مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تاثیر چاقی در ناباروری

تاثیر چاقی در ناباروری و ارتباط عمیق آن ها

۸۰ میلیون فرد نابارور در دنیا وجود دارد. ۲۵ تا ۴۰ درصد مرتبط با عوامل مردانه، ۴۰ تا ۵۵ درصد ناشی از عوامل زنان، ۱۰ درصد هر دوی عوامل است.

تاثیر چاقی در ناباروری و ارتباط عمیق آن ها

ناباروری چیست؟

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین المللی پایش تکنولوژی روش های درمانی ناباروری، به صورت عدم باروری به دنبال ۱۲ ماه رابطه جنسی بدون پیشگیری تعریف می گردد.

بر این اساس ۸۰ میلیون فرد نابارور در دنیا وجود دارد. ۲۵ تا ۴۰ درصد مرتبط با عوامل مردانه، ۴۰ تا ۵۵ درصد ناشی از عوامل زنان، ۱۰ درصد هر دوی عوامل است.

تاثیر چاقی در ناباروری
تاثیر چاقی در ناباروری / ارتباط چاقی و تخمک گذاری

تاثیر چاقی در ناباروری

ناباروری در زوجین ارتباط مستقیمی با چاقی و BMI بالا دارد. چاقی و اضافه وزن هم در آقایان هم در خانم ها باعث کاهش باروری می شود.

خیلی از مراجعین مرکز درمانی ناباروری افرادی اند که دچار چاقی و اضافه وزن هستند؛ با رژیم درمانی و کاهش وزن قدرت باروری افراد افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس نتایج مطالعات موجود ۴۸/۳۳ درصد اضافه وزن و ۶۷/۲۵ درصد چاقی در بین زنان نابارور گزارش شده است. همچنین احتمال بارداری در زنان چاق ۶۹ درصد کمتر از زنان غیر چاق است.

پژوهش های انجام شده در مرکز درمان ناباروری در دنیا نشان می دهد که احتمال موفقیت بارداری القایی از طریق IVF در زنان دچار اضافه وزن ۲۸/۱ درصد کمتر از زنان با محدوده وزنی نرمال است و همچنین احتمال شکست بارداری در زنان چاق به شدت افزایش می یابد.

مطالعات بالینی انجام شده در کشورهای آمریکا، انگلستان، هلند، آلمان و عربستان نشان می دهد که میزان قدرت باروری زنانی که نسبت دور کمر به دوره باسن کمتر از ۸/۰ داشتند به طور معنی داری بیشتر از زنانی بوده که این نسبت در آن ها بزرگتر یا مساوی ۸/۰ بوده است.

ارتباط چاقی و تخمک گذاری

چاقی با اوولاسیون یا تخم گذاری نرمال تداخل داشته و با کاهش وزن، تخمک گذاری بهبود می یابد.

در سیکل های تحریک تخمک گذاری نیز همزمان با افزایش BMI پاسخ های تخمدانی به درمان های متداول باکلومفین و گنادوتروپین ها و سایر داروهای درمان ناباروری کاهش می یابد.

تاثیر چاقی در ناباروری
تاثیر چاقی در ناباروری / ارتباط چاقی و تخمک گذاری

ارتباط چاقی و ناباروری و هورمون مردانه

افزایش وزن و چاقی در مردان با کاهش سطح تستوسترون، کاهش پروتئین‌های متصل شونده (گلوبولین) به هورمون های جنسی مردانه (SHBG)، کاهش تعداد کلی اسپرم، کاهش کیفیت مایع منی، شیوع اسپرم های با شکل غیر طبیعی و همچنین افزایش سطح استرادیول همراه است.

به دلیل ارتباط چاقی و ناباروری، برای بهبود قدرت باروری در زنان و مردان باید ابتدا چاقی و اضافه وزن تحت نظر متخصص تغذیه درمان شود.

بیشتر بخوانید: اسرارآمیز بودن رابطه حسی مادر و جنین در دوران بارداری

رابطه مادر و جنین
رابطه مادر و جنین

امیدواریم مطلب تاثیر چاقی در ناباروری و ارتباط عمیق آن ها برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاه کرده باشید.

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x