مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شکلات

شکلات خوراکی محبوب / مراحل تولید کاکائو در صنعت

شکلات از خوشمزه ترین خوراکی های جهان است و کمتر کسی است که به این خوراکی محبوب علاقه نداشته باشد.

شکلات از خوشمزه ترین خوراکی های جهان است و کمتر کسی است که به این خوراکی محبوب علاقه نداشته باشد. شاید برای شما هم جالب باشد با طرز تهیه این خوراکی بی نظیر آشنا شوید.

خاستگاه شکلات

کاکائو بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است و دست کم به درازای پنج هزار سال در این منطقه‌ها کشت می شده‌ است و در به‌ جا مانده‌های شیمیایی که در سفال‌های باستانی یافته شده‌ است، نشان می‌دهد که مردم بومی منطقه‌ای که امروز در نزدیکی اکوادور زندگی می‌کنند، کاکائو را به عنوان خوراک، دارو و نوشیدنی به کار می‌گرفتند.

یافته‌های باستان‌ شناسی نشان‌ دهندهٔ کشت و به‌ کارگیری خوراکی از این مایه در هندوراس، نزدیک به ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. شکلات در آمریکای مرکزی نوعی کالای لوکس انگاشته می‌شد و دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول به‌ کار می‌گرفتند. در گذشته شکلات بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌ است.

 

cacao

برداشت شکلات چگونه است؟

شکلات از میوه یک درخت گرمسیری گرفته شده است. درختان کاکائو میوه ای دارند که تقریبا به اندازه پاپایا است. میوه های غلافی این درخت دارای دانه های لوبیا شکل هستند و شکلات طی چند مرحله پردازش روی این دانه ها تولید می شود.

دانه های کاکائو با دست جمع می شوند زیرا ماشین آلات می تواند به درختان آسیب بزند، کارگران غلاف های رسیده ای که رنگ نارنجی دارند را باز می کنند و بذرها در سینی های بزرگ تخمیر برای ۲ تا ۷ روز قرار می گیرند. تخمیر باعث تولید طعم و رایحه شکلات می شود.

پس از عملیات تخمیر دانه ها را در آفتاب خشک می کنند؛ می توانند برای خشک کردن از خشک کن ها استفاده کنند ولی دانه های خشک شده در آفتاب طعم بسیار بهتری دارند.

دانه های خشک شده کاکائو از مزارع به کارخانه انتقال پیدا می کنند و در کوره های بزرگ و چرخشی تفت داده می شوند و سپس آن ها را آسیاب می کنند و چربی کاکائو را با تحت فشار قرار دادن ماده حاصل از کاکائو جدا می کنند. آنچه که باقی می ماند به پودر کاکائو معروف است.

در مرحله بعد پودر کاکائو، کره کاکائو و شیرین کننده را مخلوط کرده تا خمیر شکلات به دست آید.

 

chocolate bars netherlands

فواید مصرف

دانه های کاکائو منبع غنی آهن، منیزیم و روی هستند.

شکلات تلخ حاوی دو تا سه برابر فلاونول بیشتر نسبت به شکلات شیری است و در سلامت قلب نیز تاثیرگذار است.

شکلات ممکن است برای مغز مفید باشد. مطالعه منتشر شده در مجله بیماری آلزایمر در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف شکلات ممکن است خطر آلزایمر را در افراد مسن کاهش دهد.

همچنین شکلات اغلب با تأثیرات مثبت بر خلق و خوی همراه است.

مانند بسیاری از غذاها شکلات هنگام مصرف در حد متوسط سالم ترین است. قندها و چربی هایی که به شکلات اضافه می شوند کالری زیادی در آن ایجاد می کنند که ممکن است منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این بسیاری از اثرات محافظتی که شکلات ممکن است ارائه دهد، ممکن است با مصرف بیش از حد کاهش یابد.

 

بیشتر بخوانید

کاکائو و شکلات مفید یا مضر برای کودکان؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک