مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ارز دیجیتال کاردانو

درباره ارز دیجیتال کاردانو cardano چه می دانید؟

کاردانو پلتفرمی بر مبنای بلاکچین است که مانند بعضی از این شبکه ها می تواند از قرارداد هوشمند استفاده کند. ارز کاردانو از نسل سوم بلاکچین است. سرعت و همچنین کارمزد تراکنش های این پلتفرم مفیدتر و بهتر از بلاکچین های نسل یک و دو مانند بیت کوین و اتریوم است.

ارز دیجیتال کاردانو cardano

 

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

کاردانو پلتفرمی بر مبنای بلاکچین است که مانند بعضی از این شبکه ها می تواند از قرارداد هوشمند استفاده کند. ارز کاردانو از نسل سوم بلاکچین است. سرعت و همچنین کارمزد تراکنش های این پلتفرم مفیدتر و بهتر از بلاکچین های نسل یک و دو مانند بیت کوین و اتریوم است.

این ارز شباهت زیادی به اتریوم دارد به همین خاطر چون سازنده ها و توسعه دهندگان آن اکثرا ژاپنی هستند به آن اتریوم ژاپنی نیز گفته می شود.

این ارز برای تسهیل تراکنش های همتا به همتا ایجاد شده است. کاردانو با استفاده از یک معماری لایه‌ای قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند و پلتفرم آن را قادر می‌سازد که هم سازگار و هم مقیاس‌پذیر باشد بدون اینکه امنیت را به خطر بیندازد.

در واقع رمز ارز کاردانو به جای مقابله با قوانین و تمهیدات دنیای تجارت، با ایجاد یک بلاک چین که تمامی تعدیلات و قوانین را داخل خودش دارد سعی کرده به تمامی افراد خدمات مالی بدون نقصی ارائه دهد.

هدف کاردانو ایجاد زنجیره بلوکی است که بتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم داشته باشد، به این معنی که باید تراکنش‌های بیشتر، ارزان‌تر و سریع تری را پردازش کند.

بیشتر بخوانید: بررسی سیر تکامل در نسل های مختلف بلاک چین

کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین است، از جمله:

  • استفاده از ریاضیات برای ایجاد یک بلاک چین با امنیت بسیار بالا که کمتر در معرض حملات هکرها باشد.
  • جدا کردن لایه‌های حسابداری و محاسباتی
  • ساخت مکانیسم‌های رأی‌گیری جدید برای دارندگان رمز ارز
  • ابداع مکانیسمی برای رسیدن به اجماع که بی نهایت مقیاس پذیر باشد.
ارز دیجیتال کاردانو
ارز دیجیتال کاردانو

 

آدا یا همان ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

مانند تمام رمز ارزها، آدا یک ارز دیجیتال است که برای انجام معاملات و جا به جایی وجه از آن استفاده می شود. آدا روی بلاکچین کاردانو ساخته شده است.

ADA کوین اصلی بلاک چین کاردانو است که به نام ریاضیدان قرن نوزدهم آدا لاولاس (Ada Lovelace) نامگذاری شده است.

۵۷.۶ درصد از کل کوین‌های ADA در عرضه اولیه کوین (ICO) آن توزیع شد، که در آن کاردانو ۶۲.۲ میلیون دلار جمع آوری کرد. این توکن هم یک ارز دیجیتال است و هم روشی برای انجام تراکنش‌ها در شبکه کاردانو (شبیه همان چیزی که برای معامله در اتریوم به اتر نیاز دارید) است.

دارندگان ارز دیجیتال آدا همچنین در شبکه کاردانو سهیم هستند که می‌تواند در استخرهای استیکینگ برای تولید پاداش‌های سهام مورد استفاده قرار گیرد. استیکینگ کاردانو از طریق Binance Earn نیز در دسترس است.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه سکه یا ICO در ارز دیجیتال چیست؟

عملکرد بلاک چین کاردانو

برای درک عملکرد بلاک چین کاردانو می توان آن را به دو لایه مختلف تقسیم کرد:

لایه تسویه

لایه تسویه حساب ساخته شده است و اکنون کاملاً عملیاتی شده است. با این کار کاربران می‌توانند سکه‌های ADA را از یک کیف پول به کیف پول دیگر ارسال و دریافت کنند. این کار شبیه نحوه انتقال کاربران از طریق اتریوم (ETH) به یکدیگر است.

لایه محاسبات

لایه محاسبات هنوز در حال توسعه است. پس از راه اندازی، به کاربران امکان می‌دهد قراردادهای هوشمند ایجاد و منعقد کنند.

