مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
یادگیری درست لغات انگلیسی

راهکارهای موثر در یادگیری درست لغات انگلیسی

در این مقاله به روش های موثر آموزش لغات انگلیسی و استفاده از آنها در جملات می پردازیم.

افرادی که تجربه یادگیری زبان را دارند به این نتیجه رسیده اند که به خاطر سپردن بسیاری از کلمات کمکی به بهبود ارتباط آنها نمی کند، اما باعث می شود که به سمت هدفشان پیش بروند. کسانی هستند که فکر می کنند اگر فرهنگ لغت را از ابتدا تا انتها نگه دارید، برای کلمات و استفاده از آنها مشکلی پیش نمی آید. اما بدون شک چنین کاری نتیجه ای جز اتلاف وقت، ناامیدی، شکست و ناامیدی نهایی نخواهد داشت. در این مقاله به روش های موثر آموزش لغات انگلیسی و استفاده از آنها در جملات می پردازیم.

روش یادگیری مخصوص به خودتان را پیدا کنید

هیچ راهی برای یادگیری زبان انگلیسی برای همه وجود ندارد. اما خبر خوب این است که راه های زیادی برای تسهیل فرآیند یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. این امر به ویژه در هنگام یادگیری کلمات، گرامر و جملات جدید انگلیسی صادق است.

اول از همه باید جواب این سوال را پیدا کنید که «چه نوع یادگیرنده ای هستید؟»

برخی با گوش دادن، برخی با نوشتن، برخی با تماشای فیلم های آموزشی یاد می گیرند برای رفع نیازهای شما پاسخ دهند. . به عنوان مثال، اگر کلمات انگلیسی را پس از نوشتن به خوبی به خاطر می آورید، باید با نوشتن آنها و انجام آن به شیوه ای سرگرم کننده (مانند نوشتن یک وبلاگ انگلیسی زبان) آنها را یاد بگیرید. اما اگر لغات را بیشتر با گوش دادن یاد می گیرید (مثلاً با گوش دادن به کتاب های صوتی یا مکالمات صوتی)، باید روش دیگری را انتخاب کنید. بعد از اینکه مدل یادگیری خود را فهمیدید، می توانید شروع کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام روش بهترین است، می توانید از روش هایی که در این بخش توضیح می دهیم استفاده کنید. شما با استفاده از روش های مختلف در مورد یادگیری خود و مغز خود بیشتر خواهید آموخت.

هیچ لغتی را بی دلیل و بی منظور یاد نگیرید!

ما همیشه مطالب و چیزهایی را به راحتی به یاد می آوریم که هم با یکدیگر و هم با نیازهایمان مرتبط باشند.

لیست درست کردن و کارت های لغت با کلمات بی هدف و تصادفی قطعا راه موثری در یادگیری و به خاطر سپردن لغات نیست و بعدها در شرایط متفاوت احتمال اینکه بتوانیم از آن لغات در لیست و یا فلش کارت ها استفاده کنیم تقریبا صفر است.

به این مثال توجه کنید.

.Messi is unstoppable

اگر شما طرفدار فوتبال هستید، احتمال اینکه کلمه unstoppable  را در آینده به یاد بیاورید بیشتر است تا اینکه فقط کلمه را به تنهایی حفظ کنید یا اینکه در یک جمله معمولی یاد بگیرید.

مثل:

.Some people are unstoppable

بنابراین کلمه را در جملاتی یاد بگیرید که با وضعیت خودتان و همچنین علایقتان مرتبط باشد.

لغات را در عبارات و یا دیالوگ های معمول یاد بگیرید

اگر لغات را درchunks  (عباراتی کوچک که چند کلمه را در کنار هم قرار می دهند) و یا درscript  (دیالوگ های معمول) یاد بگیرید، خیلی بهتر می توانید آن ها را به خاطر بسپارید و در مکالمات استفاده کنید. مثلا به جای اینکه  to come up with  که یک phrasal verb  است را به تنهایی حفظ کنید در یک عبارت یاد بگیرید. مثل: come up with a brilliant idea

مثلا به جای کلمه homework  عبارت do my homework  را به خاطر بسپارید.

