مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

رشد و تکامل کودکان به چه صورت است

رشد و تکامل کودکان

تأخیر رشد و نمو در ماه های اول تولد منجر به آسیب ماندگار در تمام عمر خواهد شد؛ بنابراین ضروری و ارزشمند است که در سال اول تولد، هر ماه و در سال دوم هر دو ماه وضعیت رشد و تکامل کودکان را ارزیابی کنیم.

رشد کودک

رشد به افزایش وزن، قد و دور سر کودک اطلاق می‌شود. مهم است بدانیم که کودکان آهنگ رشد متفاوتی دارند و درست نیست که رشد وزن، قد و دور سر کودک خود را با دیگران و حتی برادر و خواهر و حتی در دوقلو ها با قل دیگر مقایسه کرد. ممکن است کودکی که بر روی نمودار در منطقه ۳% رشد می‌کند، وضعیت بهتری از کودکی که در منطقه ۹۵% توقف رشد دارد، باشد.

تکامل کودک

تکامل به معنی کسب مهارت ها و توانایی های فیزیکی، رفتاری شناختی و احساسی کودک در ماه های زندگی است. توجه به سیر تکامل کودک مهم است و ما را سریع تر به مشکلات احتمالی کودکان رهنمون می‌شود.

رشد مغز در سال اول

مغز نوزاد به طور متوسط در بدو تولد ۳۵۰ گرم است که در پایان سال اول تولد دو و نیم برابر رشد می‌کند، در حالی که در بقیه عمر تا بلوغ تنها چهار برابر تولد خواهد شد؛ بنابراین رشد کودکان در سال اول تولد بسیار مهم است.

اختلال در رشد

در صورت اختلال در روند رشد و تکامل کودک، پزشک کودکان راهنمایی های لازم را انجام خواهد داد و در صورت نیاز به بررسی بیشتر بررسی های پاراکلینیکی را برای یافتن دلیل اختلال درخواست خواهد کرد تا با کمک والدین رشد و تکامل طبیعی در سال های اول زندگی ادامه یابد.

 

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x