مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ارز دیجیتال چین لینک (chainlink)

درباره ارز دیجیتال چین لینک (chainlink) چه می دانید؟

ارز دیجیتال چین لینک بر مبنای اتریوم طراحی شده است. یکی از اصلی ترین مشکلات برای استفاده از فناوری بلاکچین و برنامه های غیرمتمرکز این است که توانایی تعامل با اطلاعات خارج از بلاک چین را ندارند. پروژه چین لینک برای برطرف کردن این مشکل طراحی شده است.

ارز دیجیتال چین لینک (chainlink)

آشنایی با ارز دیجیتال چین لینک

ارز دیجیتال چین لینک بر مبنای اتریوم طراحی شده است. یکی از اصلی ترین مشکلات برای استفاده از فناوری بلاکچین و برنامه های غیرمتمرکز این است که توانایی تعامل با اطلاعات خارج از بلاک چین را ندارند. پروژه چین لینک برای برطرف کردن این مشکل طراحی شده است.

 

تاریخچه ارز چین لینک

پروژه چین لینک توسط برنامه نویس ۳۲ ساله Sergey Nazarov راه اندازی شده است. در سال ۲۰۰۹ او بازار همتا به همتای ExistLocal را تاسیس کرد.

در سال ۲۰۱۴ Nazarov پروژه Secure Asset Exchange یا SAE را ایجاد کرده است. این سرویس برای کمتر از دو سال وجود داشت زیرا در ژانویه ۲۰۱۶ یکی از بنیان گذاران آن پس از ادعای نهادهای نظارتی آمریکایی، تعطیلی خود را اعلام کرد.

در نتیجه Ellis و Nazarov که در ایجاد SAE شرکت داشتند بر توسعه پروژه دیگری به نام SmartContact متمرکز شدند. در نتیجه شبکه چین لینک ایجاد شد.

shutterstock 1828769687
ارز دیجیتال چین لینک (chainlink)

اوراکل چیست و استفاده از آن چه فایده‌ای دارد؟

اوراکل به نوعی نقش واسطه را ایفا می کند و داده ها را از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند ذخیره شده در بلاکچین ترجمه و وارد می کند.

قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر و ثابت هستند. در این صورت اگر مشکلی پیش بیاید، اطلاعات تغییر نمی‌کنند. این سیستم به صورت خودکار در یک چارچوب شرایطی If/Then اجرایی می شود.

اخیراً اوراکل به اکوسیستم کریپتو وارد شده است که داده‌های off-chain را به قراردادهای هوشمند وارد کنند.

ارز chainlink به عنوان یک شبکه‌ غیرمتمرکز شناخته می شود که از نودها استفاده می کند. این نودها، داده‌ها و اطلاعات زیادی را از طریق اوراکل‌ها از خارج از محیط بلاکچین به آن وارد می کنند.

این روند با استفاده از سخت افزارهای امنیتی، مسائل مربوط به قابلیت اطمینان که ممکن است در صورت استفاده از یک منبع متمرکز به وجود بیاید، از بین می برد.

این روش زمانی اتفاق می افتد که قرارداد هوشمند به داده نیاز دارد. این قرارداد درخواستی را در این مواقع برای اطلاعات ارسال می‌کند.

پروتکل چین لینک این درخواست ارسال شده را به عنوان یک “رویداد” ثبت می‌کند و یک قرارداد هوشمند مربوطه بر بستر بلاکچین برای دریافت داده‌های off-chain درست می‌کند. به این نوع قرارداد در این شبکه SLA می گویند.

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

تقسیم‌بندی قراردادهای SLA

 SLA سه قرارداد فرعی ایجاد می‌کند:

  • قرارداد معتبر چین لینک
  • قرارداد تطبیق سفارش
  • قرارداد جمع آوری

 قرارداد معتبر چین لینک (Chainlink Reputation):

این قرارداد به سابقه‌ی Track record دسترسی دارد و آن ها را بررسی می‌کند تا از صحت و عملکرد درست آن ها مطمئن باشد و تأیید کند. از این رو گره‌های بدون اعتبار و غیر امن را از بین می‌برد.

قرارداد تطبیق سفارش (Chainlink Order-Matching):

درخواست قراردادها را به نودهای chainlink می فرستد و در صورت درخواست، پیشنهاد آن ها را دریافت می‌کند. بعد از دریافت شماره و نوع مناسب گره‌ها را برای انجام درخواست تعیین می‌کند.

 قرارداد جمع‌آوری یا (Chainlink Aggregating):

 این قرارداد تمامی داده‌ها را از اوراکل انتخاب می‌کند و به آن ها اعتبار می دهد و یا آنها را برای یک نتیجه‌ی دقیق انطباق می دهد.

نودهای چین لینک درخواست “Requesting contract” برای اطلاعات را می‌گیرند و از نرم افزار چین لینک کُر “Chainlink Core” استفاده می‌کنند تا درخواستی که فرستاده اند را از زبان برنامه‌نویسی درون بلاکچین به زبان بلاکچین بیرونی تغییر بدهند. این زبان برای دنیای واقعی باید قابل فهم باشد.

