مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ثبت درخت چنار کهنسال قنات روستای فودنجان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران

ثبت درخت چنار کهنسال قنات روستای فودنجان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار کهنسال قنات فودنجان در شهرستان گناباد به شماره ۸۹۵ و به تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

ثبت درخت چنار کهنسال قنات روستای فودنجان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران

محمود طغرایی با بیان این مطلب اظهار کرد: این درخت چنار کهنسال در استان خراسان رضوی، شهرستان گناباد، بخش کاخک، دهستان زیبد، غرب روستای فودنجان و در مجاورت مسیر قنات این روستا نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

وی در خصوص سیمای ظاهری این درخت افزود: این درخت کهنسال همچنان  سرسبز و باطراوت است و اهالی در سال‌های اخیر در پیرامون تنه آن سکوئی سیمانی ساخته‌اند.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: این درخت کهنسال  تقریبا حدود ۱۵ متر ارتفاع، حدود ۲ متر قطر دارد و طول سایه‌انداز این درخت نیز در حدود ۱۴ متر است.

طغرایی تصریح کرد: قدمت تقریبی این درخت کهنسال در حدود ۵۵۰ سال تخمین زده شده و با توجه به قرار داشتن در مجاورت مسیر  قنات به «درخت چنار قنات» معروف شده است.

62013134

وی ادامه داد: یکی از اهداف اولیه شناسائی و ثبت ملی این درخت کهنسال، الزام قانونی پاسداشت میراث طبیعی و ارائه برنامه‌های حفاظتی به منظور استمرار بقا و ماندگاری این یادگارهای طبیعی ارزشمند است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از اساسی‌ترین اقدامات ماندگاری این‌گونه درخت‌های کهنسال، اطمینان داشتن از حق آبه درخت از آب قنات است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر با سیمانی کردن کانال‌های آب و ایجاد سکوهای سیمانی و گاه کشیدن راه‌های آسفالت به کناره این درخت‌ها، مانع آب رسانی به ریشه‌های آن‌ها شده و موجب خشک شدن تدریجی درختان می‌شود.

منبع: ایسنا

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x