مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تب

تب

دمای بالای بدن به طوری که اندازه‌گیری دمای بدن از طریق دهان در حد ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد و یا از طریق مقعد در حد ۳۸ و یا از طریق زیر بغل در حد ۳۷.۲ باشد را تب می‌گوییم. دمای بدن ثابت نیست و از صبح تا عصر از ۳۶.۶ تا ۳۷.۹ (اندازه‌گیری مقعدی) متفاوت است.

علت بروز تب

به غیر از عفونت های مختلف ویروسی، باکتریال و انگلی، بیماری های التهابی مانند بیماری های روماتولوژیک و تب مدیترانه ای و نیز بدخیمی ها هم باعث تب می‌شوند.

در زمان های گذشته با ایجاد تب مصنوعی بعضی بیماری های عفونی را درمان می‌کرده‌اند.

تشخیص در کودکان

تشخیص بر اساس مشاهده ظاهر متفاوت کودک، سرخی گونه ها، اساس لرز و یا بیان احساس گرما توسط خود اوست. معمولاً کودک بی حال و بیمار به نظر می‌رسد

کار مناسب، اندازه‌گیری دمای بدن با دماسنج‌های مختلف است. اگر از زیر بغل برای اندازه‌گیری دمای بدن استفاده می‌کنید، لازم است ۰.۵ درجه به دمای دماسنج اضافه کنید.

به ازای هر درجه تب ۱۰ عدد ضربان قلب کودکان افزایش میابد، به جز در موارد خاص

tahlilak15 1

آیا تب آسیب‌زا است؟

علیرغم وحشت والدین، شواهدی از اینکه تب آسیبی به مغز یا ارگان های دیگر وارد کند، در دست نیست. به جز در تشنج پایدار و گرمازدگی شدید.

تب را باید پاسخ طبیعی بدن در نظر گرفت که باعث کاهش رشد میکروب ها و بسیج پاسخ التهابی بدن می‌شود و تنها در شرایطی نیاز به درمان دارد.

تب بالاتر از ۳۹ درجه لازم است درمان شود. البته درمان تب به معنای درمان بیماری اصلی نیست. تب مانند همه پاسخ های اضطراری و بحرانی، مضراتی هم دارد ازجمله تشنج.

درمان

اولین قدم درمانی، مصرف مایعات برای جبران کم آبی است. استامینوفن هر چهار ساعت و ایبوپروفن در کودکان بالاتر از شش ماه هر شش تا هشت ساعت که بیشتر برای کاهش تب استفاده می‌شود.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x