مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تصویر شاخص ترکیب بندی

ترکیب بندی رنگ ها (بخش اول)

یک رنگ تنها، انعکاسی برابر مفهوم این ضرب المثل معروف دارد که می گوید: " یک دست صدا ندارد". یک رنگ تنها تقریبا ساکت است و برای ایجاد گفت و گوی نتیجه بخش باید آن ها را با رنگ های دیگر احاطه کنید تا زبان اش گشوده شود.

یک رنگ تنها، انعکاسی برابر مفهوم این ضرب المثل معروف دارد که می گوید: “یک دست صدا ندارد”. یک رنگ تنها تقریبا ساکت است و برای ایجاد گفتگوی نتیجه بخش باید آن ها را با رنگ های دیگر احاطه و ترکیب بندی کنید تا زبانش گشوده شود.

رعایت همزبانی و یا به اصطلاح هم فرهنگی در ترکیب رنگ های مختلف نخستین شرط موفقیت در اجرای یک اثر است که بیننده با آن نه فقط احساس تفاهم کند، بلکه پیام شما را به آسانی جذب کرده و بر آن صحه بگذارد.

در این جا، اگر شما به ۱۰ گروه بندی که در این مقاله قرار دادیم توجه کنید، می توانید ماهیت و خاصیت و همچنین قدرت رنگ ها را بیشتر بشناسید و شخصیت اثر و موضوع خود را با یکی از این ۱۰ گروه بندی تطبیق داده  و کار انتخاب رنگ را آسان تر کنید.

ترکیب بی رنگ

این ترکیب بندی قدرت شما را در ترکیب سایه های سیاه و سفید به مبارزه می طلبد که یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذاب ترین ترکیب های رنگی است.

 

ترکیب سایه های یک رنگ

یک رنگ اصلی را با تیره ترین و روشن ترین درجه همان رنگ بیامیزید تا به تناسب های هنرمندانه ای دست یابید.

ترکیب سایه های یک رنگ

 

ترکیب رنگ های مشابه خلاف جهت عقربه های ساعت

اگر خاطرتان باشد گفتیم که در چرخه رنگ، هر رنگ با دو رنگ سمت راست و چپ خود مشابه است. یک رنگ اصلی را در چرخه چهارم انتخاب کنید، بعد آن را با روشن ترین مشابه نزدیک آن، خلاف حرکت عقربه های ساعت و تیره ترین مشابه دور آن، در همان سمت، ترکیب کنید. نتیجه اثری فوق العاده خواهد بود.

 

ترکیب رنگ های مشابه موافق حرکت عقربه های ساعت

این ترکیب که با رنگ های مشابه در جهت موافق حرکت عقربه ساعت انجام شده، در واقع تلفیقی از دو ترکیب فوق است. یعنی ترکیب رنگ اصلی با تیره ترین ردیف خود و روشن ترین ردیف مشابه نزدیک آن در همان سمت است.

 

ترکیب دو رنگ متضاد

یک رنگ اصلی را در ردیف چهارم چرخه رنگ انتخاب کنید و با متضاد نزدیک خودش اما با همان سایه و همان درجه، خلاف جهت عقربه های ساعت ترکیب کنید. حاصل این کار کاملا بیان گر قدرت همنشینی دو رنگ متضاد با یکدیگر است.

 

ترکیب دو رنگ متضاد

ادامه مطلب ترکیب بندی رنگ (بخش دوم) را در مقاله بعدی دنبال کنید.

با ما همراه باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x