مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
بستنی

تاریخچه بستنی / معرفی انواع بستنی

طرز تهیه بستنی در ابتدا توسط فرد خاصی پیدا نشده است. پیدایش آن به سال 200 قبل از میلاد مسیح بر می گردد، زمانی که مردم چین یک ظرف برنج را با شیر مخلوط کردند که پس از بسته بندی در برف منجمد شد.

تاریخچه بستنی / معرفی انواع بستنی

تاریخچه بستنی

طرز تهیه بستنی در ابتدا توسط فرد خاصی پیدا نشده است. پیدایش آن به سال ۲۰۰ قبل از میلاد مسیح بر می گردد، زمانی که مردم چین یک ظرف برنج را با شیر مخلوط کردند که پس از بسته بندی در برف منجمد شد.

همچنین چینی ها با اختراع اولین “دستگاه ساخت بستنی” تغییرات بنیادی در صنعت ایجاد کردند. چینی ها گلدان هایی داشتند که با مخلوط شربت پر شده بودند و سپس آن ها را در مخلوطی از برف و نمک قرار می دادند.

در بخش دیگر ازتاریخ امپراطور نرو کلادیوس سزار از رم مردم را به کوه ها می فرستاد تا برف و یخ را جمع کنند و سپس آن را با میوه های متفاوت و آبمیوه ترکیب کنند و این بستنی ها بسیار تجملاتی بود و افراد ثروتمند به آن علاقه داشتند، زیرا همه توانایی این را نداشتند که خدمتگزاران را به کوه ها برسانند تا برای آن ها برف جمع کنند.

یکی از پیشگامان اولیه بستنی مدرن مارکوپولو بود، او دستور بستنی را از چین به ایتالیا برگرداند؛ اما در دهه ۱۶۰۰ پادشاه چارلز آنقدر از بستنی لذت می برد که به آشپز خود پول می داد تا این دستورالعمل را از دید عموم مخفی نگه دارد، زیرا اعتقاد داشت که بستنی فقط یک غذای سلطنتی است.

بستنی برای اولین بار در کافه ای به نام پروکوپ در کشور فرانسه سرو شد که از ترکیب شیر، تخم مرغ، خامه و کره تهیه شده بود و هنوز این ترکیب عجیب و خوشمزه در بین تمام اقشار جامعه محبوب نبود.

تاریخچه بستنی

تاریخچه پیدایش بستنی / معرفی انواع بستنی - ورود بستنی به ایران

تاریخچه بستنی

ورود بستنی به ایران

ناصرالدین شاه پس از سفر به فرانسه با این خوراکی محبوب آشنا شد. او خواستار معرفی بستنی به ایران بود اما هرگز موفق نشد.  جانشین وی مظفرالدین شاه، بستنی را فقط به دربار معرفی کرد. بستنی پس از ورود به ایران تا اوایل دهه ۱۹۲۰ هرگز از کاخ خارج نشد.

اولین فردی که به فروش بستنی در ایران مشغول شد، اکبر مشتی نام داشت که نام اصلی او اکبر مشهدی ملایری بود. وی در سال ۱۸۷۸ در یک روستای دور افتاده از شهرستان ملایر در نزدیکی همدان به دنیا آمد. در سنین پایین روستای خود را ترک کرد و به تهران آمد.

اکبر مشتی در مدت اقامت خود در تهران با محمد ریش آشنا شد، وی ضمینه آشنایی اکبر مشتی را با بستنی فراهم کرد.

اکبر مشتی و محمد ریش در اواخر دهه ۱۹۲۰ اولین بستنی فروشی را در نزدیک راه آهن در تهران افتتاح کردند. آن ها  بستنی سنتی را خلق کردند که در بین انواع بستنی بی نظیر است. این د اولین کسانی بودند که بستنی را به مردم عادی معرفی کردند.

تاریخچه بستنی

بستنی 2
بستنی

تاریخچه بستنی

انواع بستنی

امروزه تنوع بسیاری زیادی در بین بستنی ها وجود دارد. در ادامه مطلب قصد داریم تا با انواع آن آشنا شویم.

بستنی ایتالیایی (جلاتو)

در بستنی جلاتو از شیر و خامه کمتری استفاده می شود و حدود ۴ تا ۹ درصد چربی دارد. از زرده تخم مرغ در این بستنی استفاده نمی شود و محبوب ترین نوع بستنی در جهان است.

سوربتو sorbet

سوربتو از آب میوه خالص یا آبمیوه درست شده است. در تهیه آن از شیر، خامه یا تخم مرغ استفاده نمی شود و یکی از قدیمی ترین دسرهای یخی است. مانند مخلوط برف و پالپ میوه ها همراه عسل که در گذشته توسط چینی ها مصرف می شد.

ماست بستنی (Frozen Yogurt)

نوعی بستنی است که بر پایه ماست تهیه شده است. این محصول از چربی و قند بسیار کمی برخوردار بوده و وجود باکتری‌ های مفید در آن برای دستگاه گوارش بسیار سودآور است.

بستنی موچی

بستنی موچی نوعی شیرینی است که از خمیر موچی ژاپنی (برنج چسبناک کوبیده) همراه با بستنی تهیه می شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک