مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زیره

زیره گیاهی با خواص زیاد

زیره طبعی گرم و خشک دارد و در دو نوع سیاه و سبز موجود است. به طور کلی باز کننده انسدادها، مقوی معده، کبد و کلیه، افزایش دهنده اشتها، مسکن درد دندان و تقویت کننده روده است.

زیره طبعی گرم و خشک دارد و در دو نوع سیاه و سبز موجود است. به طور کلی باز کننده انسدادها، مقوی معده، کبد و کلیه، افزایش دهنده اشتها، مسکن درد دندان و تقویت کننده روده است.

سوء هاضمه را برطرف می کند و ضد نفخ قوی است. از زیره به عنوان گیاهی لاغر کننده یاد می شود، عرق زیره به تنهایی ضامن کاهش وزن پایدار نیست، اما با توجه به خاصیت زیاد آن توصیه می شود در طبخ غذاها از این دانه های مفید بیشتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مزاج گرم و خشک و تدابیر مهم برای افراد با مزاج صفراوی

زیره

خواص زیره

تسکین درد

برای رفع و یا کاهش دردهای ناشی از قاعدگی و دردهای روده می توان دم کرده زیره سیاه را مصرف کرد. همچنین مصرف زیره سیاه یا روغن آن برای تسکین دل درد کودکان بسیار موثر است.

درمان بی اشتهایی

میوه آن را می توان له کرد و در مقداری آب جوش دم کرد. مصرف این ماده در افزایش اشتها بسیار موثر است. همچنین می توان از گرد گیاه در آب مخلوط کرد و میل نمود یا می توان برای افزایش اشتها دانه آن را جوید.

درمان سندروم تحریک پذیری روده

دم کرده زیره سیاه در رفع اسهال، نفخ و سندروم روده تحریک پذیر بسیار مفید است.

بهبود عملکرد معده

وجود ترکیبات شیمیایی متعددی که در این ادویه پر خاصیت هست، آن را به ماده ای برای تقویت معده تبدیل کرده است. زیره سیاه معده را گرم کرده و انگل را از آن دفع می کند. در برطرف کردن نفخ شکم به شکل موثر و سریعی عمل می کند و از تشکیل گاز معده جلوگیری می کند. همچنین عمل هضم غذا را سریع و آسان می نماید.

قاعده آور

این ادویه ایرانی نه تنها برای تسکین درمان قاعدگی موثر است، بلکه به خاطر طبع و خاصیت گرمی که دارد بسیار قاعده آور است.

رفع بوی بد دهان

اگر مقداری از آن را برای مدت زمانی محدود بجوید و در دهان خود نگه دارید، بوی بدن دهان و حتی بوی بد ناشی از خوردن سیر و پیاز را برطرف می کند.

****

مصرف آن برای افراد سرد مزاج و سالمندان واقعا مفید است، ولی زیاده‌ روی در مصرف عرق آن باعث لاغری می‌ شود.

اگر زیره را با دارچین و شوید و سایر ادویه‌ ها به گوشت اضافه کنید و بپزید، غذایی لطیف و سریع ‌الهضم و ملین و بدون نفخ خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: چند راهکار ساده برای درمان نفخ معده

زیره

نکته مهم برای مصرف زیره

معرفی تمامی گیاهان دارویی و میوه ها صرفا جهت بالا بردن دانش عمومی جامعه است و توصیه برای مصرف نیست. برای بهره مندی درست از خواص دارویی گیاهان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای سلامت خود جانب اعتدال را در مصرف تمامی مواد غذایی و گیاهی رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: دارچین و آشنایی با ۸ خاصیت چوب دارچین

دارچین
دارچین

 

با تشکر از دکتر حماسه تواهن

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x