۱-سل فعال ۲-تب تیفویید ۳-سرطان سینه ۴-مالاریا ۵-اعتیاد به مواد مخدر ۶-بیماری روانی (پسیکوز و نوروز شدید) ۷-مادر نوَزاد دچار گالاکتوزمی ۸-عفونت خون مادر (سپتی سمی)

او حتی می‌گفت مادران با بیماری ایدز هم می‌توانند به نوزادشان شیر بدهند.

دوستم خیلی تعجب می‌کرد که چطور بعضی ها به خود اجازه می‌دهند که به‌راحتی به مادران دستور دهند شیر دادن به نوزادشان را قطع کنند.

راستی اگر کسی دستور دهد غذای آن‌ها قطع شود چه احساسی پیدا می‌کنند؟!!

من هرگز افرادی که علیرغم ندانستن ادای داناها را در می‌آورند و به‌راحتی حرف های بی پایه می‌زنند را نمی‌بخشم.

دکتر من! به مادران بگو که هیچ کس حق ندارد درباره شیر مادرم بدون پایه و دلیل حرف های عجیب بزند؛ مثل شیرت قوت ندارد، شیر تو بچه را ضعیف کرده، شیرت باعث بی قراری بچه می‌شود و… .

مادر عزیزم! باید محکم باشی و این حرف ها در شما هیچ تأثیری نکند! اگرچه من به آن‌ها حق نمی‌دهم که درباره بهترین غذای من صحبت کنند، ولی آن‌ها حق مرا نادیده می‌گیرند؛ اما شما نباید تحت تأثیر قرار بگیری و مرا از شیرت محروم کنی. از مادر بهتر ازفرشته ام می‌خواهم که مثل فرشته ها به بعضی از آدم ها فقط لبخند بزند و کار درست خودش را انجام دهد.

داروها و شیردهی:

دکتر مهربانم! بعضی از همکاران شما به مادرم توصیه می‌کنند با مصرف اولین قرص، شیرم را قطع کند! به نظر شما این کار ظالمانه نیست!

من که هنوز کتاب های پزشکی را نخوانده‌ام و از دارو سر در نمی‌آورم ولی آیا درست است که من بگویم اگر در غذای آن‌ها نمک یا ادویه اضافه شده باشد حق ندارند غذا بخورند؟

مگر آدم به‌راحتی می‌تواند غذایش را قطع کند و فقط هوا بخورد؟

شنیده‌ام در کتاب های پزشکی در مورد مصرف داروها و شیردهی چیزها زیادی نوشته‌شده است و پزشکان باید هنگام تجویز دارو برای مادرم به این موضوع توجه کنند. ولی اینکه به راحتی برای مادرم دارو تجویزکتتد و بعد به راحتی بگویند شیرت را به نوزادت نده موجب ناراحتی شدید من می‌شود. من از دنیای شما همین یک غذا را می‌خورم، اگر آن را قطع کنند چه کار کنم؟!

ادامه دارد…

 

کتاب نوزادان

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x