مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
دنیا در نگاه سگ‌ ها

دنیا در نگاه سگ‌ ها

سگ ها دید رنگی دارند ولی می‌توان گفت که سگ‌ها کور رنگی قرمز-سبز دارند و به نوعی تصویر را شسته شده می‌بینند. فهمیدن اینکه حیوانات خانگی جهان را چگونه می‌بینند به صاحبانشان کمک می‌کند تا مناسب‌ترین اسباب بازی، جای خواب و ظرف غذا را برای آن‌ها انتخاب کنند و از رنگ‌هایی استفاده کنند که نظر دوست کوچک‌شان را جلب کند. در این مطلب به بررسی دید سگ ها در شب و بینایی سگ ها و مقایسه چشم سگ ها و انسان ها و... پرداخته ایم.

دنیا در نگاه سگ‌ ها (چشم و دید سگ ها در شب)

دنیا در نگاه سگ‌ ها

سگ‌ها یکی از محبوب‌ترین حیواناتی هستند که با انسان‌ها در ارتباط بوده و شواهد باستان‌ شناسی نشان می‌دهد این جانور جزو نخستین گونه‌های جانوری محسوب می‌شود که توسط انسان اهلی شده و وارد زندگی بشر شد.

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها

نگاه متفاوت سگ ها به جهان

نکته‌ جالب در مورد زندگی سگ‌ها این است که سگ‌ها به نوعی متفاوت با انسان به جهان نگاه می‌کنند و در حقیقت سگ‌ها دارای یک سیستم بصری بسیار متفاوت با انسان هستند.

موضوع جالب توجه این است که این دوستان پشمالو، خانه‌ شما را شکل دیگری می‌بینند و با تکیه بر حس بویایی و حافظه‌شان مکان وسایلی که می‌خواهند، پیدا می‌کنند.

 

 

21 pomer

 

بهتر است از جابجایی دایمی وسایل خانه پرهیز کنید. زیرا این کار باعث سرگردانی آن‌ها می‌شود یا اگر قصد این ‌کار را دارید، هر بار یک وسیله را جا به‌ جا کنید.

این موضوع ربطی به سلیقه آن‌ها ندارد، بلکه مربوط به ساختار چشم‌هایشان می‌شود.

علی‌رغم آنچه ممکن است شنیده باشید، دنیای بصری سگ‌ها بسیار فراتر از تک‌ رنگ است. سال‌­ها اعتقاد مردم بر این بود که سیاه و سفید، تنها رنگ­‌های تشکیل­ دهنده‌ی دنیا از چشم سگ‌­ ها است. اما یافته­‌های علمی نشان دادند که فضا برای سگ­‌ها آنقدر هم شبیه فیلم‌های کلاسیک نیست! سگ‌ها قادر به تشخیص رنگ هستند.

 

سگ‌ها قادر به تشخیص رنگ هستند

دنیا در نگاه سگ‌ ها

حیوانات جهان را چگونه می بینند؟

فهمیدن اینکه حیوانات خانگی جهان را چگونه می‌بینند به صاحبانشان کمک می‌کند تا مناسب‌ترین اسباب بازی، جای خواب و ظرف غذا را برای آن‌ها انتخاب کنند و از رنگ‌هایی استفاده کنند که نظر دوست کوچک‌شان را جلب کند.

با دانستن این مطلب بهتر است در هنگام خرید اسباب­ بازی برای سگ­‌هایتان در انتخاب رنگ آن دقت بیشتری کنید. اغلب اسباب‌­بازی ها و وسایل مربوط به سگ­‌ها، به دلیل جذابیت بیشتر برای خریداران به رنگ قرمز طراحی می­‌شوند در حالی که سگ‌­ها ابدا قادر به دیدن قرمز نیستند!

مطمئن باشید سگ شما از داشتن یک اسباب ­بازی به رنگ آبی یا زرد بیشتر خوشحال­ می‌­شود!

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها

سلول‌های استوانه‌ای و مخروطی در چشم سگ‌ها

در حالی‌که سلول­‌های استوانه­‌ای (Rods) حساسیت بالایی به نور دارند و مسئول دریافت تاریکی و روشنایی هستند،
سلول‌های مخروطی (Cones) وظیفه‌ی مهم دریافت و تشخیص رنگ­‌ها را برعهده دارند.

