مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تحریم کاربران ایرانی توسط گوگل

تحریم گوگل واقعیت دارد؟ / شناسایی آی پی ایرانی توسط گوگل

اخیرا گزارش شده که گوگل در حال شناسایی ای پی های (IP) حتی با وجود استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده ای پی مانند وی پی ان (VPN) است. این تحریم گوگل ارائه برخی از سرویس‌های خود به کاربران ایرانی را متوقف کرده است. اگرچه هنوز علت این موضوع بصورت دقیق مشخص نیست اما به نظر اکثر کارشناسان فنی علت لو رفتن ای پی ها (IP Leak) است.

تحریم گوگل واقعیت دارد؟ / شناسایی آی پی ایرانی توسط گوگل حتی با وی پی ان

اخیرا گزارش شده که گوگل در حال شناسایی آی پی ها(IP) حتی با وجود استفاده از برنامه‌های تغییر دهنده آی پی مانند وی پی ان (VPN) است. این تحریم گوگل ارائه برخی از سرویس‌های خود به کاربران ایرانی را متوقف کرده است. اگرچه هنوز علت این موضوع به صورت دقیق مشخص نیست اما به نظر اکثر کارشناسان فنی علت لو رفتن آی پی ها (IP Leak) است.

تحریم گوگل واقعیت دارد

احساس خطر کسب و کارهای داخل با تحریم گوگل

در صورت اعمال تحریم گوگل، میلیون‌ها کاربر ایرانی و هزاران کسب و کار بومی ضربه اساسی خواهند خورد. بسیاری از سرویس‌ها هیچ معادل قدرتمند داخلی ندارند و اکثر مدل‌های بومی موجود نمی‌توانند پاسخگوی کاربران ایرانی باشند.

تحریم ای پی ایراناستفاده از برخی ابزارهای گوگل مانند Analytics حتی با وی پی ان محدود شده است.

اخیرا یوتیوب به واسطه شناسایی یوتیوبرهای ایرانی توانسته درآمد یوتیوبرهای ایرانی را کاهش دهد. یوتیوب با شناسایی این کاربران به ازای تماشای ویدیوی آن‌ها هیچ درآمدی به یوتیوبر نمی‌دهد.

بسیاری از تبلیغ‌دهندگان از گوگل خواسته‌اند که تبلیغاتشان را برای کشورهایی که امکان خرید محصولاتشان را ندارند پخش نکند.

کارشناسان می‌گویند در حال حاضر گوگل نزدیک به ۲۰ تا ۳۵ درصد کاربران ایرانی را حتی با وجود استفاده از وی پی ان شناسایی کرده است. بیم این می‌رود که این تعداد افزایش یابد و تحریم گوگل وسیع‌تر شود.

برخی از سایت‌های دیگر از قبیل اسپاتیفای که خودشان از خدمات گوگل استفاده می‌کنند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم سیاست تحریمی کاربران ایرانی را در راس کار خود قرار داده‌اند.

گوگل در ایرانموضوع تحریم گوگل هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

هنوز تحریم کاربران ایرانی به صورت رسمی توسط گوگل اعلام نشده است و نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظری در این باره انجام داد. موضوع مشخص این است که گوگل در حال شناسایی کاربران ایرانی است.

یکی از دلایلی که گوگل دست به چنین کاری زده است را می‌توان قوانین جدید مالیاتی آمریکا دانست.

بیشتر بخوانید: تماس ویدیویی بو دار / انتقال بو شایعه یا واقعیت؟

معامله ارزهای دیجیتال برای ایرانیان چالش برانگیز خواهد شد.

یکی از دغدغه‌‎های کاربران ایرانی که در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند ثابت کردن IP به کمک وی پی ان است. متاسفانه با این سیاست تحریم گوگل، ای پی های ایران توسط گوگل شناسایی خواهد شد و معاملات ایرانیان در رمز ارزها دچار چالش خواهد شد.

ارزهای دیجیتال و تحریم گوگل

گوگل چگونه می‌تواند کاربران ایرانی را شناسایی کند؟

از مهمترین دلایل لو رفتن آی پی کاربران ایرانی استفاده از VPN رایگان است. یک روش برای اینکه متوجه شوید که آیا آی پی شما شناسایی شده است یا به اصطلاح دچار IP Leak شده‌اید یا خیر مراجعه به سایت ipleak.com است.

ipleak

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت انتخاب VPN مناسب، انتخاب مرورگر مناسب، جلوگیری از نشت DNS و در نهایت جلوگیری از نشت WebRTC، فیکس کردن تایم زون و لوکیشن می‌تواند تا حد زیادی مانع از این تحریم‌های گوگل لااقل در بازه زمانی فعلی شود.

شناسایی ای پی با وجود وی پی ان

سابقه تحریم گوگل بارها و بارها به کاربران و کسب و کارهای داخلی آسیب رسانده است. اگرچه با گذر زمان کسب و کارها با دور زدن این تحریم‌ها توانسته‌اند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. برخی از مواقع هم خود گوگل عقب نشینی کرده و تحریم‌ها را رفع کرده است.

وزارت خارجه پیش‌‌تر تحریم گوگل را غیرقانونی دانسته و گفته پیگیر این تحریم‌ها است. اما به نظر نمی‌رسد اتفاق جدیدی در این رابطه اتفاق بیفتد. باید دید سیاست گوگل در آینده نسبت به کاربران ایرانی چگونه خواهد بود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x