مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
درخت افرا مینیاتوری

روش نگهداری درخت افرا مینیاتوری

درخت افرا در حدود 215 نوع مختلف دارد و وجه تمایز اصلی گونه های مختلف درخت افرا، شکل برگ‌های آن‌ها است. هر کدام از انواع افرا بومی یک منطقه هستند.

درخت افرا مینیاتوری جزو گیاهان لوکس به حساب می آید و برای دکوراسیون منازل در زمره گیاهان خاص قرار می گیرد.

درخت افرا مینیاتوری

درخت افرا (Acer) از تیره آستراسه در منطقه شرق آسیا به خصوص کشور ژاپن است. نام علمی آن Acer sp است که در ایران با نام افرا شناخته می‌شود.

افرای مینیاتوری به عبارتی گیاه آپارتمانی محسوب می شود.

درخت افرا مینیاتوری
درخت افرا قرمز مینیاتوری

درخت افرا در حدود ۲۱۵ نوع مختلف دارد و وجه تمایز اصلی گونه های مختلف درخت افرا شکل برگ‌های آن‌ها است. هر کدام از انواع افرا بومی یک منطقه هستند.

به طور مثال افرای نقره‌ای که در ایران هم به چشم می‌خورد بومی منطقه شرق آمریکا و کانادا است.

افرای قرمز مخصوص منطقه شرق آسیا است.

رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه‌ای، نقره‌ای و نارنجی در طیف‌های مختلف از رنگ‌هایی هستند که در پاییز روی برگ‌های درخت افرا به چشم می‌خورند.

میوه افرا فندقی شکل با باله های چپ و راست یا تک بال است. برای حفاظت از دانه ها در برابر باد، دانه به زیر بال می‌رود و باد آن را  آرام روی زمین می‌گذارد.

به این ترتیب درخت افرا تکثیر شده و رشد می کند. شیره موجود در جان درخت افرا شیرین است و از آن شربتی تهیه می‌شود که از خواص دارویی بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: بونسای چیست؟ / روش نگهداری بونسای

شرایط نگهداری درخت افرا مینیاتوری

خاک

خاک افرا باید اسیدی باشد تا درخت به عالی‌ترین حد رشد خود برسد. البته اگر قرار است از افرای مینیاتوری استفاده کنید، نیازی به اسیدی کردن خاک آن وجود ندارد. قد درخت افرا به دلیل گوناگونی در گونه‌ها از چند سانتی‌متر در مقیاس مینیاتوری تا ۳۰ متر و حتی بیشتر در مقیاس‌های بالا می‌رسد.

عمر افرا بیشتر از صد سال هم تخمین زده‌ شده و در شرایط ایده آل گیاه مقاومی است. بنابراین می توان از آن در شرایط آب و هوایی مختلف نگهداری کرد.

آبیاری

افرا بسیار آب‌ دوست است و اگر خاکش خیس نباشد سریع خشک می‌شود. باید این گیاه را در تابستان هر روز یک الی دو بار بسته به خشکی هوا و در زمستان یک روز در میان آبیاری کنید.

البته که آب زیاد سبب پوسیدگی تنه آن می‌شود و باید در زمان آبیاری به حجم آب بسیار دقت نمود. غبار پاشی برای برگ‌های افرا هر روز باید انجام شود تا به برگ‌های پهن و پنجه مانند آن رطوبت برسد، به همین خاطر است که در ایران افرا در مناطق شمالی و کوهستانی رویش بسیار خوبی دارد.

تکثیر درخت افرا مینیاتوری

افرا را با روش های مختلفی تکثیر می کنند. در فصل های بهار و تابستان برای تکثیر این درخت زیبا و دوست داشتنی از روش قلمه‌زنی استفاده می شود. در پاییز باید بذر آن را در محیطی بسیار مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند.

علاوه بر آن می توان از روش دریافت هورمون نیز برای تکثیر افرا استفاده کرد. افرا دارای شاخه‌های بسیار نرمی است. به همین دلیل از درختان مناسب برای تبدیل شدن به یک بن سای شیک و زیبا است. افرای قرمز ژاپنی جزو درختان مینیاتوری همه‌پسند و قیمتی موجود در دنیا است.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بونسای آدنیوم

نور برای افرا نباید تیز باشد و سایه‌روشن پشت پنجره برای نمونه‌های تزئینی افرا بسیار مناسب است زیرا نور زیاد سبب سوختن برگ‌های نازک آن می‌شود.

بن سای افرا که مانند تمامی درختان مینیاتوری دیگر خاستگاهش از کشور چین است و با تمهیداتی بدون ضرر به گیاه اصلی به وجود می‌آید. با هرس درست شاخه‌ها و تعویض به‌ موقع گلدان‌ها می توان سرعت رشد افرا را کاهش داد و آن را به صورتی یک بن سای زیبا پرورش داد. بهترین زمان تعویض گلدان افرا مینیاتوری بین یک تا سه سال است.

برای تعویض گلدان نباید از گلدان بزرگ استفاده شود. برای مناسب بودن فضا برای افرا باید ریشه‌های قدیمی و ضخیم گیاه را هرس کرده و از خاکی سبک و بدون کود در این مرحله استفاده کرد تا ریشه گیاه نسوزد.

درخت مینیاتوری افرا
بونسای افرا

آفات درخت افرا

از آفات این درخت می‌توان به چند نوع آن‌ که در ایران هم دیده ‌شده‌اند اشاره کرد. به عنوان مثال پروانه برگ‌خوار افرا با نام لاتین Acronicta aseris با اندازه حدودی ۴۵ میلی‌متر از معروف ترین آفت های درخت افرا مینیاتوری است.

شته افرا که جزو آفات مکنده دسته‌ بندی می‌شود، پشه گالزای افرا، آفات چوب‌خواری مثل Agrilus viridis، کنه قرمز پابلند، مگس سفید و… از انواع دیگر آفات هستند که با آفت‌کش‌ها قابل‌ کنترل هستند. برای نگهداری درخت افرا مینیاتوری حتما به این مورد توجه کافی داشته باشید.

سوالات متداول شرایط نگهداری درخت افرا مینیاتوری

شرایط نگهداری افرای مینیاتوری چگونه است؟

افرای مینیاتوری نباید تابش مستقیم و تیز خورشید را دریافت کند اما هوای آزاد و رطوبت از واجبات برای اوست. به این صورت که در ماه چند روز را می‌تواند در فضای بسته باشد. اما هوای تازه و نور زیاد باید برایش تأمین شود. به دلیل آب‌ دوست بودن این گیاه باید در گرما روزی دو بار و در سرما یک روز در میان آبیاری شود.

باید در فواصل منظم گلدانش تعویض گردد و در بهترین زمان هرس شود. معمولا فصل زمستان بهترین زمان برای هرس آن است. کود نیتروژن بهترین کود برای تغذیه افرا است. این درخت باید در دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد و در فضایی معتدل نگهداری شود.

درخت افرا مینیاتوری
بونسای افرا قرمز مینیاتوری

بهترین زمان هرس درخت افرا مینیاتوری چه وقت است؟

بهترین زمان هرس بن سای افرا در اواخر تابستان و چند روز قبل از تعویض گلدان است البته که باید بدانیم هرس در تابستان سبب ضخیم شدن شاخه‌ها و از دست دادن زیبایی بن سای می‌شود.

بیشتر بخوانید: نخل شامادورا / معرفی کامل این گیاه مقاوم

منبع: گل گیفت

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x