مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تاثیر داروهای بتابلاکر و سوزش معده در موفقیت درمان ایمپلنت

تاثیر داروهای بتابلاکر و سوزش معده در موفقیت درمان ایمپلنت

بنا بر گزارش پژوهشگران دانشگاه مک گیل، بتابلاکرها و قرص‌های سوزش معده می‌توانند بر موفقیت این درمان تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

تاثیر داروهای بتابلاکر و سوزش معده در موفقیت درمان ایمپلنت

 

هر سال حدود ۵۰۰ هزار بیمار در آمریکای‌ شمالی تحت جراحی ایمپلنت قرار می‌گیرند و بنا بر گزارش پژوهشگران دانشگاه مک گیل، بتابلاکرها و قرص‌ های سوزش معده می‌توانند بر موفقیت این درمان تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

دکتر فالح تمیمی استاد دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه مک‌گیل و نویسنده ارشد مقاله‌ای مرتبط با این موضوع می‌گوید: «موفقیت درمان ایمپلنت به این بستگی دارد که استخوان فک تا چه حد آن را بپذیرد و بین سطح ایمپلنت و استخوان چه میزان اتصال ایجاد شود.»

او ادامه می‌دهد: «از آنجایی که بعضی از داروها بر متابولیسم استخوان و بهبود یا مرگ سلول‌های آن تأثیر می‌گذارند، می‌توانند بر موفقیت درمان ایمپلنت هم تاثیر قابل توجهی داشته باشند.»

بیش از ۶۴۰ میلیون بیمار در سراسر دنیا، برای کنترل فشار خون خود بتابلاکر و ۲۰ میلیون آمریکایی داروهای سوزش معده را که در آینده نزدیک از نظر فراوانی به سومین داروی تجویز شده به‌خصوص در میان سالخوردگان تبدیل می‌شود، دریافت می‌کنند.

محققین اطلاعات مربوط به ایمپلنت‌های دندانی بیش از ۷۰۰ بیمار را که بین سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در یک کلینیک جراحی فک و صورت در شهر مونکتون کانادا جمع‌آوری شده بود را بازبینی کردند و سپس نتایجی که در بیماران مشاهده کرده بودند را از طریق آزمایش بر روی موش‌ها اثبات کردند. بنا بر این مشاهدات، به‌نظر می‌رسد بتابلاکرها به پیوند استخوان و ایمپلنت کمک می‌کنند. چرا که آنها وضعیت ۳۲۷ ایمپلنت را در ۱۴۲ بیمار که برای فشار خون خود بتابلاکر دریافت کرده بودند و وضعیت ۱۱۷۲ ایمپلنت را در ۵۸۶ بیمار که بتابلاکر دریافت نکرده بودند، مورد آزمایش قرار دادند و نتیجه این تحقیق، نشان می‌داد که نرخ فیلر در گروه اول ۶ دهم درصد و در گروه دوم ۴ و ۱ دهم درصد است.

دکتر تمیمی می‌گوید: «ما این آزمایش را انجام دادیم، چرا که گزارش شده بود بتابلاکرها بر تشکیل استخوان تاثیر می‌گذارند. بنابراین به این فکر افتادیم که ممکن است این داروها ریسک فیلر را در ایمپلنت‌های دندانی کاهش دهند. البته انتظار نداشتیم چنین اختلاف فاحشی بین مصرف‌کنندگان این دارو و سایرین باشد.»

او ادامه می‌دهد: «البته برای اثبات قطعی این مدعا ضروری است آزمایش‌های کلینیکی تصادفی بر روی تعداد زیادی از بیماران انجام شود.»

به نظر می‌رسد داروهای سوزش معده مانع این اتصال استخوانی می‌شوند. مقایسه وضعیت ۱۳۳ ایمپلنت در ۵۸ بیمار که داروهای سوزش معده دریافت می‌کردند با ۱۶۴۰ ایمپلنت در ۷۴۱ بیمار که این داروها را دریافت نمی‌کردند، نشان می‌داد نرخ فیلر در گروه اول ۶ و ۸ دهم درصد و در گروه دوم ۳ و ۲ دهم درصد است.

دکتر تمیمی می‌گوید: “دانشمندان هم اکنون می‌دانند که داروهای سوزش معده جذب کلسیم استخوان را کاهش و احتمال شکستگی آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تاثیر این داروها را بر اتصال استخوان و ایمپلنت مورد بررسی قرار دهیم. البته توقع نداشتیم که مصرف این دارو چنین آثار منفی قابل توجهی بر روی این موضوع داشته باشد. ضروری است در ادامه تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن دوز مناسب داروهایی که افراد باید دریافت کنند و دوره‌های زمانی که بهتر است از این داروها اجتناب کنند، انجام شود.”

 

منبع: مقاله دکتر نوشین گمنام

 

بیشتر بخوانید

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x