مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
استفاده از حنا برای مو

در مورد استفاده از حنا برای مو و خواص آن چه می دانید؟

حنا یکی از پرکاربردترین گیاهان در سراسر جهان است. یکی از خواص حنا برای مو تاثیر آن در رشد آن است. البته گاهی استفاده ای که از آن می شود رنگ کردن مو با حنا است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی خواص این گیاه بپردازیم.

استفاده از حنا برای مو و خواص آن

حنا یکی از پرکاربردترین گیاهان در سراسر جهان است. یکی از خواص حنا برای مو تاثیر در رشد آن است. البته گاهی استفاده ای که از آن می شود رنگ کردن مو با حنا است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی خواص این گیاه بپردازیم.

استفاده از حنا برای مو

استفاده از حنا برای مو - خواص حنا برای مو - رنگ کردن مو با حنا - رنگ کردن موی سر با حنا

حنا چیست؟

به عنوان تنها گونه در تیره لاوسونیا (Lawsonia)، حنا در سرتاسر جهان دارای نام های مختلفی از جمله هینا (Hina) و Egyptian privet است که همه این نام ها توصیف کننده همان گیاه فوق العاده ای است که نام علمی آن Lawsonia inermis است.

گیاه حنا دارای گل های سفید یا صورتی و همچنین میوه هایی کوچک است. طیف گسترده ای از روش های استفاده از حنا، به شکل رنگ، عصاره آبی، تنتور و مرهم پوست، دانه و یا برگ وجود دارد. این تنوع پذیری حنا را به عنوان عنصری ارزشمند در میان داروهای سنتی تبدیل کرده است.

روغن، پوست و دانه های این گیاه رایج ترین اشکال (دارای کاربرد دارویی) آن است. غلظت بالای مواد شیمیایی و مغذی موجود در حنا، ویژگی های زیادی از جمله خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی، قابض، ضد ویروس و کاهنده فشار خون به آن بخشیده است.

استفاده از حنا برای مو و خواص آن

حنا یک درمان طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن است. حنا می تواند کوتیکول های مو را درمان کند و همین عمل باعث بهبود سلامت ریشه مو می شود.

یکی دیگر از تاثیرات حنا بر روی مو متعادل نگه داشتن PH پوست سر است که باعث می شود از ریزش مو جلوگیری شود.

بسیاری از مشکلات پوست سر نظیر شوره و خشکی را درمان می کند. علاوه بر آن اثرات آلودگی بر روی مو و خشکی بیش از حد به علت استفاده از سشوار را از بین می برد.

حنا مانع از سفیدی زودرس مو می شود.

خواص حنا برای مو

استفاده از حنا برای مو - خواص حنا برای مو - رنگ کردن مو با حنا - رنگ کردن موی سر با حنا

خواص نرم کنندگی حنا برای مو

حنا برای مو یک نرم کننده گیاهی بسیار عالی به شمار می آید و سبب می شود تا موهایتان شفاف و براق به نظر برسد همچنین مو را تغذیه می کند و آن را نرم و ابریشمی می سازد. بهترین راه جهت استفاده از فواید حنا برای نرم کردن مو خیساندن آن در ماست ساده و سپس مالیدن آن به تمام نواحی سر است که مانع از خشکی مو شده و درخشندگی تارهای مو را سبب می شود.

همچنین می توانید پودر حنا را با ماست و چند قطره آبلیمو مخلوط نمایید و به سر خود بمالید و بعد از یکساعت سرتان را بشویید. اگر می خواهید از حنا برای تیره کردن رنگ موهایتان استفاده کنید پودر حنا و آبلیمو را در یک ظرف آهنی مخلوط نمایید و بگذارید یک شبانه روز بماند.

البته اگر می خواهید موهایتان رنگ قهوه ای مایل به قرمز داشته باشد به هیچ وجه از ظروف آهنی استفاده نکنید.

اگر از دانه های شنبلیله در مخلوط بالا استفاده نمایید حنا به عنوان یک ضد شوره عالی به شما در از بین بردن آنها کمک می کند. برای این کار یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند سپس ماده ای خمیری شکل از آن تهیه کنید و با حنا مخلوط نمایید.