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها - سلول‌های استوانه‌ای و مخروطی در چشم سگ‌ها

 

ما توانایی دید در شب را مدیون تلاش سلول­‌های استوانه­‌ای هستیم، اما به دلیل عدم حساسیت آن­‌ها به رنگ­‌ها، تشخیص رنگ­ در تاریکی دشوار شده و طیفی از خاکستری برای ما قابل رویت است.

دلیل کم­‌کاری سلول­‌های مخروطی در شب عدم وجود نور کافی است. در حقیقت آن­‌ها برای تحریک شدن به نور زیادی احتیاج دارند تا بتوانند دنیای رنگارنگ اطراف را با جزئیات برای ما به تصویر بکشند.

گیرنده‌های مخروطی چشم انسان را قادر به ادراک سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی می­‌کنند که با ترکیب آن­‌ها مغز قادر به درک ۱ میلیون رنگ مختلف از طیف نور مرئی می‌شود.

گیرنده‌­های مخروطی سگ‌ها تنها می­‌توانند دو رنگ آبی و زرد را دریافت کنند و در نتیجه سگ‌­ها قابلیت ادراک ۱۰ هزار رنگ از طیف آبی و زرد را دارا هستند.

دنیا در نگاه سگ‌ ها

چشم انسان­‌ها در برابر چشم سگ‌ ها

بیایید تعداد سلول­‌ها یا گیرنده­‌های نوری مخروطی و استوانه‌­ای در چشم انسان و سگ را با هم مقایسه کنیم.­

چشم انسان‌­ها دارای حدود ۶ میلیون گیرنده نوری مخروطی است که در ناحیه­‌ای مرکزی به نام Fovea که بر روی لکه زرد چشم قرار دارد، متمرکز شده­‌اند. در اطراف این ناحیه تقریبا ۱۲۰ میلیون گیرنده نوری استوانه‌­ای قرار دارد.

 

چشم سگ‌ ها
چشم سگ‌ ها

 

اما چشم سگ­ فقط ۱.۲۰۰.۰۰۰ گیرنده‌ی مخروطی دارد و فاقد Fovea است. می‌توان گفت این مقدار حدودا معادل ۲۰ درصد تعداد این نوع گیرنده‌­ها­ در چشم انسان می­‌شود.

به عبارتی دیگر تعداد گیرنده­‌های مخروطی چشم سگ از چشم انسان بسیار کمتر است. در عوض سگ‌­ها دارای گیرنده­‌های نوری استوانه­‌ای بسیار زیادی هستند که تعداد آن­‌ها چندین برابر چشم انسان است، طوری که حساسیت چشم سگ‌­ها را در تشخیص کوچک ­ترین حرکات پیرامونشان تا ۵ برابر چشم انسان افزایش می­‌دهد.

 

برتری چشم سگ نسبت به انسان‌ها

میدان دید وسیع‌­تر از جمله مزایای داشتن چشم سگی است! در حالی که انسان­‌ها با داشتن میدان دید ۱۹۰-۱۸۰ درجه محدود شده‌­اند، اغلب نژادهای مختلف سگ­‌ها قادرند در یک نگاه تا ۲۵۰ درجه از فضای اطراف خود را زیر نظر بگیرند.

علاوه بر این قدرت بینایی بسیار بالا در تاریکی چشم سگ‌­ها را تبدیل به دوربین­­‌های فوق حرفه‌ای دید در شب کرده است.

علت این امر داشتن گیرنده­‌های استوانه­‌ای بیشتر و مردمک بزرگ­تر نسبت به چشم انسان و وجود لایه‌­ای به نام پرده درخشان یا Tapetum است که مانند آینه در چشم سگ عمل می­‌کند.

زمانی که پرتو نوری به چشم وارد می‌­شود، این لایه با بازتاب مکرر آن قدرت جذب نور را بالا برده و توانایی دیدن محیط اطراف را در تاریکی برای سگ فراهم می‌­کند. جالب است بدانید پرده درخشان باعث می­‌شود چشم سگ­‌ها در عکس­‌های یادگاری برق بزند!

 

eyes dog in night2

دنیا در نگاه سگ‌ ها

سگ‌ها بینایی ۲۰/۲۰ ندارند

چشم انسان­ قادر است مسافت دورتری را نسبت به چشم یک سگ به وضوح ببیند.

