مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
جیمز کامرون

جیمز کامرون دانشمند سینما (قسمت اول)

موفقیت جیمز کامرون تنها به گیشه ختم نمی‌شود. فیلم تایتانیک یازده جایزه اسکار و صد و پانزده جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد.

جیمز کامرون: ‹تخیل‌، نموداری از واقعیت است. خودتان را محدود نکنید›

سال ۱۹۱۲ میلادی هنگامی که کشتی آر ام اس تایتانیک RMS Titanic  انگلیس، در اولین سفر خود، بندر لیورپول را به قصد نیویورک ترک کرد و در اقیانوس اطلس شمالی به کوه یخ برخورد کرد و غرق شد، هیچ کس تصور  نمی‌کرد که هشتاد و پنج سال آینده، این تراژدی با ۱۵۰۰ قربانی می‌تواند سوژه‌ی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما طی دوازده سال باشد.

فیلم تایتانیک در سال ۱۹۹۷ میلادی روایتی عاشقانه و شاهکار جیمز کامرون بود که به سلطان بی‌بدیل گیشه‌ها تبدل شد و رکوردی غیرقابل شکست از خود به جای گذاشت تا اینکه او در سال ۲۰۰۹، بعد از ساخت چندین مستند و یک قسمت سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی آواتار را نویسندگی و کارگردانی کرد. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که جیمز کامرون با این فیلم رکورد فروش خودش را بشکند و بعد از گذشت دوازده سال از فیلم تایتانیک در رتبه نخست پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما قرار گیرد.

رتبه‌ی اول و دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ تا سال ۲۰۱۹ همچنان در اختیار دو فیلم آواتار با ۷۸/۲ میلیارد دلار و تایتانیک با ۱۸/۲ میلیارد دلار بود. این درحالی است که بودجه ساخت آواتار تنها ۲۳۷ میلیون دلار و تایتانیک ۲۰۰ میلیون دلار بود. همین امر باعث شد که جیمز کامرون کارگردان پول‌ساز سینما تلقی شود.

اما موفقیت جیمز کامرون تنها به گیشه ختم نمی‌شود. فیلم تایتانیک یازده جایزه اسکار و صد و پانزده جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد و همچنین فیلم آواتار موفق به کسب سه جایزه اسکار و  هشتاد و هفت جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی شد. موفقیت اتفاقی نیست. خصوصاً هنگامی که این موفقیت تکرار ‌شود. بررسی آثار و دیدگاه‌های این دانشمند سینما، فرازهایی از رموز موفقیت او را هویدا خواهد کرد.

اگر به لیست پر‌فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که تقریباً در ساخت تمام آن‌ها جلوه‌های ویژه‌ی بصری نقش مؤثر دارد و بسیاری از آن‌ها در ژانر Sci-Fi و Fantasy هستند. انیمیشن‌ها هم در این میان از جایگاه حائز اهمیتی برخوردارند. رشد روزافزون جلوه‌های ویژه‌ با تکنیک‌های مختلف و کمک کامپیوتر CGI، مرزها و محدودیت‌ها را کنار زده و تماشاچی فیلم‌ها را مسحور تصاویری کرده که پیش‌تر تنها در تخیل می‌گنجید و نمودار تصویری آن عینیت نیافته بود. یکی از رموز موفقیت جیمز کامرون در مقام کارگردان نیز، قدرت ریسک و اعتماد به نفس استفاده از تکنیک‌های نوین جلوه‌های ویژه‌ی بصری بود. صرف نظر از قدرت او در تالیف فیلمنامه، او در فیلم آوتار توانست، دنیایی خیالی در کهکشان آلفا سنتوری به اسم پندورا Pandora و کاراکترهایی به نام ناوی خلق کند و پیام حفظ و حراست از زندگی و درخت هستی را در فضایی فانتزی و در دنیای دیگر به تصویر بکشد.

اینکه چرا جیمز کامرون یکی از کارگردانان پیشرو در زمینه‌ی استفاده از جلوه‌های ویژه بصری و تکنیک‌های CGI است، برمی‌گردد به سبقه ورود او به عرصه سینما و علاقه‌مندی او در عینیت یافتن پدیده‌های تخیلی.

 

در مطالب بعد به ابعاد مختلف جیمز کامرون و بررسی آثار او پرداخته خواهد شد…

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x