همچنین می توانید با اضافه نمودن چند قطره روغن کرچک و روغن نعنا خاصیت آن را افزایش دهید. این ماده نه تنها موی شما را محکم و سالم می کند بلکه درخشندگی زیبایی به آنها می بخشد.

استفاده از حنا برای مو - خواص حنا برای مو - رنگ کردن مو با حنا - رنگ کردن موی سر با حنا

حنا برای ریزش مو

ترکیب پودر حنا و روغن خردل، درمانی عالی برای ریزش مو است.

  •  ۲۵۰ میلی‌لیتر روغن خردل را بجوشانید.
  • مقداری برگ حنا را به آن اضافه کرده و بگذارید باز هم بجوشد.
  • از این روغن برای ماساژ دادن مو و پوست سرتان، به صورت ۲-۳ بار در هفته استفاده کنید.
  • تمام روغن را در یک ماه مصرف کنید.

حنا برای درمان کچلی

حنا برای مو دارای اثر ضد باکتری خصوصاً در باکتری های گرم مثبت است و در قارچ های مولد کچلی تریکوفایتون، اسپوروتریکوم و کریپتوکوکوس دارای اثر ضد قارچی است. استفاده از حنا به صورت موضعی بیماری های قارچی پوستی به ویژه قارچ های عامل کچلی را درمان می کند.

استفاده از حنا برای مو - خواص حنا برای مو - رنگ کردن مو با حنا - رنگ کردن موی سر با حنا

موهایی درخشان و ابریشمی با حنا

به عنوان یک نرم کننده طبیعی، حنا می تواند به موهایتان حجم دهد و همچنین مانند یک محافظ در برابر آسیب های محیطی عمل کند. علاوه بر این به موها رطوبت و مواد مغذی بخشیده و همین موجب ایجاد موهای سالم و درخشان می شود.

حنا موجب بازسازی موهای آسیب دیده می شود

از جمله خواص حنا برای مو تنظیم تراز اسیدی-قلیایی پوست سر است و حنا موهای آسیب دیده را بازسازی می کند. علاوه بر آن می تواند برای درمان خارش، عفونت و شوره سر مفید واقع شود.

حنا باعث رشد مو می شود

به استثنای بازسازی، حنا همچنین می تواند به کاهش ریزش مو و سایر مشکلات پوست سر کمک کند. به خاطر ترکیبات طبیعی اش، هیچ آسیبی به موهایتان نمی زند و شما به راحتی می توانید موهایی رنگی بدون عوارض جانبی داشته باشید.

جلوگیری از خاکستری شدن و نازک شدن تارهای مو

به جای خرید محصولات گران قمیت بازاری، حنا بخرید که یک راه حل جامع برای داشتن موهای ضخیم و براق محسوب می شود، مشکلات پوست سر و شوره سر را کاهش می دهد و رنگ موهایتان را هم قرمز می کند.

درمان شوره‌ سر با حنا

حنا به عنوان یک راه درمانی کاملا موثر برای شوره‌ سر نیز شناخته می‌شود. یکی دو قاشق چای خوری تخم شنبلیله را شبانه در آب بخیسانید و صبح آن را بکوبید. کمی روغن خردل را حرارت دهید و کمی برگ حنا به آن اضافه کنید. اجازه دهید خنک شود و حالا خمیری که از تخم شنبلیله درست کردید را به آن اضافه کنید.

می‌توانید مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید تا از ذره‌های زبر آن خلاص شوید. این روغن را یک ساعت قبل از اینکه به حمام بروید و از شامپو استفاده کنید، به موهایتان بمالید.

استفاده از حنا برای مو - خواص حنا برای مو - رنگ کردن مو با حنا - رنگ کردن موی سر با حنا

رنگ کردن مو با حنا

رنگ کردن موی سر با حنا

یکی از راه های طبیعی برای رنگ کردن موی سر استفاده از حنا است.

رنگ کردن مو با حنا

یکی از کارهایی که اغلب خانم ها تمایل زیادی به انجام آن دارند رنگ کردن موی سر است. استفاده از حنا برای رنگ کردن یکی از گزینه هایی است که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است.

