مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تفاوت EPS و DPS

تفاوت EPS و DPS چیست و در بورس چه معنا و کاربردی دارند؟

EPS و DPS از اصطلاحات بنیادی بازار سرمایه هستند. ما در این مقاله سعی داریم با توضیح هر کدام از آن ها فرق بین EPS و DPS را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

تفاوت EPS و DPS چیست؟

برای اینکه بتوانیم به درستی معامله ای در بورس انجام بدهیم لازم است با اصطلاحات آن آشنا شویم و بتوانیم بهترین تصمیم را برای معامله بگیریم. EPS و DPS نیز از اصطلاحات بنیادی بازار سرمایه هستند. ما در این مقاله سعی داریم با توضیح هر کدام از آن ها فرق EPS و DPS را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

 

تفاوت EPS و DPS چیست؟

EPS چیست؟

Eps در اصل مخفف کلمه earning per share است که در اصطلاح «درآمد هر سهم» می شود.

یعنی میزان سودی که به هر سهم تعلق می گیرد. این عدد در پایان سال مالی از تقسیم درآمد شرکت پس از کسر مالیات بر تعداد سهام های شرکت به دست می آید.

البته در اول سال مالی هر شرکت باید یک  eps پیش بینی شده ای را اعلام کند، اما به معنای این نیست که حتما در پایان سال مالی همان مقدار به دست آمده باشد، به eps که در اول سال مالی اعلام می شود eps پیش بینی شده می گویند و به eps که پایان سالی اعلام می شود، eps محقق شده می گویند.

شرکت های بورسی موظف هستند که eps پیش بینی شده را هر ۳ ماه یکبار با توجه به فعالیت های شرکت اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: سهام جایزه در بورس چیست و چه کسانی دریافت می کنند؟

برای مثال فرض کنید که شرکتی در پایان سال مالی خود ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال درآمد داشته باشد و تعداد سهام شرکت ۱ میلیون است. EPS شرکت برابر است با ۱،۰۰۰ ریال:

۱،۰۰۰ = ۱،۰۰۰،۰۰۰ ÷ ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

به سودی که شرکت پس از یک سال مالی کسب می‌کند EPS محقق شده نیز می‌گویند.

این سود توسط مدیران و حسابداران شرکت پس از بررسی عملکرد شرکت، محاسبه درآمدها و هزینه‌ها به‌عنوان سود خالص و سود هر سهم به دست می‌آید.

EPS محقق شده تأثیر خود را در قیمت سهم می‌گذارد.

فرق EPS و DPS چیست
تفاوت EPS و DPS

  • EPS پیش‌‎بینی‌شده: عبارت است از سود هر سهم که شرکت برای سال مالی که در پیش است پیش‌بینی می‌کند. (ارائه EPS پیش‌بینی‌شده در بورس ایران متوقف شده است)
  • EPS تحقق یافته: عبارت است از سود هر سهم که در دوره مالی گذشته به هر سهم تعلق گرفته است.
  • تعدیل EPS: شرکت‌ها در ابتدای سال مالی EPS خود را پیش‌بینی می‌کنند که به آن EPS پیش‌بینی شده می‌گویند. ولی گاهی این سود کمتر و گاهی بیشتر از پیش‌بینی در می‌آید. تعدیل EPS به این معناست که با بررسی مشخص می‌شود سود پیش‌بینی شده کمتر یا بیشتر از مبلغ پیش‌بینی شده درآمده است.

DPS یا سود نقدی چیست؟

DPS مخفف عبارت Dividend Per Share است و به آن بخشی از EPS گفته می شود که بین سهام داران توزیع می شود.

DPS در واقع زیرمجموعه ای از EPS است و معمولا مقدار آن از EPS کمتر است. مقدار دقیق DPS در مجمع عادی سالیانه شرکت مشخص می شود.

با توجه به سیاست های شرکت مقدار DPS در شرکت های مختلف متفاوت است. ممکن است شرکتی بخش عمده ای از EPS خود را بین سهام داران توزیع کند اما شرکت دیگری DPS کمی به سهامداران تخصیص دهد و عمده EPS خود را در قالب سود انباشته برای پروژه های پیش رو مانند طرح های توسعه یا سرمایه گذاری و غیره صرف کند.

اما وجه مشترک تمام شرکت ها در توزیع DPS این است که معمولا هیچ شرکتی تمام EPS خود را بین سهام داران توزیع نمی کند و مقداری از آن را برای نیازهای پیش بینی نشده خود در آینده نگه می دارد.

گاهی اوقات شرکت علاوه بر DPS سال مالی جاری، بخشی از سود انباشته سال گذشته را نیز بین سهامداران توزیع می کند.

در اینجا ممکن است مقدار DPS از EPS بیشتر شود. شاید دریافت سود بیشتر برای سهامدار جذاب به نظر برسد اما باید توجه داشت که دریافت DPS بالاتر در این حالت معمولا نشانه خوبی نیست. زیرا سود انباشته ای که از سال گذشته توزیع می شود همان سودی است که برای انجام پروژه ای نزد شرکت باقی مانده است پس این مورد می تواند نشانه ای از بی نظمی در برنامه های شرکت باشد.

 


تفاوت EPS و DPS


فرق EPS و DPS چیست
فرق EPS و DPS

 

بیشتر بخوانید: سود انباشته چیست و افزایش سرمایه از آن به چه صورت است؟

 

DPS چگونه به دست سهام داران می رسد؟

هر شرکت شرایط و زمان دریافت DPS خود را در اطلاعیه ای منتشر می کند و سهامداران موظفند در مهلت تعیین شده نسبت به دریافت سود نقدی سهام خود اقدام کنند.

 

 

امیدواریم مطلب آموزشی تفاوت EPS و DPS برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x