مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دریاچه زریوار

دریاچه زریوار استان کردستان

دریاچه زریوار یا تالاب آب شیرین زریبار در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌ های دیدنی و گردشگری این استان است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی دریاچه زریوار استان کردستان اختصاص دارد.

دریاچه زریوار 4

دریاچه زریوار کجاست ؟

دریاچه زریوار یا تالاب آب شیرین زریبار در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌ های دیدنی و گردشگری این استان است.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف‌ جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد.

بیشتر بخوانید: دریاچه نئور اردبیل بهشتی زیبا در دل کوه

این تالاب بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین باختر ایران و یکی از منحصر به ‌فردترین دریاچه‌ های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود. حجم آب زریوار ۳۰ میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن ۳ متر است که در برخی نقاط تا هشت متر هم می رسد.

دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار

از پوشش های گیاهی دریاچه زریوار می ‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌ هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه ‌ای می ‌توان به گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آب، علف هفت‌ بند، پیچک‌ ها، لویی و بزواش، جگن و نعنا اشاره کرد.

گونه ‌های بومی: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این گونه‌ ها در دریاچه یافت نمی‌ شوند)

گونه ‌های غیر بومی: ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک اشاره کرد.

ضمناً یک گونه مارماهی، ۵ گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده ‌است.

در خصوص گونه‌ های وارداتی اخیر توسط سازمان شیلات و آبزیان می ‌توان به گونه ماهی Gambosia siaaffinhs از خانواده poecilidae و یک گونه میگوی غول پیکر آب شیرین اشاره کرد.

در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می ‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند.

دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار

دریاچه زریوار کردستان

اردک سرحنایی و سرسبز، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائی ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌ های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می ‌آیند.

نکته قابل توجه دیگر در مورد زریوار این است که هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب دریاچه از ذوب شدن برف های کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خودجوش در کف دریاچه تامین می شود.

دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار

زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می کند. همچنین صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراکی از جمله سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، کپور معمولی و مار ماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می رود.

وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان، تاثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد، رطوبت هوا و بارش های مناسب در این منطقه موجب ایجاد پوشش گیاهی زیبایی در این ناحیه شده است.

دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار

دریاچه زریوار کردستان

وجود دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی، سرزمین باشکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: دریاچه شورابیل اردبیل تنها دریاچه طبیعی درون شهری ایران

برای دسترسی به مریوان که در استان کردستان واقع شده، باید ۱۲۵ کیلومتر از سنندج به طرف غرب حرکت کنید. این شهر که ۱۰۰ کیلومتر با سلیمانیه عراق مرز مشترک دارد، به دریاچه زیبای زریوار معروف است؛ دریاچه‌ای که تاثیر بسزایی بر مرطوب و معتدل شدن هوای منطقه دارد.

دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار

وجود زریوار در میان کوهستان‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی، چشم‌اندازی بی‌بدیل را موجب شده است.

دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار
دریاچه زریوار
عکس دریاچه زریوار

درباره دریاچه های ایران بیشتر بخوانید:

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x