البته این نکته را در نظر بگیرید که حنا برای مو طیف رنگی زیادی به شما نمی دهد و محدوده رنگی آن بسیار محدود است. نقش اصلی این گیاه زیباتر کردن موهاست.

آیا حنا برای مو ضرر دارد؟

اگر فکر می کنید به دلیل گیاهی بودن این رنگ طبیعی، خطری پوست و یا موهای شما را تهدید نمی کند، سخت در اشتباه هستید. در استفاده از حنا برای مو نیز نکاتی وجود دارد که اگر رعایت نشوند باعث ضرر رساندن به موها می شود.

به طور مثال اگر این رنگ طبیعی بیش از حد مجاز بر روی سر باقی بماند موجب خارش سر و التهاب پوست می شود. کیفیت پودر حنا برای مو روی نتیجه نهایی کار تأثیر بسزایی دارد.
همچنین استفاده های مکرر و پشت هم از این گیاه باعث می شود تا برای پوست های حساس، علائم آلرژیک ظهور نماید. امروزه دکترها و متخصصین تغذیه استفاده از این رنگ طبیعی را برای زنان باردار و یا خانم هایی که در حال شیردهی به نوزادان هستند، ممنوع اعلام کرده اند زیرا جذب مواد معدنی این گیاه به بدن مادر و انتقال آن به نوزاد می تواند برخی از دل درد های کودکان را به وجود آورد.

امروزه نمونه های تقلبی این گیاه در بازار بسیار است و در برخی موارد آن را با سایر مواد مخلوط کرده و به فروش می رسانند. باید در نظر داشت که در ساختار این گیاه پارافنیلین وجود دارد که موجب قرمزی پوست و ورم پوست خواهد شد. اگر هر کدام از علایم مذکور مشاهده شد، لازم است تا مصرف آن متوقف شود.

در موارد حاد مشاهده شده است که استفاده از این گیاه باعث سقط جنین، تأثیر منفی بر روی ریه و گوارش شده است.

استفاده از حنا برای مو

استفاده از حنا برای مو - خواص حنا برای مو - رنگ کردن مو با حنا - رنگ کردن موی سر با حناقبل از رنگ کردن موها با حنا به نکات زیر توجه کنید:

پودر حنا را در جای مناسب نگه دارید:

پودر حنا باید در یک مکان تاریک و سرد نگه داری کنید زیرا نور می تواند قدرت آن را از بین ببرد. اگر پودر حنا در یخچال نگه داری شود، تاثیر خود را از دست می دهد.

از مخلوط حنا و قهوه استفاده کنید:

مخلوط قهوه دم شده و حنا سبب می شود رنگ حنا تیره تر شود و اضافه کردن آب حنا را روشن تر می کند.

مخلوط حنا و وسمه رنگ موها را قهوه ای می کند:

مخلوط حنا و وسمه رنگ قهوه ای تیره و زیبایی به موهای شما می دهد.

غلظت حنا برای مو باید مانند پوره سیب زمینی باشد. اگر مخلوط حنا سفت شد به آن مقداری ماست بیافزایید و سپس استفاده نمایید.

-از دستکش و کلاه استفاده کنید:

برای استفاده از حنا می توانید از ظرف سرامیکی، فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید و هنگام استفاده هم از دست کش استفاده کنید. بعد از قرارگیری حنا روی سر، از کلاه پلاستیکی استفاده نموده و آن را با پارچه ای بسیار محکم ببندید. موقع استفاده از حنا لباس های قدیمی تان را بپوشید و از وسایل قدیمی استفاده کنید.

-پودر حنای طبیعی بخرید:

از خرید حنای بسته بندی شده که دارای مواد مصنوعی است خودداری کنید. برچسب پشت محصولات ترکیبی حنا را به دقت مطالعه کنید تا با مواد تشکیل دهنده آن آشنا شوید.

-مخلوط حنا را در محل گرم بگذارید:

پودر حنا را با یک ماده اسیدی مانند آبلیمو (یا دیگر آبمیوه های اسیدی)، چای، یا قهوه مخلوط کرده و کمی ماست به خمیر به دست آمده اضافه کنید. سپس در ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید و در یک محل گرم قرار دهید تا ۸ یا ۱۲ ساعت بماند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x