مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو ارومیه بهشت کوچک در دل کوهستان

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. نام این دریاچه از مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده‌ است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی اختصاص دارد.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. نام این دریاچه از مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده‌ است و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. مساحت دریاچه مارمیشو ۵ هکتار و درختان صنوبر، بلوط و گردو از جمله پوشش گیاهی اطراف دریاچه هستند.

دریاچه مارمیشو بر اثر زمین ‌لرزه و سد کوه در مسیر آب‌ های مرزی ایران و ترکیه به وجود آمده ‌است. در سال‌ های اخیر به دلیل جاری شدن سیل و پر شدن دریاچه با شن و ماسه سیلاب، عمق و مساحت این دریاچه به شدت کم شده‌ است.

بیشتر بخوانید: معرفی دریاچه دوقلوی سیاه گاو در استان ایلام

برای دیدن دریاچه مارمیشو باید حدود ۴۵ کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله بگیرید و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان‌ های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه ببینید. مسیر شما از حاشیه رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه می گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می گذرید و به روستای مارمیشو می رسید.

مارمیشو

مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی اما زیبا می‌توانید به دریاچه مارمیشو برسید.

این منطقه به دلیل داشتن گیاهان متنوع، برای پرورش زنبور عسل نیز بسیار مناسب است و عسل آن بسیار مرغوب بوده و عطری از گل‌های وحشی را در خود دارد.

دریاچه مارمیشو ارومیه

یکی از جالب‌ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادرهای ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده‌ اند. آشنایی با نحوه زندگی عشایر بسیار جذاب است که در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن، می‌تواند خاطره ‌انگیز باشد.

بیشتر بخوانید: دریاچه زریوار استان کردستان

اطراف دریاچه را درختان انبوهی فراگرفته که همچون حلقه‌ای سبز رنگ می‌درخشد و در فصل بهار و تابستان سراسر سبز و در پاییز یکپارچه رنگین می‌شود و صحنه‌ای را به وجود می‌آورد که کمتر جایی می‌توانید مشابه آن را ببینید.

منطقه دریاچه مارمیشو از آن جهت که کوهستانی است و در دره قرار گرفته، تنها در فصل‌ های گرم مناسب بازدید است.

مارمیشو

پوشش گیاهی و گونه های حیوانی دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو باعث ایجاد منطقه ای سرسبز در اطراف خود شده است. گونه های درختی فراونی مانند بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و انواع درختچه های دیگر به وفور یافت می شوند و حدود شصت درصد از این درختان درخت بلوط هستند که نمای بسیار زیبا را تشکیل داده اند و همچنین گیاهانی چون ریواس، کنگر، خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و انواع سبزی های کوهی در دامنه های اطراف یافت می شود.

اگر بخواهیم منطقه را از لحاظ گونه های حیوانی بررسی کنیم انواع کبک، خرگوش، گراز، خرس و حتی گرگ در این منطقه وجود دارد اما متاسفانه امروزه با شکار و کشتار بی رویه انسان بسیاری از این گونه های حیوانی در حال نابود شدن هستن و خیلی به زحمت بتوان یک گرگ یا مثلا یک خرس در این منطقه پیدا کرد.

مارمیشو

برای دیدن آدرس دریاچه مارمیشو بر روی نقشه اینجا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی دریاچه کوه گل یاسوج

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x