مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
شیر سویا

شیر سویا و خواص این ماده غذایی مقوی

شیر سویا منبع غنی پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، ایزوفلاون ها و ویتامین های گروه B است که عاری از قند شیر یا لاکتوز بوده و انتخاب خوبی برای افرادی است که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند.

شیر سویا

شیر سویا غنی از ایزوفلاون ها است. وجود ایزوفلاون ها مهم ترین و منحصر به فردترین مزیت این ماده غذایی است. ایزوفلاون ها از بروز برخی از سرطان ها مثل سرطان پروستات و سرطان پستان جلوگیری می کند.

این ماده غذایی منبع غنی پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، ایزوفلاون ها و ویتامین های گروه B است که عاری از قند شیر یا لاکتوز بوده و انتخاب خوبی برای افرادی است که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند.

بیشتر بخوانید: خواص گل میخک / گیاه خوش عطر با مصارف زیاد

توفو یا پنیر سویا

توفو یا پنیر سویا یک ماده غذایی شبیه پنیر است که با افزودن یک ماده منعقد کننده مثل کلرید منیزیم به شیر سویا و سپس تحت فشار قرار دادن آن درست می شود.

توفو هم مثل سایر فرآورده‌های سویا حاوی مقدار زیادی اگزالات است. کسانی که سابقه سنگ کلیه اگزالاتی دارند، نباید از این فرآورده ها استفاده کنند.

شیر سویا

خواص شیر سویا

شیر سویا کلسترول خون را کاهش می دهد. چربی های اشباع شیر گاو کلسترول خون را افزایش می دهند. پروتئین شیر گاو هیچ نقشی در کاهش کلسترول ندارد، در حالی که پروتئین سویا سطح کلسترول را کاهش می دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا این مطلب را تایید نموده است که پروتئین سویا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی که فقر از چربی های اشباع و کلسترول است، می تواند ریسک بیماری های قلبی عروقی را به میزان زیادی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اعتیاد به غذا چیست و راه های درمان اعتیاد غذایی

مزایای مصرف شیر سویا

پروتئین سویا خطر بیماری قلبی را کم کرده و همچنین فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

سویا ناراحتی‌های ناشی از اعصاب را در افراد دیابتی کاهش می دهد.

اسیدهای آمینه موجود در پروتئین سویا که متفاوت از منابع غذایی حیوانی و سایر پروتئین‌های گیاهی است، قادر است سنتز و متابولیسم و کلسترول را تصحیح نماید.

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در سویا باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود.

اثرات مفیدی در مقابله با توسعه سرطان پروستات داشته و بازدارنده رشد سلول های سرطانی است.

پروتئین سویا باعث می‌شود که شخص کلسیم کمتری را دفع نماید.

سویا فشار متابولیکی روی کلیه ها را کاهش می دهد.

مطالعات جدید بر روی وضعیت متابولیک بیمارانی که کبد چرب غیر الکلی دارند نشان می‌دهد که افرادی که شیر سویا را همراه با یک رژیم با کالری محدود برای هشت هفته مصرف کرده بودند آنزیم های کبدی آن ها در مقایسه با گروه کنترل کاهش بیشتر یافته بود.

شیر سویا

مضرات و معایب مصرف شیر سویا

میزان کلسیم کمتر در مقایسه با سایر شیرها

ایجاد اختلالات هورمونی در کودکان پسر در صورت استفاده مداوم

نکته نهایی مصرف و خواص شیر سویا

در مجموع توصیه به استفاده مداوم از این ماده غذایی به جای شیر گاو و سایر شیرها منطقی نیست و استفاده از تمام منابع شیر توصیه می شود.

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x