مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 19 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

بیماری های سگ سرابی/ جنگ سگ سرابی

به طور کلی سگ نژاد سرابی به خاطر ساختار محکم و اسکلت بندی قوی و استوار، درگیری اسکلتی و ساختاری، مانند آن‌چه نژادهایی مانند ژرمن یا دوبرمن درگیر آن می‌شود را ندارد. و به همین دلیل عده زیادی از این سگ برای جنگ سگ سرابی استفاده می‌کنند.

بیماری های سگ سرابی / جنگ سگ سرابی

بیماری های سگ سرابی

به طور کلی سگ نژاد سرابی به خاطر ساختار محکم و اسکلت‌بندی قوی و استوار، درگیری اسکلتی و ساختاری، مانند آن‌چه نژادهایی مثل سگ ژرمن یا سگ دوبرمن درگیر آن می‌شود را ندارد و به همین دلیل است که متاسفانه بسیاری از انسان‌ها از این نژاد سگ، برای جنگ سگ سرابی استفاده می‌کنند. غافل از این‌که عواملی وجود دارد که می‌تواند سگ سرابی را درگیر یکسری از بیماری های خاص کند.

مثلا به خاطر وزن بالای حیوان و فشاری که به مفصل آرنج حیوان وارد می‌شود، می‌تواند حیوان را دچار بیماری‌های التهابی مفصلی بکند.

بیماری های سگ سرابی
بیماری های سگ سرابی

 

بیماری‌ های سگ سرابی

تعداد کمی‌ بیماری و اختلال دیگر نیز در این نژاد دیده شده است. مانند: دیسپلازی هیپ و آرنج، نفخ، چاقی و سایر بیماری های اکتسابی…

بیماری دیسپلازی هیپ بر اثر آسیب های خارجی و محیطی ایجاد نمی‌شود، بلکه یک بیماری ژنتیکی است، یعنی از همان ابتدای تولد با ویژگی های بدنی و مشخصات توله سگ سرابی، همراه می‌شود.

بیماری های سگ سرابی
بیماری های سگ سرابی

 

در نژاد سگ سرابی (پرشین ماستیف)، بیماری دیسپلازی هیپ، بدین صورت بروز می‌دهد که مفصل لگن یا ران سگ به اندازه کافی رشد نمی‌کند و بین آن فضای خالی ایجاد می‌گردد و این فضاهای خالی باعث می‌شود سگ سرابی در حین راه رفتن، باعث در رفتگی در ناحیه لگن دچار شود.

 

علایم بیماری دیسپلازی هیپ

 

    • مشکل در ایستادن و بعد از مدت زیادی نشستن

 

    • ضعیف و کوچک بودن عضلات لگن در سمتی که درگیر دیسپلازی است

 

    • لنگیدن پاها

 

    • بیرون‌ زدگی لگن (مشاهده حالت غیرطبیعی در لگن حیوان)

 

    • کاهش فعالیت بدنی

 

مشکل دیگر در سگ های سرابی سخت زایی است. دلیل سخت زایی در ماده سگ‌های سرابی، بزرگ بودن جثه توله ها در بدو تولد است. البته این مشکل خیلی کم در سگ‌های سرابی دیده می‌شود.

بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که این نژاد در هر زایمان خود می‌تواند صاحب شش تا هشت توله شود.

بیماری های سگ سرابی
بیماری های سگ سرابی

 

بیشتر بدانیم:‌ دورگه‌های حاصل از آمیزش شیر و ببر

 

ورزش منظم و کافی در این نژاد از سگ ها بسیار ضروری است. در غیر این‌صورت، این نژاد از سگ نمی‌تواند انرژی درونی خود را تخلیه کند و در نتیجه بدخلق می‌شود. زیرا سگ ها در طبیعت نیز فعالیت دارند.

در صورت نداشتن فعالیت کافی این سگ ممکن است بعد از مدتی دچار ضعف و افسردگی شود.

بیماری های سگ سرابی
بیماری های سگ سرابی

بیماری های سگ سرابی

در بسیاری از سگ ها آرتریت مرتبط با سن به وجود می‌آید. در واقع ۶۵-۶۰ درصد از  سگ هایی که سنشان بالای ۶ سال شده است، برخی از علائم آرتروز را نشان می‌دهند. آرتروز یک بیماری ناتوان کننده و دردناک در سگ ها است. این بیماری می‌تواند به راحتی در شیوه زندگی و سلامت سگ‌ها تاثیر بگذارد.

بسیاری از راه ها برای پیشگیری و درمان آرتروز وجود دارد که اجازه می‌دهد سگ ما به لذت بردن از زندگی اش بپردازد و از کیفیت بهتر زندگی برای یک دوره طولانی تر برخوردار باشد.

از بیماری های دیگری که می‌تواند نژاد سگ سرابی را درگیر کند چاقی است که با دقت در مقدار غذایی که به حیوان می‌دهیم و منابع غذایی که استفاده می‌کنیم می‌توانیم آن را به خوبی کنترل کنیم.

بیماری های سگ سرابی
بیماری های سگ سرابی

نفخ هم از مواردی است که معمولا در سگ های نژاد بزرگ می‌تواند، دیده شود. این عارضه به خاطر سرعت بالا در خوردن غذا و همچنین بلع مقدار زیاد هوا در حین غذا خوردن است. از این رو سگ سرابی هم که جزو نژادهای بزرگ محسوب می‌شود، می‌تواند مستعد نفخ باشد.

بهتر است برای راحتی و شرایط مناسب زندگی سگ خودمان حتما از یک دامپزشک باتجربه مشورت‌های لازم را بگیریم.

13 vet1

 

جنگ سگ سرابی

متاسفانه خیلی‌ها به دنبال تماشای فیلم جنگ سگ‌ سرابی هستند، غافل از اینکه این جنگ‌ها با هدف شرط‌بندی روی سگ‌ها انجام‌ شده و باعث کسب درآمد نامشروع عده‌ای خاص می‌شود.

جنگ سگ سرابی
جنگ سگ سرابی

سگ‌ های سرابی موجوداتی صبور و دوست‌داشتنی هستند. اما گاهی سودجویان آن‌ها را برای مسابقه تربیت می‌کنند و جانشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

جنگ سگ سرابی
جنگ سگ سرابی

خوشبختانه در حال حاضر انجام مسابقات غیر انسانی مانند جنگ سگ سرابی در ایران ممنوع است و در صورت مشاهده با آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

جنگ سگ سرابی
جنگ سگ سرابی

مجله اینترنتی تحلیلک