به همین دلیل کاردانو با بلاک چین‌های قبلی که به طور معمول بر روی یک لایه کار می‌کنند متفاوت است. دو لایه جداگانه مزایای بالقوه‌ای را برای کاربران کاردانو به همراه دارد.

در مرحله اول، لایه محاسباتی سازگارتر از موارد مشابه اتریوم است، زیرا تغییرات کوچکی را می‌توان برای کاربران نهایی مختلف ایجاد کرد. به عنوان مثال، از آنجا که ملل مختلف مقررات خاص خود را دارند، کاردانو می‌تواند بسته به قوانین آنها نحوه ذخیره و دسترسی به داده‌ها را تغییر دهد.

 اوروبوروس الگوریتم اجماع منحصر به فرد کاردانو

اوروبوروس الگوریتم اجماع منحصر به فرد کاردانو است. این الگوریتم اجماع در حقیقت توسط تیم کاردانو توسعه یافته است و نوع مشخصی از اثبات سهام محول شده است.

بلاک چین کاردانو زمان را به بازه‌های کوچک‌تری به‌نام epoch تقسیم می‌کند. هر epoch نیز خود به بازه‌های کوچک‌تری به نام اسلات (slot) تقسیم می‌شود.

ارز دیجیتال کاردانو برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، برای هر اسلات یک استخر را به عنوان نماینده انتخاب می کند. این نماینده که رهبر اسلات یا Slot Leader (به اختصار SL) خوانده می‌شود، وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌های اسلات را بر عهده دارد.

رهبران اسلات توسط تیم مدیریتی کاردانو انتخاب نمی‌شوند. کاردانو لیستی از استخرهای مورد اعتماد را ارائه می‌کند؛ اما در نهایت این اعضای شبکه هستند که اسلات لیدرها را انتخاب می‌کنند. با این حال هرچه یک استخر بزرگ‌تر و یا از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، شانس بیشتری را برای انتخاب شدن به عنوان رهبر اسلات خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اثبات سهام چیست و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

تفاوت کاردانو با بیت کوین و اتریوم

پروژه کاردانو در سال ۲۰۱۵ فعالیت های بلاکچینی را آغاز و به مدت دو سال بر روی ایرادات بلاک چین هایی مانند بیت کوین و اتریوم کار کرد. در نهایت ارز دیجیتال کاردانو موفق شد تا با ایجاد فرایندهایی نوین در تایید تراکنش ها و مقیاس پذیری شبکه ها، مشکلات قراردادهای هوشمند را حل کند.

بسیاری از تحلیلگران، شبکه کاردانو را ترکیبی از بلاک چین های مونرو، بیت کوین و اتریوم می دانند. به عنوان مثال در حالی که بیت کوین تنها توانایی انجام ۷ تراکنش در ثانیه و اتریوم توانایی پردازش ۲۰ تراکنش در ثانیه را دارد، کاردانو ادعا دارد به دلیل رفع مشکلات مقیاس پذیری قادر است تا بیش از این مقادیر، تراکنش ها را به انجام برساند.

ارز دیجیتال کاردانو
ارز دیجیتال کاردانو

مزایا و معایب کاردانو

یکی از ویژگی های کاردانو این است که به دلیل فراهم سازی استفاده بهینه از قراردادهای هوشمند، ماهیت شبکه و الگوی برنامه نویسی، بسیاری از ICO های ناکارآمد به طور کلی از این شبکه حذف می شوند.

در کاردانو سرعت تراکنش ها بالا و کارمزدها بسیار ناچیز هستند. این شبکه با طراحی لایه ای امکان ارائه قابلیت های جدید در بسترهای بلاک چینی را فراهم آورده است. برنامه نویسان و توسعه دهندگان قادرند تا در صورت ارائه ایده ای هدفمند، برنامه های غیرمتمرکز را با آزادی کامل روی این شبکه پیاده سازی کنند.

معایب ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

اگر بخواهبم در مورد مقیاس‌پذیری این شبکه صحبت کنیم باید بگوییم، کاردانو قادر به پردازش ۲۵۷ تراکنش در ثانیه است که در مقایسه با رقیبان خود یعنی ریپل و استلار که توانایی ثبت ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه دارند، چندان حرفی برای گفتن ندارد.

یکی دیگر از مشکلات این شبکه و ارز دیجیتال این است که والت‌های رسمی و معرفی شده آن مشکلات بسیار زیادی دارند که برای این شرکت چندان وجهه خوبی ندارد. تعداد زیادی از ویژگی‌های Cardano از مسیر توسعه خارج نشده و همچنان در حال‌ توسعه یافتن است.

