مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
حد سود و ضرر در بورس

حد سود و ضرر در بورس چیست و چرا در بورس ضرر می کنیم؟

حد سود و ضرر در بورس چیست و چرا ما در بورس ضرر می کنیم؟ این سوال و سوال هایی در این زمینه در صورتی که تازه وارد بازار سرمایه شده باشید ممکن است تا به حال ذهن شما را درگیر کرده باشد...با ما همراه باشید تا به جواب سوال های بالا برسید.

حد سود و ضرر در بورس

حد سود و ضرر در بورس چیست و چرا ما در بورس ضرر می کنیم؟ این سوال و سوال هایی در این زمینه در صورتی که تازه وارد بازار سرمایه شده باشید ممکن است تا به حال ذهن شما را درگیر کرده باشد.

شاید تا به حال با واژه های حد سود و حد ضرر آشنا شده باشید و یا حداقل چندباری به گوشتان خورده باشد.

ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم حد سود و ضرر در بورس چیست و چرا ما در بورس ضرر می کنیم و راهکار جلوگیری از این ضرر چیست؟ با ما همراه باشید.

 

حد سود و ضرر در بورس

حد سود یا Take Profit: با وارد شدن در یک معامله باید مکانی برای خروج از آن در سود در نظر بگیریم. این جایگاه مکانی است که ما با استفاده از تحلیل بنیادی و یا تکنیکال و… احتمال می دهیم معامله حرکت خود را در جهت مسیر ما تمام کرده و می خواهد تغییر مسیر دهد.

حد ضرر یا Stop Loss: مطمئن باشید قرار دادن حد ضرر یکی از مهمترین کارهایی است که هر تریدری باید انجام دهد. حد ضرر باعث می شود شما در برابر زیان های ناخواسته و سنگینی که در اثر روندهای بزرگ و یا حرکت های بسیار سریع ایجاد می شوند، بیمه شوید.

باید توجه کنید که کم شدن سود هم نوعی ضرر است، بنابراین در زمانی که قیمت سهام بالا رفت، حد ضرر را نیز باید متناسب با قیمت افزایش داد.

حد سود و ضرر در بورس
حد سود و ضرر در بورس

حد سود و ضرر در بورس

 


روش های تعیین حد سود

تعیین حد سود بستگی به استراتژی شما دارد. اگر استراتژی شما نمی تواند حد سود مشخصی به شما بدهد پس کاملا بیخیال آن شوید و سراغ یک استراتژی دیگر بروید! در ادامه روش های مختلفی که برای تعیین حد سود و ضرر در بورس به کار می روند را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: سبدگردانی چیست و چگونه انجام می شود؟

حد سود ثابت

در این روش حد سود شما ثابت است. مثلا در معامله ای که باز کردید ۱۰۰ هزار تومان حد سود در نظر بگیرید و با رسیدن به این هدف از بازار خارج شوید.

این روش ساده ای است اما مشکلاتی نیز دارد. مثلا ممکن است بازار در نواحی که شما به حد سود خود می رسید اصلا توان رد کردن نواحی و رسیدن به سود شما را نداشته باشد.

یا حتی در این مواقع ناحیه حمایتی یا مقاومتی وجود داشته باشد و نگذارد معامله شما به سمت هدف حرکت کند.

 

حد ضرر متحرک یا تکنیکال و ترسیمی

در این روش از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود استفاده می کنیم. در استفاده از این حد ضرر اگر سهم بیش از حد انتظار رشد کند باید حد ضرر را تغییر بدهیم.

اگر سرمایه‌گذار پس از سودهای چشم‌گیر، حد ضرر خود را حرکت نداده و به همان عدد قبلی اکتفا کند، امکان از دست رفتن سودهای بالقوه زیاد خواهد بود.

پس منطقی است که با هر پله بالا آمدن سهام، حد ضرر را هم به همان میزان بالا بیاورید. به تغییر حد ضدد در چنین شرایطی حد ضرر متحرک یا Trailing Stop Loss می‌گویند.

 

نحوه تعیین و اعمال حد ضرر

احتمالا تا به این جای کار متوجه شده‌اید که حد ضرر یک فاکتور نسبی است؛ بنابراین نمی‌توانیم برای تعیین و محاسبه آن از فرمول ثابت و مخصوصی استفاده کنیم.

با این وجود مشخص کردن حد ضرر از الزامات دنیای سرمایه گذاری است. برای انتخاب یک حد ضرر متناسب باید دو عامل مهم قیمت سهام و حجم معامله را در نظر داشته باشیم.

پس از مشخص کردن حد ضرر، تلاش کنید در شرایط نامساعد روحیه خود را حفظ کرده، از احساسی برخورد کردن بپرهیزید، ضرر را قبول کنید و حد ضرر را تغییر ندهید.