حالا این نسخه‌ای از درخواست که تازه ترجمه شده به یک API بیرونی انتقال داده می شود که در آنجا داده‌ها را جمع‌آوری کند. بعد از اینکه اطلاعات جمع‌آوری شد، با استفاده از “chainlink core” به زبان درون بلاک چین بازگردانده می شوند و برای قرارداد جمع‌آوری ارسال می شود.

قرارداد جمع‌آوری می‌تواند داده‌ها را از یک مکان واحد و یا اینکه از چند منبع متفاوت تأیید یا انطباق بدهد.

 

ارز chainlink
ارز chainlink

مزایا و معایب ارز چین لینک

مزایای ارز chainlink

۱- با شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ و معروفی مشغول به همکاری است.
۲- استفاده از سیستم اوراکل سبب شده است تا در معاملات در حال انجام سرعت و امنیت افزایش یابد.
۳- نشانه لینک‌ها با استاندارد (ERC677) تطبیق داده شده است.

 

معایب ارز chainlink

۱- به دلیل عرضه تمام توکن‌های این رمزارز امکان استخراج آن وجود ندارد.
۲- در صورتی‌ که تبادل و معامله اشتباهی انجام دهید، راهی برای بازگرداندن سرمایه شما وجود ندارد.
۳- رمزارز چین لینک روی بلاک‌چینی فعالیت می‌کند که توانایی برطرف‌ کردن بخشی از مشکلات کوچک را دارد و در صورت وجود مشکلات بزرگ‌تر، قادر به برطرف‌ کردن آن ها نیست.

 

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه سکه یا ICO در ارز دیجیتال چیست؟

آیا چین لینک غیر متمرکز است؟

بله، ارز chainlink یک شبکه غیر متمرکز است. هر کسی که علاقه به اجرای یک اوراکل را داشته باشد، می‌تواند در این شبکه فعالیت کند. چین لینک همچنین یک سیستم اعتبار قوی دارد. به هر Oracle یک اعتبار و هویت درون شبکه‌ای داده می‌شود که به تعریف قابلیت اطمینان آن کمک می‌کند. حتی نودهای شبکه هم باید رمزارز LINK را در شبکه استیک کنند که در صورت ارائه داده‌های بد، به عنوان جریمه از آن‌ها دریافت می‌شود. این امر، شبکه ارز دیجیتال چین لینک را در کنار حفظ یک معماری غیر متمرکز، کاملا آزاد گذاشته و افراد را از تهیه داده‌های بد برحذر می‌دارد.

 

توکن ارز دیجیتال LINK چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن LINK، رمز ارز محلی شبکه چین لینک و در واقع یک توکن ERC20 است، به این معنا که روی شبکه اتریوم ساخته شده است. توسعه‌ دهندگان ارز دیجیتال لینک را به صورت زیر تعریف کرده‌اند:

از رمز ارز LINK برای پرداخت دستمزد نودهای شبکه استفاده می‌شود. ارزش و تقاضای این توکن‌ها، مستقیما به تعداد اپراتورهایی که روی معماری درون شبکه‌ای چین لینک کار می‌کنند بستگی دارد. ارزش رمز ارز لینک همچنین بر اساس کاربردهای شبکه تعیین می‌شود؛ یعنی هرچه کاربردهای پلتفرم ارز chainlink افزایش یابد، ارزش توکن LINK نیز بیشتر خواهد شد.

 

Chainlinks Value Surges Over 300 as Rumors of a Major LINK Coin Dump Run Amok 2
ارز chainlink

کیف پول چین لینک (ChainLink)

همانطور که گفته شد ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) یک توکن erc20 است که بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد. از این رو تمام کیف پول هایی که سازگار با استاندارد erc20 هستند برای این ارز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این کیف پول ها می توان به MyEtherWallet وLedger Nano S  اشاره کرد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) قصد دارد تا بلاکچین خودش را راه اندازی کند که پس از به اجرا درآمدن این طرح وضعیت کیف پول ها نیز تغییر خواهد کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده از ارز chainlink، قرار است که پس از راه اندازی بلاکچین اصلی این پروژه، از استاندارد ترکیبی erc20 و erc223 استفاده شود.

 

نحوه خرید ارز دیجیتال چین لینک

ابتدا باید توسط یک صرافی ایرانی اقدام به خرید دلار کنید. با انتقال دلارهای خریداری شده به کیف پول می توانید با استفاده از آن ها در صرافی های خارجی همانند بایننس اقدام به خرید کنید. اگر موجودی فعل شما بیت کوین است و می خواهید آن را به ارز دیجیتال چین لینک تغییر دهید، می توانید از طریق صرافی های موجود همانند بایننس این کار را دنبال کنید.

 

چگونه می توان ارز دیجیتال چین لینک ChainLink را فروخت؟

فروش ارز دیجیتال چین لینک همانند خرید آن توسط صرافی های دیجیتال انجام می شود. برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال چین لینک خود را بفروشید باید یکی از انواع صرافی های آنلاین و دیجیتالی که از چین لینک پشتیبانی می کند را انتخاب کنید. پس از انتخاب می توانید طبق قوانین و مقررات آن صرافی رمز ارز خود را بفروشید.

اگر ارز دیجیتال چین لینک را هدیه گرفته اید و تا به حال خرید و فروش انجام نداده اید، ابتدا باید در یکی از صرافی ها حساب کاربری ایجاد کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x