مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
جشن هالوین چه روزی است

جشن هالوین چه روزی است؟

جشن هالوین چه روزی است / تاریخ هالووین در ایران (جشن هالووین 1400) برابر با روز یکشنبه 9 آبان است. این روز (Halloween) در تقویم میلادی مصادف با 31 اکتبر سال 2021 است.

جشن هالوین چه روزی است؟

تاریخ هالووین در ایران (جشن هالووین ۱۴۰۰) برابر با روز یکشنبه ۹ آبان است. این روز (Halloween) در تقویم میلادی مصادف با ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۱ است.

جشن هالووین (Halloween) مراسمی است که هر ساله در آخرین روز ماه اکتبر (۳۱ اکتبر) برگزار می‌گردد. این جشن چندین سال است که در کشورمان نیز به صورت پراکنده برپا می‌گردد.

جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین 2021
جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین ۲۰۲۱

جشن هالوین چه روزی است؟

تاریخ هالووین در ایران چه روزی است؟

آخرین روز ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ برابر با روز یکشنبه ۹ آبان سال ۱۴۰۰ بوده و این روز، روز جشن هالووین در ایران است.

هالووین یکی از روزهای تعطیل سال است که در روز سی و یکم اکتبر آن را جشن می گیرند و امسال این روز مصادف با یکشنبه ۹ آبان است.

ریشه این مناسبت به جشنواره تاریخی منطقه سلتیک به نام ساوین بر می گردد که در آن مردم آتش روشن کرده و برای راندن ارواح، لباس های محلی به تن می کردند.

در قرن هشتم، پاپ گرگوری سوم یکم نوامبر را به عنوان روز گرامیداشت همه مقدسات تعیین کرد؛ خیلی زود تمام روزهای مقدس به نوعی برخی از سنت های دوران ساوین را در خود گنجاندند.

در گذشته، عصر قبل از روز هالووین را با عنوان اُل هالوس ایو می شناخته اند که بعدها به هالووین تغییر نام داد.

با گذشت زمان، هالووین تبدیل به روزی شد که در آن فعالیت هایی همانند قاشق زنی، ساخت کدوی هالووین،‌ برگزاری جشن ها، پوشیدن لباس های خاص و خوردن شیرینی های لذت بخش انجام می شد.

بنابراین در صورتی که می خواهید روز هالووین را در یکی از کشورهای غربی بگذرانید، هوشمندانه سفر کنید و با این روز و رسوم مربوط به آن آشنا شوید.

چرا این مراسم جشن هالووین نامگذاری شده است؟

بیشتر بخوانید: مناسبت های آبان ۱۴۰۰

جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین 2021
جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین ۲۰۲۱

جشن هالوین چه روزی است؟

در قرن هشتم، پاپ گرگوری سوم، اول نوامبر را به‌عنوان روز بزرگداشت همه مقدسان تعیین کرد و متعاقبا برای برگزاری این مراسم، از برخی از سنت‌های «سواین» (Samhain) استفاده شد.

عصر قبل آن روز به نام «All Hallows Eve» به‌ معنای «عصر همه قدیسان» نامگذاری شد که به‌ تدریج به هالووین معروف شد. با گذشت زمان، هالووین به روزی برای انجام فعالیت‌هایی مانند تریک اور تریت (Trick or Treat؛ به‌معنای هدیه بده و الا شیطنت می‌کنم)، حکاکی روی کدو تنبل، برگزاری دورهمی‌ها، پوشیدن لباس‌های خاص و خوردن خوراکی‌های خوشمزه تبدیل شد.

با این حال، به گفته «نیکلاس راجرز» (Nicholas Rogers)، استاد تاریخ در دانشگاه یورک تورنتو، هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که رسم سواین به مردگان یا پرستش نیاکان اختصاص داشته باشد.

اگرچه هرگز ارتباط مستقیمی بین هالووین و سواین اثبات نشده است؛ بسیاری از محققان معتقدند از آنجا که روز همه قدیسان و سواین در تقویم به هم نزدیک هستند، پس بر یکدیگر تاثیر گذاشته‌اند و بعدها با هم ترکیب شده‌اند که نتیجه آن جشن امروزی هالووین است.

بیشتر بخوانید: شادی اتفاقی درونی است / مجموعه داستان های شیوانا

جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین 2021
جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین ۲۰۲۱

لباس هالووین

سنت پوشیدن لباس برای هالووین ریشه اروپایی و سلتی دارد. صدها سال پیش، زمستان‌ها، زمانی ترسناک و غیرقابل پیش‌بینی بودند. منابع غذایی اغلب کم می‌شد و برای بسیاری از مردمی که از تاریکی می‌ترسیدند، روزهای کوتاه زمستان مملو از نگرانی بود.

در روز هالووین که گفته می‌شد، ارواح به زمین باز می‌گردند، مردم تصور می‌کردند که اگر خانه‌های خود را ترک کنند، با ارواح روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه برای اینکه ارواح آن‌ها را نشناسند، هنگام خروج از خانه پس از تاریکی، از ماسک استفاده می‌کردند تا ارواح آن‌ها را با روح‌های دیگر اشتباه بگیرند. علاوه بر این، آن‌ها برای دور نگه‌داشتن ارواح از خانه‌های خود، کاسه‌های غذا را در خارج از خانه قرار می‌دادند تا ارواح را راضی کنند.

جشن هالوین چه روزی است؟

بسیاری از جشنواره‌های اواخر ماه اکتبر و اوایل ماه نوامبر آمریکا، یک نقطه اشتراک دارند و آن پوشیدن لباس‌هایی به‌شکل اسکلت، جادوگران و دیگر موجودات ترسناک است.

ریشه‌های این سنت از قرن هفدهم میلادی و زدن ماسک و حضور در آتش‌بازی روز گای فاکس بریتانیا و همین طور پوشیدن لباس‌های سنتی و پیشگویی در جشنواره سواین نشات می‌گیرد.

امروزه، این جشن با نمایش خلاقیت و تخیل همراه شده است و پوشش‌های ترسناک (هیولا)، بانمک (خرگوش)، سلطنتی (شاهزاده خانم)، کارتونی (ابرقهرمان‌ها)، جادویی (جادوگرها)، واقع‌گرایانه (آتش نشانان) و غیره را در بر می‌گیرد.

 

جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین 2021
جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین ۲۰۲۱

جشن هالوین چه روزی است؟

فلسفه کدو تنبل در هالووین

کدوی هالووین که به آن «جک اُ لنترن» (jack-o-lantern) گفته می‌شود، کدو تنبل‌هایی هستند که به‌ شکل صورت‌های شرور کنده‌کاری و با شمع روشن می‌شوند و نمادی از این جشن جذاب به حساب می‌آیند.

کدوی هالووین به‌شکل صورت‌های شیطانی کنده‌کاری و با شمع روشن می‌شود. انجام تزیینات روی کدو تنبل ریشه در ایرلند دارد؛ جایی که شلغم‌ها و سیب‌زمینی‌های بزرگ به‌عنوان بوم‌های نقاشی اولیه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در حقیقت، نام جک اُ لنترن از یک داستان ایرلندی درباره «جک استینجی» می‌آید. مهاجران ایرلندی این سنت را به آمریکا بردند که محل پرورش کدو تنبل بود و به این ترتیب، بخشی جدایی‌ناپذیر از جشن‌های هالووین شد.

جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین 2021
جشن هالوین چه روزی است / روز هالوین ۲۰۲۱

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x