از صدای درونی استفاده کنید

یادگیری ذاتا یک فرآیند درونی است. لازمه یادگرفتن یک کلمه بردن آن کلمه یا لغت به دنیای صدای درونی شماست.

به عنوان مثال، یک بار به یک کلمه یا عبارت گوش دهید. حالا به صدایی که در سرتان است گوش دهید. سپس سعی کنید کلمه را در ذهن خود بگویید، سپس آن را با صدای بلند تکرار کنید و سپس توجه داشته باشید که همان کلمه ای است که اولین بار آن را شنیدید و تلفظ کردید.از دیکشنری های معتبر مثل Longman، oxford برای چک کردن تلفظ صحیح کلمه استفاده کنید.

تکرار با فاصله

تکرار کلمات را در ذهن شما جاسازی می کند. تکرار یک کلمه ۱۰۰ بار در روز به اندازه تکرار یک کلمه و اصلاح آن در چند روز مفید نخواهد بود. این فرآیند را تکرار در یک بازه زمانی می نامند. یعنی برای یادگیری بهتر یک کلمه یا عبارت، آن را در روزها و هفته های آینده تکرار و مرور کنید.

سعی کنید کلمه ای را که یاد گرفتید در جملات به کار ببرید. سپس سعی کنید بعد از یک ساعت آن کلمه را به خاطر بسپارید. قبل از خواب مرور کنید. روز بعد سعی کنید دوباره از آن کلمه در جملات استفاده کنید و همین روند را برای چند روز آینده تکرار کنید و کلمات را مرور کنید.

یادگیری درست لغات انگلیسی

در موقعیت های طبیعی و واقعی از کلمات استفاده کنید

حتی اگر برای یادگیری و به خاطر سپردن یک کلمه یا عبارت سخت کار کنید، همیشه استفاده از آن در صورت نیاز آسان نیست.

برای حل این مشکل، خود را با استفاده از کلمه به مدت ۲-۴ دقیقه به طور مداوم ضبط کنید. در این چند دقیقه می توانید در مورد محیط زیست، رویدادهایی که در جهان اتفاق می افتد یا در مورد موضوعات مورد علاقه خود صحبت کنید. سپس به صدای ضبط شده گوش دهید و کلماتی را که استفاده می کنید یادداشت کنید. آیا دائماً از کلمات و عباراتی در مکالمه استفاده می کنید که دوست دارید فعالانه از آنها استفاده کنید؟ یا همان کلمه ای را که می خواهید جایگزین عبارتی که می خواهید استفاده می کنید؟

سپس دوباره صدای خود را ضبط کنید تا ببینید آیا استفاده از کلمات مورد نظر تغییر کرده است یا خیر. یکی از نکات مثبت این تمرین این است که با ادامه این تمرین درک بهتری از ساختار و کلمات و عباراتی که در هنگام صحبت کردن باید به کار ببرید، خواهید داشت. با تکرار این تمرین، تمام کلمات و ساختارهای کاربردی به تدریج جایگزین عبارات ساده و کلیشه ای می شوند که سال ها بدون تغییر استفاده می کردید.

بنویسید!

حتما کلماتی را که به تازگی یاد گرفته اید را در دفتری یادداشت کنید. (اگر در قالب باشند که تاثیر خیلی بهتری در یادگیری خواهند داشت.) این کار باعث می شود هم کلمه و هم نوع نوشتار آن بهتر در ذهن باقی بماند. از جملاتی استفاده کنید که یا درباره خودتان و یا کسی که می شناسید باشد.

نکته مهم: معنی لغات را حفظ نکنید.

یکی از مهم ترین اشتباهات زبان آموزان در یادگری زبان انگلیسی، تلاش آن ها در حفظ کردن معنی لغات است. اکثر لغات زبان انگلیسی دارای ریشه هستند یا مشتق از کلمه ای دیگرند. با شناخت ریشه و مشتقات کلمات، می توان از حفظ طوطی وار خودداری کرد. زبان آموزی که به دنبال درک معنی و ریشه لغات نباشد، حتی با به کارگیری روش های گفته شده، در یادگیری موثر لغات انگلیسی موفق نخواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x