مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تعویض باتری خودرو الکتریکی

تعویض باتری خودرو الکتریکی به جای شارژ باتری

شاید خنده‌دار باشد که به جای شارژ کردن باتری خودرو الکتریکی آن را تعویض کنیم. اگر چنین برداشتی در ذهن شما نقش بسته کمی صبر کنید و به ادامه این مقاله توجه نمایید.

تعویض باتری خودرو الکتریکی به جای شارژ باتری

شاید خنده‌دار باشد که به جای شارژ کردن باتری خودرو الکتریکی آن را تعویض کنیم. اگر چنین برداشتی در ذهن شما نقش بسته کمی صبر کنید و به ادامه این مقاله توجه نمایید.

مدیر غول خودروسازی رنو – لوکا دی مئو – در حال بررسی و تحقیق بر روی سیستمی است که به کمک آن مشتریان خودروهای برقی به جای شارژ باتری ماشین الکتریکی خود، آن‌ها را با باتری قبلا شارژ شده تعویض کنند.

تعویض باتری خودرو الکتریکی به جای شارژ باتری فلوئنس رنوایده تعویض باتری خودرو الکتریکی اولین بار توسط رنو مطرح شد.

ایده تعویض باتری خودرو الکتریکی برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط رنو مطرح شد. اما این ایده توسط شرکت رنو و با همکاری یک شرکت اسرائیلی باتری یکی از محصولات خود را قابل تعویض کرد. نام این محصول که قابلیت تعویض باتری داشت فلوئنس نام داشت. جالب است بدانید این شرکت اسرائیلی ورشکسته شد و رنو برای مدتی ایده تعویض باتری را کنار گذاشت.

چرا تعویض باتری خودرو الکتریکی بهتر از شارژ کردن آن است؟

جهت پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که زمان لازم برای شارژ کردن باتری خودرو بسیار بیشتر از پر کردن یک باک بنزین است. همین معطلی باعث شده بسیاری راغب به استفاده از ماشین‌های الکتریکی نباشند. با تعویض باتری خودرو رانندگان باتری خود را در عرض چند دقیقه با یک باتری شارژ شده تعویض می‌کنند.

زمان طولانی شارژ کردن باتری خودرو

مدیر رنو در همایش ” آینده خودرو “ که هفته گذشته برگزار شد اظهار کرد اگرچه ایده تعویض باتری خودرو پتانسیل خوبی دارد اما در مورد استفاده دوباره از این ایده هنوز تصمیمی نگرفته است. به بیان دیگر قابل تعویض بودن باتری خودروی الکتریکی ارزش خودرو را افزایش خواهد داد و قیمت خودروهای دسته دوم که به واسطه باتری فرسوده بسیار کاهش پیدا می‌کرد با این ایده بسیار کاهش بسیار کمتری را شاهد خواهند بود.

بیشتر بخوانید: مگان جدید در راه است / انقلاب دیجیتال در رنو ۲۰۲۱

نیو (NIO) که یک خودروساز چینی است، تنها خودروسازی است که در حال حاضر از سیستم تعویض باتری خودرو الکتریکی استفاده می‌کند. این شرکت چینی در نظر دارد به کمک شرکت نفتی دولتی چین – سینوپک – تعداد ایستگاه‌های تعویض باتری را دو برابر کند و به عدد ۵۰۰ ایستگاه برساند.

تعویض باتری خودرو الکتریکی به جای شارژ باتری رنو scaled

استفاده از نقاط ضعف رقبا جهت فروش محصول از مهمترین استراتژی‌های فروش است.

یکی از نکات مهمی که نیو متذکر شده، عدم دسترسی بسیاری از رانندگان در چین به شارژ خانگی است. ایستگاه‌های تعویض باتری خودرو که این شرکت چینی پیش بینی کرده یکی از عوامل مهمی است که بسیاری از مردم چین ترجیح می‌دهند به جای رقبایی نظیر تسلا از محصولات شرکت نیو استفاده کنند.

این سرمایه‌گذاری فقط مختص شرکت نیو نیست و شرکت‌های خودروسازی دیگری نظیر جیلی و بایک هم در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.

تسلا مخالف تعویض باتری خودرو الکتریکی است.

یک نکته جالب درباره تعویض باتری خودرو الکتریکی مخالفت با این طرح توسط شرکت تسلا است. تسلا در سال ۲۰۱۵ از این طرح استفاده کرد اما با استقبال بسیار کم مشتریان مواجه شد. همین استقبال کم باعث شد تسلا از این روش صرف نظر کند. تسلا یه جای تعویض باتری خودرو، روش دیگری جهت کاهش زمان شارژ باتری ارائه کرد. جهت برون رفت از این مشکل، تسلا سرمایه‌گذاری سنگینی در جهت ساخت شبکه‌های شارژ‌ پر سرعت کرد. شاید این روش هوشمندانه‌تر به نظر برسد.

تعویض باتری خودرو الکتریکی به جای شارژ باتری.png تسلا

منتقدان چه می‌گویند؟

منتقدان تعویض باتری خودرو الکتریکی بزرگترین مشکل این ایده را سرمایه‌گذاری بسیار بالای آن می‌دانند. از نظر آن‌ها بعید است شرکت‌ها بتوانند از این سرمایه‌گذاری سود کنند. از دیگر مواردی که منقدان به آن اشاره دارند این است که اگرچه زمان تعویض باتری بسیار کم است ولی رانندگان ممکن است در نوبت برای تعویض باتری تعلل کنند.

منبع: بی بی سی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x