مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی بریل 1402

روز جهانی بریل ۱۴۰۲ به همراه دانستنی های مفید و خواندنی

همراهان عزیز و محترم مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی بریل 1402 را به همراه دانستنی های مفید و خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز جهانی بریل ۱۴۰۲ به همراه دانستنی های مفید و خواندنی

همراهان عزیز و محترم مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی بریل ۱۴۰۲ را به همراه دانستنی های مفید و خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل 1402
روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل ۱۴۰۲ مصادف با پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲، ۲۲ جمادی الثانی ۱۴۴۵ و ۴ ژانویه ۲۰۲۴ است.

۴ ژانویه سالروز تولد «لوئی بریل» مخترع نابینای سیستم نوشتاری «بریل»، روز جهانی بریل است که امروزه در سراسر دنیا توسط میلیون ها فرد نابینا مورد استفاده قرار می‌گیرد و زندگی آنان را متحول ساخته است.

روز جهانی بریل (World Braille Day) روزی بین‌المللی است که در ۴ ژانویه با هدف آگاهی از اهمیت بریل به عنوان وسیله‌ای ارتباطی در تحقق کامل حقوق بشر برای افراد نابینا و کم‌بینا گرامی داشته می شود. تاریخ این رویداد توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام شد و اولین گرامیداشت این روز در ۴ ژانویه ۲۰۱۹ بود.

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل 1402
روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

لوئی بریل (Louis Braille) متولد ۴ ژانویه ۱۸۰۹ و درگذشتۀ ۶ ژانویه ۱۸۵۲، مربی و معلم اهل فرانسه و مخترع یک سیستم خواندن و نوشتن برای نابینایان بود. سیستم او با نام «خط بریل» در سراسر دنیا توسط نابینایان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود.

لوئی بریل در سال ۱۸۰۹ در دهکده کوچکی در نزدیکی پاریس به دنیا آمد. او سه ساله بود که به دلیل فرو رفتن درفش زین دوزی هنگام بازی در کارگاه پدرش چشمش آسیب دید. نخست کم بینا و سپس از هر دو چشم نابینا شد. لوئی همیشه معتقد بود که او هم می‌تواند مثل هر انسان عادی دیگری زندگی کند. پس برای فراگیری خواندن و نوشتن به مؤسسه نابینایان پاریس رفت. اما آنجا هم خواندن و نوشتن با حروف برجسته موجود برای نابینایان، بسیار مشکل و وقت گیر بود. بنابراین از همان ابتدا لوئی به صورت شبانه‌روزی تلاش کرد تا سیستم خواندن و نوشتنی درست کند که قابل دسترسی برای تمام نابینایان باشد.

سرانجام در سن ۱۵ سالگی با الهام از یک تاس که یادگار پدرش بود و با اصلاح و گسترش خط ابداعی یک نظامی فرانسوی به نام شارل باربیه (Charles Barbier) توانست الفبای شش نقطه‌ای خود را اختراع کند که موسوم به خط بریل گشت.

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل 1402
روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

ابداع لوئی، نخست با مخالفت مسئولین مدرسه نابینایان پاریس روبرو شد و به خاطر سخت‌گیری‌های مقامات دولتی، اختراع بریل تأیید نشد و بودجه‌ای به آن تعلق نگرفت. با این حال لوئی تسلیم نشد و به راه خود برای آموزش خواندن و نوشتن به نابینایان و همچنین تبدیل کتاب‌ها به خط ابداعی خودش ادامه داد. سال ها پس از مرگ لویی بریل، با یاری معاون مدرسه اش، خط بریل به‌طور رسمی به جهان معرفی گردید.

لوئی در سن بیست سالگی به عنوان معلم در مؤسسه نابینایان پاریس شروع به کار کرد و شاگردان مؤسسه همگی به فراگیری خواندن و نوشتن با استفاده از خط ابداعی لوئی بریل پرداختند؛ خطی که امروزه در سرتاسر دنیا به عنوان خط بریل شناخته شده‌است.

لوئی بریل خط خودش را به نگارش نت موسیقی و ریاضیات هم بسط داد و در کنار فعالیت‌هاش در مؤسسه نابینایان، موسیقیدان قابلی هم شد که در کلیسا‌های پاریس در روز‌های یکشنبه به نواختن ارگ‌ می‌پرداخت. این نابغه نابینا درضمن، نوازنده ویولنسل خیلی خوبی هم بود.

لوئی بریل در اواسط عمر به بیماری سل مبتلا شد که به خاطر شرایط بد زندگی در مؤسسه نابینایان بود. سرانجام او در ۴۳ سالگی، در ۶ ژانویه ۱۸۵۲ میلادی در پاریس چشم از جهان فروبست.

خط ابداعی بریل بیش از شصت سال بعد از مرگش به عنوان خط رسمی نابینایان شناخته شد؛ و پس از گذشت صد سال از زمان مرگش اختراع بریل از طرف دولت فرانسه به رسمیت شناخته شد و جسدش از دهکده‌اش به پانتئون، آرامگاه بزرگمردان تاریخ فرانسه انتقال داده شد و در کنار بزرگانی همچون ولتر، ویکتور هوگو، امیل زولا و دیگر بزرگان به خاک سپرده شد.

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل 1402
روز جهانی بریل ۱۴۰۲

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

خط بریل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بریل یک خط ثابت بین المللی نیست بلکه یک سیستم نوشتاری بین المللی است که قابلیت کدگذاری شدن در هر زبانی را دارد. در واقع بریل، خط خود را بر پایۀ شکل‌های مختلفی بنا کرده است که از ترکیب یک تا شش نقطه تشکیل مى‌شود.

به این ترتیب، الفبای هر خطی، خواه لاتین، عربی یا چینى و … با قراردادهای مشخص هر خط، کد گذاری مى‌شود. برای نمونه، پنج نقطه که سه ضلع یک مستطیل را تشکیل می‌دهند، در خط فارسی با «صاد» و در خط لاتین با «و» و در زمینۀ تجاری با علامت « & » مشخص می‌گردد. از آنجا که بریل یک کد است، همه زبان ها و حتی موضوعات خاص مانند ریاضیات، موسیقی و برنامه نویسی کامپیوتر را نیز می توان در بریل خواند و نوشت.

روز جهانی بریل 1402

216151 249

216152 735

روز جهانی بریل ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x