مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
درمان

سلامت (دهان و دندان)

درمان ریشه دندان (عصب کشی)

مغز دندان (پالپ) داخل حفره ای در وسط دندان قرار دارد. این حفره از تاج دندان شروع می شود و تا انتهای ریشه دندان ادامه دارد. قسمت اعظم این حفره داخل ریشه دندان قرار دارد که به آن کانال ریشه می گویند.

اگر دندان بر اثر عواملی مانند پوسیدگی، ضربه یا … صدمه ببیند دندان از خود واکنش نشان می دهد. این واکنش ها با توجه به میزان صدمه دیدن پالپ دندان متفاوت است و باعث ایجاد درد در دندان می شود.

درد دندان با عوامل محرکی مانند آب سرد و گرم، شیرینی ها و …. ممکن است ایجاد شود. اگر درد دندان بعد از برطرف شدن عوامل محرک در زمان کوتاهی (کمتر از یک دقیقه) ساکت شود، آسیب پالپ دندان قابل برگشت است. و برای از بین بردن درد دندان، ترمیم تاج دندان کافی است.

در برخی موارد شدت آسیب به حدی است که دندان درد چندین دقیقه یا چندین ساعت بعد از برطرف شدن عامل محرک ادامه می یابد و یا گاهی دندان، خودبخود و بدون عامل محرک درد می گیرد و باعث بیدار شدن شخص از خواب می شود.

در مواردی که درد طولانی است یا شب هنگام بدون عامل محرک ایجاد می شود، آسیب پالپ دندان غیر قابل برگشت است و باید ابتدا درمان پالپ دندان انجام و سپس تاج دندان ترمیم شود.

به درمان پالپ، درمان کانال ریشه می گویند. که عموم مردم آن را به اسم عصب کُشی یا عصب کِشی می شناسند.

برای درمان ریشه دندان تمام فضای کانال ریشه با وسایل مخصوص و ظریفی و  به کمک مواد شستشو دهنده تمیز می شود. به نحوی که علاوه بر اعصاب، تمامی عاج نرم آلوده از داخل کانال خارج شود. بعد از این مرحله کانال ریشه طوری شکل داده می شود که دندانپزشک می تواند آن را با مواد مخصوصی پُر کند.

227119762

پس از پر کردن کانال ریشه، روی تاج دندان بطور موقت پانسمان می شود. و بعد از آن درمان های ترمیمی توسط دندانپزشک انجام می شود.

آیا درمان ریشه باعث مرگ دندان می شود؟

دندان از بافت های اطراف خودش تغذیه می کند. بنابراین زندگی دندان به سلامت بافت های نگهدارنده اطراف آن بستگی دارد.

عروق و اعصاب و عاج آلوده دندانی که درمان ریشه شده است از داخل دندان خارج می شود و بافت های اطراف آن (عروق و اعصاب) زنده و فعال هستند.

وجود عروق و اعصاب داخل دندان در هنگام رشد و نمو و تکامل دندان لازم است. اما وقتی رشد و تکامل دندان انجام شد می تواند بدون عروق و اعصاب هم عمل خود را در دهان انجام دهد و همانند دندان های دیگر کارایی داشته باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x