مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شروع یک استارتاپ - درآمد و هزینه

استارتاپ _ درآمد و هزینه، چالشی بزرگ بر سر راه هر کسب و کار (بخش اول)

کسب درآمد و هزینه‌ های راه‌اندازی استارتاپ ، یک چالش بزرگ

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که هر استارتاپ در ابتدای راه با آن مواجه خواهد شد، مسائل مالی و بحث سرمایه‌گذاری است. هر فعالیت اقتصادی علی‌الخصوص استارتاپ ها در ابتدای راه درآمدزا نیستند، خصوصاً اینکه برای پیاده‌سازی و پیشرفت، هزینه‌هایی باید پرداخت. عدم جذب سرمایه اولیه، موانع زیادی را در مسیر پیاده‌سازی ایده طلائی استارتاپ به وجود آورده و در بسیاری از موارد منجر به شکست استارتاپ می‌گردد. پس باید راهی اندیشید تا علاوه بر جذب سرمایه و کسب درآمد طی یک برنامه حساب‌شده، هزینه‌ها را نیز کاهش داده تا بتوان گردنه سخت شروع کار در بحث منابع مالی را به سلامت پیمود.

کسب درآمد

درآمدزایی مهم‌ترین اصل در هر کسب‌وکار به شمار می‌آید. درآمد موضوعی است که در بطن ایده طلائی هر استارتاپ نهفته است و قطعاً یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی هر استارتاپ است؛ اما جذب سرمایه و کسب درآمد در ابتدای راه موضوعی است که عمومیت بیشتری بین استارتاپ ها داشته و می‌بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد. فراموش نشود که سرمایه‌گذاری یکی از موارد شتاب‌دهنده جهت پیاده‌سازی ایده ذهنی هر استارتاپ هست.

سرمایه‌گذار خارجی

شراکت و همکاری با سرمایه‌گذار یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین راه‌های جذب سرمایه برای هر استارتاپ محسوب می‌شود. البته مجاب کردن طرف مقابل و دادن اطمینان به وی جهت سودآور بودن استارتاپ مهم‌ترین موضوع در این زمینه است. اینجاست که داشتن یک ایده طلائی و یک استراتژی مطمئن جهت دستیابی به اهداف، کلیدی‌ترین موضوع به شمار می‌آید تا بتوان به سرمایه‌گذار اطمینان لازم جهت سرمایه‌گذاری را داد. نوع شراکت و همکاری نیز می‌تواند بسته به ایده و سرمایه موردنیاز، به شکل‌های گوناگونی ازجمله بازپرداخت سرمایه‌گذاری صورت گرفته به همراه سود (در صورت موفقیت) یا دادن بخشی از سهام صورت پذیرد. البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هرگونه توافق صورت گرفته می‌بایست به‌صورت مکتوب درآمده تا طرفین با مشکل مواجه نشوند. از سوی دیگر، شرایط شکست استارتاپ نیز در قرارداد باید موردتوجه قرار گیرد.

بهره‌مندی از خانواده، دوستان و اعضای تیم

یکی از راهکارهای دیگر جهت جلب سرمایه موردنیاز در ابتدای راه، یاری‌گرفتن از اطرافیان و اعضای تیم است. هرچند این موضوع نیز همانند سرمایه‌گذار خارجی نیازمند اطمینان بخشیدن به این افراد است، اما قطعاً متقاعد کردن این افراد و یا شریک قرار دادن آن‌ها در درآمدهای آتی شرکت می‌تواند برای آن‌ها انگیزه مضاعفی ایجاد کند. از سوی دیگر بهره‌گیری از سرمایه‌های اعضای تیم، احساس مشارکت، وفاداری و فداکاری را جهت هر چه‌بهتر به سرانجام رسیدن استارتاپ افزایش می‌دهد.

اخذ وام

یکی از دیگر راه‌ها جهت سرمایه‌گذاری، اخذ وام از بانک‌ها و یا منابع مالی است. البته این راهکار از آنجایی که در همان ابتدای کار استارتاپ را با بدهی مواجه می‌کند، می‌تواند چالش رویارویی با مسائل مالی را دوچندان کند. البته درصورتی‌که ایده طلائی و استراتژی و از آن مهم‌تر تلاش و جدیت مدیریت و تیم اصلی به‌ اندازه کافی قوی باشد، تکیه بیشتری بر این روش درآمدزایی می‌توان زد.

سرمایه‌گذاری مخاطبین

یکی دیگر از روش‌های جذب سرمایه که البته در ایران هنوز جایگاه مناسبی پیدا نکرده است، کسب سرمایه و درآمد از طریق مخاطبین و عموم مردم است. درصورتی‌که بتوان ایده طلائی مناسبی ارائه داد، مخاطبین میل به پرداخت هزینه برای راه‌اندازی و توسعه خواهند داشت. برای این کار می‌توانید وعده‌های مناسبی را جهت دادن امتیازات خاص به مخاطبین، در صورت دستیابی به اهداف داد. نیازی نیست که این وعده‌ها به‌صورت بازپرداخت‌های نقدی باشد، بلکه در صورت داشتن ایده مناسب می‌توان مزایای خاصی را برای مخاطبین سرمایه‌گذار (به‌عنوان‌مثال ارائه تخفیفت در خرید از فروشگاه‌های خود و …) در نظر گرفت.

ادامه دارد …

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x