مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دامن برش دار

آموزش ۴ مدل الگوی دامن برش دار به روش گرلاوین

آموزش 4 مدل الگوی دامن برش دار به روش گرلاوین را با هم مرور می کنیم.

الگوی دامن برش دار

در دنیای خیاطی روش های مختلفی برای دوخت لباس ها وجود دارد. این روش ها یا متدها به خاطر تفاوتی که در ریزه کاری ها، فرمول ها و محاسبات دارند به روش های مختلفی تقسیم شده اند. از جمله روش هایی که در دنیای خیاطی از آن ها برای دوخت لباس ها استفاده می شود می توان به روش متریک، گرلاوین، سایز بندی و مولر اشاره کرد. ما در این آموزش قصد داریم شما را با آموزش ۴ مدل الگوی دامن برش دار به روش گرلاوین آشنا کنیم.

الگوی دامن برش دار شماره ۱

برای رسم الگوی دامن برش دار شماره ۱ ابتدا الگوی اولیه را رسم می کنیم. سپس از لبه قسمت جلو از خط باسن بزرگ به دلخواه خود ۲ یا ۳ سانتی متر بالا یا پایین رفته و از آن جا به طور کمی هلال به خط پهلو و باسن کوچک وصل می کنیم. پنس ها را می بندیم. بعد از برش خط هلال رسم شده، الگوی قسمت جلو دو تکه می شود.

الگوی دامن برش دار گرلاوین
الگوی دامن برش دار گرلاوین

تکه بالای الگو را روی دولای پارچه قرار داده، جای دوخت گذاشته و پارچه را برش می دهیم. برای قسمت دوم ابتدا از لبه پارچه ۱۵ سانتی متر و برای دو پیلی ۳۰ سانتی متر فاصله گذاشته و تکه دوم الگو را قرار می دهیم. از سمت پهلو و پایین دامن جای دوخت گذاشته و بعد پارچه را برش می دهیم.

الگوی دامن برش دار
الگوی دامن برش دار

قسمت پشت دامن در انتهای پنس بزرگ ۱.۵ سانتی متر اوزمان می دهیم.

الگوی دامن برش دار گرلاوین شماره ۲

برای رسم الگوی دامن برش دار شماره ۲ ابتدا طرح الگوی اولیه را می کشیم و سپس از لبه قسمت جلو از خط باسن کوچک به طور هلال به انتهای پنس بزرگ روی خط باسن بزرگ وصل می کنیم و از همین نقطه به طور هلال به خط باسن کوچک به طرف پهلو می کشیم. از انتهای پنس بزرگ تا پایین دامن خط کشیده، ابتدا ۱.۵ سانتی متر اوزمان داده و بعد از وسط خط اوزمان الگو را دو قسمت می کنیم.

دامن برش دار

برش قسمت بالا روی دولای پارچه قرار داده و جای دوخت گذاشته و برش می زنیم.

دامن برش دار

برای بخش پایین الگو، قسمت اول را روی دولای پارچه گذاشته، سپس ۱۴ تا ۲۴ سانتی متر فاصله می گذاریم و قسمت دوم را قرار می دهیم. بعد جای دوخت گذاشته و برش می زنیم. ۱۴ سانتی متر برای دامن پیلی دار یک طرفه و ۲۴ سانتی متر برای پیلی دو قلو است.

پشت دامن ۱.۵ سانتی متر فون می شود.

الگوی دامن برش دار شماره ۳

برای رسم الگوی دامن برش دار شماره سه ابتدا طرح الگوی اولیه را می کشیم و سپس قسمت جلو الگو را روی کاغذ دولا قرار می دهیم تا تمام قسمت جلو به دست آید. سپس از خط وسط ۵ سانتی متر از روی خط باسن بزرگ به طرف راست الگو رفته و از این نقطه به خطی به صورت هلال به خط پهلوی سمت چپ الگو (روی خط باسن کوچک) می کشیم.

دامن برش دار

فاصله مشخص شده در تصویر را اندازه زده و خط هایی برای اوزمان رسم می کنیم. این خط ها را قیچی کرده و اوزمان دلخواه را می دهیم.

دامن برش دار
الگوی دامن برش دار گرلاوین

نکته: الگوی قسمت جلو را روی یک لای پارچه گذاشته و برش دهید.

الگوی قسمت پشت دامن پیلی دار شماره ۳ نیز مانند بقیه دامن های پیلی دار ساده رسم می شود و ۱.۵ الی ۲ سانتی متر فون می کنیم.

الگوی دامن برش دار شماره ۴

برای رسم الگوی دامن برش دار شماره ۴ ابتدا طرح الگوی اولیه را می کشیم. سپس از انتهای پنس بزرگ تا پایین دامن خط کشیده و از پنس به صورت هلال به خط پهلو روی خط باسن کوچک وصل می کنیم. شکل برش نمایان می شود.

دامن برش دار

سپس فاصله بین پنس بزرگ تا خط پهلو را به طور مساوی تقسیم کرده و خط می کشیم و خط ها را برش می دهیم. سپس هر یک را روی پارچه پیلی می دهیم. پیلی ها به دلخواه است و گشادی هر پیلی باید دو برابر هر فاصله باشد.

دامن برش دار
الگوی دامن برش دار

قسمت پشت الگو ۱.۵ سانتی متر فون می شود.

 

برای مطالعه تمام مطالب خیاطی روی لینک روبرو کلیک کنید: خیاطی

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x