متوسط انسان­‌ها دارای تیزبینی ۲۰/۲۰ هستند، در حالی‌که در سگ‌­ها به طور میانگین این مقدار ۲۰/۸۰ است.

به عبارت دیگر یک سگ می­‌تواند با داشتن ۲۰ فوت (حدود ۶ متر) فاصله از یک شی آن را به وضوح ببیند. در حالی که انسان قادر است آن را از فاصله ۸۰ فوتی هم (حدود ۲۴ متر) به صورت واضح نگاه کند.

معمولا میدان بینایی سگ‌ها ۲۴۰ درجه است که در مقابل انسان با ۱۸۰ درجه و گربه با ۲۰۰ درجه میدان بینایی وسیع‌تری محسوب می‌شود. میدان بینایی در سگ‌ها با توجه به نژاد و حتی تفاوت‌های فردی سگ‌ها متفاوت است.

 

23

 

شبکیه‌ی چشم گرگ حساس‌ترین شبکیه در اسکن افقی طعمه / شکارچی است.

 

 

9 wolf1

 

سگ‌هایی که از نژادهای کوتاه بینی مانند بولداگ، پاگ، بوکسر و بوستون تریر با چشمانی بیرون آمده هستند پیرامونشان را بهتر می‌بینند اما نمی‌توانند درست مقابل خود را ببینند.

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها

دنیا در نگاه سگ‌ ها

 

6 boxer dog1

دنیا در نگاه سگ‌ ها

سگ‌ها چه رنگ‌هایی را می‌بینند؟

سگ ها دید رنگی دارند ولی می‌توان گفت که سگ‌ها کور رنگی قرمز-سبز دارند و به نوعی تصویر را شسته شده می‌بینند. (اجسام از دید ما روشن‌تر هستند)

 

12 color in dogs

 

در حقیقت سگ‌ها رنگ قرمز را به صورت قهوه ای متمایل به زرد تشخیص می‌دهند.

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها
چشم سگ‌ ها

دنیا در نگاه سگ‌ ها

گیرنده‌­های مخروطی سگ‌ها تنها می­‌توانند دو رنگ آبی و زرد را دریافت کنند. این بدان معنا نیست که سگ‌ها رنگ قرمز را نمی‌بینند. بلکه تنها این رنگ برایشان به اندازه ما شفاف و پر رنگ نیست.

یک اسباب بازی قرمز روشن همیشه به چشم سگ‌ها رنگی مایل به قهوه‌ای دارد. شاید به همین خاطر است که یک رفتار ترجیحی نسبت به آبی و بنفش در سگ‌ها می‎‌بینید. چرا که نقطه قوت گیرنده‌های مخروطی آن‎‌هاست.

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها
چشم سگ‌ ها

سگ‌ها با دقت بالایی تفاوت میان سایه‌های مختلف رنگ خاکستری که به چشم ما انسان‌ها یکسان می‌آید را در می‌یابند.

دید سگ‌ ها در شب

دید فوق‌العاده‌ی سگ‌ ها در شب

احتمالا می‌دانید که گربه‌ها در نور کم دید بسیار خوبی دارند. حقیقت این است که دید سگ‌ها در تاریکی به خوبی گربه‌هاست.

 

دنیا در نگاه سگ‌ ها - دید سگ‌ ها در شب
دید سگ‌ ها در شب

 

این ویژگی ماحصل نوعی سازگاری تکاملی است که اجداد سگ‌های خانگی هنگام شکار در سحر و غروب از آن بهره می‌بردند.

سگ‌ها و گربه‌ها تا هفت برابر از انسان‌ها در نور کم یا تاریکی دید بهتری دارند. این به خاطر وجود پرده‌ی درخشان (tapetum) در پشت شبکیه چشم آن‌هاست.

پرده درخشان یک لایه منعکس کننده است که سبب می‌شود نوری که توسط گیرنده‌‌ها دریافت نشده است، در پشت چشم، عقب و جلو برود تا شانس دوباره‌ای برای شناسایی داشته باشد.

این سیستم دلیل اصلی پدیده‌ای است که وقتی از سگ‌ها با دوربین عکاسی و فلاش عکس می‌گیرید، شاهد تصویری با چشمان به شدت درخشان هستید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x