در کلیت سعی کنید وارد معاملاتی نشوید که نسبت سودشان به ضرر کم باشد و بدانید ریسک کمتر مساوی وجود فرصت بیشتر برای خطا خواهد بود.

حد سود و ضرر در بورس
حد سود و ضرر در بورس

چرا در بورس ضرر می کنیم؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا در بورس ضرر می کنیم؟ درصد زیادی از کسانی که در بورس سرمایه گذاری می کنند ضرر می کنند و تنها کسانی که با دانش کافی وارد این بازار می شوند می توانند از این بازار سود کسب کنند.

این تفکر که با سرمایه گذاری در بورس می توان یک شبه پولدار شد و به سرعت تمام کمبودهای مالی را جبران کرد اشتباه است.

ضرر کردن در بورس امری اجتباب ناپذیر است اما می توان با آموزش درست و کسب اطلاعات و دانش کافی این عدد را به کمترین حد ممکن رساند.

چند دلیل مهم که می توان در جواب چرا در بورس ضرر می کنیم بیان کرد

-نکته اصلی و مهم این است که افراد به جای آموزش و کسب اطلاعات درست بر اساس شانس معامله می کنند و فکر می کنند بازار سهام بر اساس شانس است و به آموزش نیاز ندارند.

-مشکل بعدی که گاهی حتی باعث می شود تمام سودهای به دست آورده را از دست بدهیم و ضرر کنیم حریص شدن در معامله است.

-بسیاری از مردم تصور می کنند اگر برای آموزش هزینه کنند ضرر کرده اند!

-نداشتن استراتژی معاملاتی یکی از بزرگترین اشتباهات است.

-همه موجودی خود را در معرض ریسک قرار می دهند.

-گاهی نیاز است تنهایی و با تمرکز بالا معامله کنید نه به صورت گروهی.

-بدون مشخص کردن حد ضرر وارد معامله می شوند.

حد سود و ضرر در بورس
حد سود و ضرر در بورس

دقت کنید: ۹۰ درصد معامله گرانی که درآمد کافی ندارند و وارد بازار می شوند به ۱۰ درصد افراد موفق سود می دهند.


حد سود و ضرر در بورس

 


بورس برای تازه کارها مانند تیغ دولبه است. هم می توانید درآمد خوبی کسب کنید و به همان میزان می توانید ضرر کنید. درآمد بورس را نباید با سود بانکی و یا حقوق ثابت مقایسه کرد. بورس سرمایه گذاری است که با ریسک همراه است و باید با آموزش و دقت در آن معامله کنید.

سود و ضرر در بورس با نوسان ۵درصدی همراه است یعنی در یک روز سهم نهایت تا مثبت ۵ درصد رشد کرده و یا منفی ۵ درصد افت می کند. شما می توانید سهم خود را در سایت بورس دنیال کنید و به صورت لحظه ای درصد سود و ضرر خود را ببینید.

فرض کنید ما یک سهام بخریم و سهام ما هر روز ۵% رشد کند و ۱۰ روز، هر روز این سهام با مثبت ۵% معامله شود.

حال اگر ۱ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده باشم سرمایه چقدر می شود؟

شاید اولین عددی که به ذهن شما برسد ۱میلیون و پانصد هزار تومان است اما اشتباه است!

سرمایه شما در بورس تساعدی رشد می کند. یعنی روز اول ۱میلیون تومان دارید و روز دوم ۱میلیون‌ و‌ پنجاه هزار تومان دارید پس روز دوم آن ۵% باید روی ۱میلیون‌ و‌ پنجاه هزار تومان محاسبه شود.

اگر این مبلغ را برای ۱۰ روز حساب کنیم سود شما می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تومان در واقع در این ۱۰ روز که ۵% هر روز سهام ما رشد پیدا کرده ما حدود ۶۰% سود می‌کنیم در منفی شدن هم همین طور است.

یعنی اینکه اگر سهام من ۱۰ روز هر روز ۵-% کاهش پیدا کند در بدترین شرایط سود ما ۵۰% کم نمی‌شود. زیرا یک میلیون ما روز دوم می‌شود ۹۵۰ هزار تومان روز سوم ۵% از این ۹۵۰ هزار تومان کسر می‌شود و ما کمتر ضرر می‌بینیم.

بعد از ۱۰ روز یک میلیون تومان ما می‌شود ۶۰۰ هزار تومان یعنی ما ۴۰% ضرر کرده‌ایم ۱۰ روز هر روز منفی ۵% و ما ۴۰% آسیب می‌بینیم و ضرر کرده‌ایم.

حد سود و ضرر در بورس
حد سود و ضرر در بورس

مثال بالا را برای شما زدیم تا متوجه سود و ضرر تساعدی در بورس شوید.

امیدواریم با توضیحات بالا متوجه حد سود و ضرر در بورس شده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x