مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تاثیر ورزش بر کیفیت خواب

تاثیر ورزش بر کیفیت خواب

کیفیت خواب فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در ارتقا سطح کیفیت زندگی است که ورزش و فعالیت بدنی در ایجاد آن بسیار تاثیرگذار است.

تاثیر ورزش بر کیفیت خواب چگونه است؟

کیفیت خواب فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در ارتقا سطح کیفیت زندگی است که ورزش و فعالیت بدنی در ایجاد آن بسیار تاثیرگذار است.

تقریباً در ۳۰ درصد از جمعیت جهان، اختلال خواب گزارش شده است که ۱۰ درصد از این جمعیت علاوه بر اختلال خواب، اختلال در عملکرد روزانه به واسطه بی خوابی را تجربه می‌کنند.

انجمن اختلالات خواب آمریکا، ورزش و فعالیت بدنی را به عنوان بخش مهم از بهداشت خواب قلمداد کرده است و به یک مداخله غیر دارویی برای بهبود خواب از آن یاد می‌کند.

تاثیر ورزش بر کیفیت خواب

بررسی چند مطالعه تاثیر ورزش بر کیفیت خواب

یک مطالعه متالیز در سال ۲۰۱۸ با بررسی نتایج مطالعه معتبر نشان داد که ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش کیفیت خواب بدون ایجاد عوارض جانبی می گردد.

مطالعه متالیز دیگری در سال ۲۰۱۹ که نتایج ۲۳ پژوهش علمی را در بر داشت با بیان اینکه ورزش و فعالیت بدنی عصرگاهی هیچگونه اثر منفی بر خواب ندارد علاوه بر رد کردن فرضیه اشتباه “ارتباط با ورزش در زمان عصر با اختلالات خواب در ورزشکاران” نشان داد انجام ورزش در طی روز باعث افزایش کیفیت خواب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ارتباط استفاده از اینترنت و چاقی

یک مقاله مرور سیستماتیک در ایران در سال ۲۰۲۱ که بر روی نتایج ۱۸ مطالعه صورت گرفت، نشان داد تمرینات ورزشی مختلف هوازی، مقاومتی و ترکیبی بر بهبود کیفیت خواب سالمندان ایرانی تاثیر مثبت معناداری دارد.

همچنین تمرینات ورزشی مختلف و فعالیت بدنی رابطه معناداری با بهبود کیفیت زندگی سالمندان ایرانی دارد.

بر اساس یافته های یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ شرکت منظم در تمرینات حرکات موزون هوازی، موجب بهبود کیفیت خواب و کاهش اختلال خواب زنان جوان غیر فعال می شود.

تاثیر ورزش بر کیفیت خواب

نکته نهایی درباره تاثیر ورزش بر کیفیت خواب

در تبیین این یافته ها می توان گفت انجام منظم فعالیت بدنی و ورزش، موجب تغییرات مثبت در سطوح هورمون های مرتبط با خواب شده و با تنظیم محتوای ملاتونین، هورمون رشد، کورتیزول و آدنوزین در بدن موجب شرکت کیفیت خواب خواهد شد.

فعالیت بدنی منظم و ورزش یکی از مولفه هایی که برای داشتن خواب مطلوب و با کیفیت ضروری است.

بیشتر بخوانید: روش های کنترل ریزه خواری

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x