مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله / تاریخ روز مباهله / روز مباهله

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله پیامبر

مباهله به معنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن است. بنا بر روایت شیخ مفید واقعه مباهله قبل از حجة الوداع رخ داده است. در بعضی منابع روز مباهله را ۲۴ ذی‌ الحجه و برخی دیگر ۲۱ این ماه دانسته‌اند که البته قول 24 ذی الحجه معتبرتر است.  

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با روز مباهله پیامبر بیشتر آشنا شویم. با تحلیلک همراه باشید تا در مورد واقعه مباهله در اسلام (روز مباهله پیامبر – تاریخ روز مباهله – داستان روز مباهله پیامبر – روز مباهله چه روزی است) اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله / تاریخ روز مباهله / روز مباهله

تاریخ روز مباهله

مباهله به معنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن است. بنا بر روایت شیخ مفید واقعه مباهله قبل از حجه الوداع رخ داده است. در بعضی منابع روز مباهله پیامبر را ۲۴ ذی‌ الحجه و برخی دیگر ۲۱ این ماه دانسته‌اند که البته قول ۲۴ ذی الحجه معتبرتر است.

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله پیامبر

مباهله درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این اصطلاح اشاره به ماجرایی دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از مناظره با مسیحیان نجران پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. البته در روز مباهله پیامبر، مسیحیان نجران از انجام این کار سر باز زدند و عده ای از آنها مسلمان شدند. واقعه مباهله در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

بیشتر بخوانید: چگونگی بعثت پیامبر / مبعث پیامبر به چه معناست؟

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله / تاریخ روز مباهله / روز مباهله

آیه مباهله

آیه مباهله آیه ۶۱ سوره آل عمران است:

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ ﴿۶۱﴾

“بنابراین، پس از فرارسیدن علم [وحی] به تو، هر کس درباره او [حضرت عیسی(ع)]، با تو به چالش برخیزد، به او بگو: بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان، و جان‌هایمان و جان‌هایتان را فراخوانیم، آنگاه (به درگاه خداوند) زاری [تضرّع] کنیم تا لعنت خداوند را بر دروغگویان نهیم”

بیشتر بخوانید: نامه امام علی (علیه السلام) برای مالک اشتر

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله / تاریخ روز مباهله / روز مباهله

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله پیامبر

زمانی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به حکومت های مختلف نامه می نوشتند و آن ها را به دین اسلام دعوت می کردند، نامه‌ای به اسقف مسیحیان نجران نوشتند و آنها را به اسلام دعوت کردند. مسیحیان گروهی از بزرگان خود را که بیش از ۱۰ نفر بودند به مدینه فرستادند تا با پیامبر مذاکره کنند. نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام به گفتگو پرداختند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنۀ صحرا برای مباهله آماده شوند.

روز بعد (روز مباهله پیامبر)، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به همراه حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم السلام برای مباهله از مدینه خارج شدند.

آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله به روی دو زانو نشست. ابوحارثه (از سران مسیحی) گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید: زندگینامه امام حسن مجتبی علیه السلام

روز مباهله چه روزی است / داستان روز مباهله / تاریخ روز مباهله / روز مباهله

سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان عاریه دهند و پیامبر صلی الله علیه و آله ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌ شدن صلح ‎نامه آنان برگشتند.

پس از برگشتن مسیحیان به نجران طولی نکشید که سید و عاقب، با آوردن هدایایی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمده و مسلمان شدند.

بیشتر بخوانید: چهل حدیث کتاب نفس المهموم در باب عزاداری بر امام حسین علیه السلام

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x