 

کیف پول های ارز دیجیتال کاردانو

برای انتخاب کیف پول مناسب برای سرمایه دیجیتالی خود باید به چند نکته توجه کنید.

  • تولیدکنندگان کیف پول باید با آپدیت های مداوم عملکرد آن را بهتر کنند.
  • کار کردن با آن راحت و آسان باشد.
  • برای انتخاب کیف پول برای کاردانو مطمئن شوید که کیف پول مورد نظر ارز دیجیتال کاردانو را پشتیبانی کند.
  • حتما کیف پول های با امنیت بالا را انتخاب کنید.
  • از سیستم پشتیبانی خوبی برخوردار باشد.

برای ارز دیجیتال کاردانو کیف پول نرم‌افزاری ددالوس (Deadalus) که از نوع دسکتاپی و متعلق به شرکت IOHK است، کیف پول نرم‌افزاری یورویی (YOROI) که دارای انواع موبایلی و تحت وب و متعلق به شرکت Emurgo است، کیف پول نرم‌افزاری اتمیک (Atomic) کیف پول نرم‌افزاری گاردا (Gaurda) کیف پول نرم‌افزاری اگزودوس (Exodus) کیف پول نرم‌افزاری اینفینیتو (Infinito) کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor) مدل تی (Model T) کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)، مدل‌های نانو ایکس (Nano X) و نانو اس (Nano S) را می توان نام برد.

البته برای نگهداری ارز دیجیتال کاردانو در کیف پول‌های لجر، باید از طریق نرم‌افزار یورویی به آن متصل شوید، نه از طریق نرم‌افزار لجر لایو.

ارز دیجیتال کاردانو
ارز دیجیتال کاردانو

 

چگونه ارز دیجیتال کاردانو بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال کاردانو بهترین کار مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. کاربران ساکن ایران برای خرید کاردانو از یک صرافی آنلاین معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • خرید مستقیم کاردانو از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی و سپس تبدیل آن به کاردانو در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

می توانید با جستجو در گوگل سایت های ایرانی که با ریال کاردانو می فروشند را پیدا کنید و از طریق آن ها به طور مستقیم با کارت بانکی خود کاردانو بخرید. البته اغلب سایت های ایرانی این ارز را در لیست خود ندارند و یا هزینه تمام شده آن برای شما بالا تمام می شود. به همین خاطر بیشتر سرمایه گذاران از روش دوم استفاده می کنند و بیت کوین با تتر را از سایت های داخلی خریده و بعد در صرافی های خارجی مانند بایننس به کاردانو تبدیل می کنند.

 

موارد استفاده از ارز دیجیتال کاردانو (آدا)

در واقع رمز ارز آدا یک نوع پول محسوب می‌شود که می‌توانید از آن برای خرید و فروش و معاملات استفاده کنید که این در واقع همان کاری است که سایر رمز ارزها مثل اتریوم و بیت کوین نیز انجام می‌دهند؛ اما آنچه آدا را از این رمز ارزها مجزا می‌کند، سایر استفاده‌هایی است که می‌توان از آن کرد.

یکی از اصول اساسی ارز دیجیتال کاردانو، پروتکل بلاک چین اثبات سهام است که آدا در این پروتکل استیک شده تا به «اپراتورهای استخر استیک» کمک کند تمامی تراکنش‌های صورت گرفته در بلاک چین را با موفقیت بررسی نمایند. اینجا است که رمزنگاری کاردانو بسیار کارآمد ظاهر می‌شود.

کسانی که در بلاک چین آدا مشارکت و فعالیت می‌کنند، در ازای تلاش خود برای رمزنگاری کاردانو پاداش بیشتری می‌گیرند. این سیستم استیکینگ به حفظ امنیت در کل بلاک چین کمک بسیاری می‌کند.

یکی دیگر از موارد استفاده از آدا، رأی‌گیری است. برخلاف سایر پروژه‌های بلاک چین که ماینرها برای اعمال تغییرات در پروتکل بلاک چین تصمیم می‌گیرند، در ارز دیجیتال کاردانو این اختیار به دارندگان کدها اهدا شده است.

بنابراین هنگامی که قرار است تغییر و تحولی در بلاک چین کاردانو انجام شود، رأی‌گیری انجام شده و رمزنگارهای کاردانو با استفاده از آدا خود رأی داده و نقش خود در این تصمیم گیری را اعمال می‌کنند. بدین ترتیب، همه دارندگان رمز ارز آدا در توسعه و بهسازی آن نقش خواهند داشت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x