مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 29 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گجت ایمپلنت مغزی

رابط ماشین و انسان / درباره گجت مغزی نورولینک

در این مقاله به بررسی گجت رابط کارربری مغز و ماشین شرکت نورولینک پرداخته شده است. همچنین در مورد اینکه این امواج چگونه دسه بندی می شوند توضیح مختصری داده شده است.

بعد از ساخت گجت های جدیدی مثل ساعت هوشمند، عینک‌های دیجیتال و تگ‌های وایرلس کفش، حالا نوبت به آرزوی دیرینه بشر رسیده است. کنترل اشیا و ارتباط با وسایل به‌ وسیله مغز، رویایی بزرگ که توسط شرکت نورولینک از ایلان ماسک مطرح‌ شده است. گجت­ی که با کاشت یک میکرو چیپ بر مغز کار خواهد کرد.

اما در این‌ باره بایستی به‌ روشنی این فرآیند توضیح داده شود. بیم‌ها و امیدها و یا نتایجی که از آن به وجود خواهد آمد، گفته شود. شاید آینده آن‌چنان روشن نباشد.

 

امواج مغزی چیست

فرآیندهای دریافت، پردازش و ارسال دستور در مغز به صور فرآیندهای الکتروشیمی است. این فرآیندهای شیمیایی همراه با امواج الکترومغناطیسی هستند که نشان‌دهنده یک یا چند فعالیت است. دانستن موقعیت و شدت موج می‌تواند در دانستن این نوع موج کمک کند.

این امواج چه در زمان خواب و چه در زمان فعالیت و یا فکر کردن زیاد همواره وجود دارند. بدن انسان در طول شبانه‌ روز پنج دسته موج گسترده از خود ساطع می ­کند. این دسته امواج به نام‌های دلتا، تتا، آلفا، بتا و گاما شناخته می­ شوند و طول موج‌های از دو دهم تا ۲۷ هرتز دارند. امواج مغزی انسان با توجه به نوع فعالیت و هم‌زمانی فعالیت‌ها می‌تواند موجب به فرآیند تشدید و یا رزونانس شود.

نحوه شناسایی امواج مغزی

برای شناسایی امواج می‌بایستی یک دیتابیس از فرآیندها و هم‌زمانی آن‌ها تهیه شود. همچنین این امواج مغزی با تکرار یک فرآیند و یا کار بدن مثل بلند کردن و یا باز کردن بازو به نرم‌افزار موجود، آموزش داده شود. استفاده از فیلترهای بالا گذر و پایین گذر موجب می‌شود تا شناخت دقیق‌تری از هر کد و یا طول‌ موج به دست آید. در نهایت برای هر کد یک داده و یا طول‌ موج به دست می‌آید.

گجت مغزی نورولینک

شرکت نورولینک از دیگر شرکت‌های توسعه‌ یافته ایلان ماسک است که روی رابط‌های ماشین و مغز کار می‌کند. این شرکت در هفته‌های گذشته اولین گجت ارتباط مغز و موبایل را ارایه نمود. هدف اولیه از ساخت این گجت کنترل تلفن همراه و رایانه برای افراد ناتوان بوده است. گجت معرفی‌شده آرایه‌های را برای دریافت سیگنال‌های مغزی دارا است که شامل ۳۰۷۲ الکترود است. این حسگرها توسط یک سیم انعطاف‌پذیر ۹۶ رشته‌ای اطلاعات را به واحد پردازشگر انتقال می‌دهد. قطر هر رشته از این سیم‌های ارتباط در حدود ۴ الی ۶ میکرومتر است که با این ابعاد از تار موی انسان بسیار کوچک‌تر و ظریف‌تر خواهد بود.

گجت ایمپلنت مغزی
گجت ایمپلنت مغزی

این فناوری تا به امروز بر روی هیچ انسانی تست نشده است. اما آقای ماسک امید دارد با مشارکت یک بیمار بتواند بر روی مغز انسان این سیستم را پیاده نماید. البته این پتنت تا پیش‌ از این بر روی موش، خوک و میمون تست‌ شده است و حتی توانسته است در نمونه آزمایش بر روی میمون موفق عمل نماید.

دستگاه کاشتت ایمپلنت مغزی
دستگاه کاشتت ایمپلنت مغزی

آقای ماسک که خود یکی از بیم دهندگان و همچنین توسعه‌ دهندگان هوش مصنوع است متذکر شده است: “این فناوری هرگز به مغز مسلط نخواهد شد و فقط رابطی بین ماشین و انسان خواهد بود”

بیم‌ها و امیدها

واضح است که این فناوری حتی برای توسعه‌دهندگان هم شبهه و ترس ایجاد می­کند. این فناوری با پتانسیل بالا قادر خواهد بود از مغز کاربر یک اسکن داشته باشد و یا حتی در هر لحظه افکار او را بخواند و احتمال رفتار پرخطر را بسنجد و قبل از هر فاجعه‌ای اقدامات ضروری را انجام دهد. البته می تواند در حالت اصلی به افراد کم‌توان و یا ناتوان در ارتباط با دیگران کمک کند مانند سیستم صحبت و تایپ چشمی استیون هاوکینگ، اما در صورتی‌ که کنترل نشود می‌توان تصور نمود که این سیستم یک کنترل‌گر برای افراد نظامی شود و یا حتی استفاده‌ کنندگان عادی از آن استفاده نابجا کنند و در هر لحظه مورد کاوش و یا فرمان‌ برداری ناخواسته قرار گیرد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x