مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی سندروم داون 1402

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

همراهان همیشگی و ارجمند مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی سندروم داون 1402 را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

همراهان همیشگی و ارجمند مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲ را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

روز جهانی سندروم داون 1402
روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲ مصادف با سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۸ شعبان ۱۴۴۴ و ۲۱ مارچ ۲۰۲۳ است.

۲۱ مارچ مصادف با اول فروردین ماه، روز جهانی سندروم داون نام گرفته است.

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

سندروم داون یکی از شایع‌ترین معلولیت‌ها در جهان است که ۱٫۵ تا ۲ درصد معلولیت‌ها را در بر می‌گیرد. مبتلایان به سندروم داون با ۴۷ کروموزم متولد می‌شوند، درحالی‌ که انسان‌های سالم ۴۶ کروموزمی هستند و همین اختلاف باعث شده تا آنها کمی از هم سن و سال‌های خود دیرآموزتر باشند، اما در مقابل، این اشخاص کاملاً صادق، صمیمی و مهربان هستند.

۲۱ مارچ برای افزایش آشنایی مردم با بیماری سندروم داون نام گذاری شده است. سندروم داون به بیماری اطلاق می شود که در آن افراد دارای یک کروموزوم اضافه شماره بیست و یک هستند. هر انسان نرمال شامل چهل و شش کروموزوم یا بیست و سه جفت کروموزوم است. این کروموزوم از یک تا بیست و سه نامگذاری می شود. کروموزوم ها حامل ژن ها هستند و ژن ها اطلاعات مربوط به وراثت را دارا هستند.

هر فرد ۲۳ کروموزوم از پدر و ۲۳ کروموزوم از مادر خود به ارث می برد. بنابراین اطلاعات ژنتیکی به طور مساوی از طرف پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود و سهم هر کدام از والدین از وراثت در فرزندان یکسان است. تلاقی کروموزوم های پدر و مادر در زمان لقاح رخ می دهد که در نتیجه آن سلول تخم ایجاد می شود. از تقسیم پیاپی این سلول که در رحم اتفاق می افتد، جنین به وجود می آید. هر گونه اختلال در قبل از لقاح و از زمان  لقاح تا تولد باعث تولد نوزادان بیمار یا ناقص و در مواردی سبب مرگ جنین نیز می شود.

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

روز جهانی سندروم داون 1402
روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

همان گونه که اشاره شد، پدر و مادر به تعداد یکسان کروموزوم در اختیار فرزندان قرار می دهند. اما در بیماری سندروم داون، یکی از والدین به جای یک کروموزوم، هر دو کروموزوم خود را به فرزند خود هدیه می دهد. این دو کروموزوم به همراه کروموزوم به ارث رسیده از والد دیگر، سبب می شود که کودک دارای سه کروموزوم به جای دو کروموزوم بیست و یک شود. کروموزوم ها از لحاظ تعداد ژن هایی که حمل می کنند متفاوت هستند.

برخی از کروموزوم ها شامل ژن های بیشتر و برخی دارای ژن های کمتری هستند. کروموزوم بیست و یک دارای ژن های کمتری نسبت به کروموزوم های دیگر است و تعداد بیشتر ژن های روی کروموزوم بیست و یک سبب تولد نوزاد مبتلا به داون می شود. کروموزوم هایی که دارای تعداد بیشتری از  ژن ها هستند در صورت حضور سه کپی از آن ها به جای دو کپی، سبب مرگ نوزاد یا جنین می شوند. در مورد سندروم داون منشا کروموزوم اضافی، معمولا مادری است. با بالا رفتن سن مادر احتمال تولد نوزادان با این بیماری افزایش می یابد به طوری که ریسک تولد نوزادان مبتلا در سن بیست سالگی مادر یک در ۱۵۰۰ و در سن سی و پنج سالگی به یک در ۱۶ افزایش می یابد.

سندروم داون دارای تظاهرات متنوعی است که موارد زیر را می توان نام برد. عقب ماندگی ذهنی، مشکلات قلبی، ویژگی های ظاهری مانند شیارهای چشمی رو به بالا، پل بینی پهن، خط منفرد کف دست و …. طول عمر آنها بین ۷۰-۵۰ سال است و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر، سلامتی آنها را تهدید می کند. این کودکان رفتار فوق العاده دوستانه ای داشته و روابط عمومی بالایی دارند. آنها آموزش پذیر هستند و می توانند با پشتوانه والدین و آموزش درست به موفقیت هایی در زندگی دست یابند.

روز جهانی سندروم داون ۱۴۰۲

افراد موفق مبتلا به سندروم داون مانند “سباستین اوربانسکی” در زمینه تئاتر و دوبله، “مادلین استوارت” در زمینه تبلیغات، “ادوارد باردبانل” به عنوان یک کمدین، “تیم هریس” به عنوان یک سخنران انگیزشی، “کارن گافنر”، ورزشکار و سخنران انگیزشی، “کریس بورک”، بازیگر و جان کرنین به عنوان یک فرد موفق در زمینه بیزینس فعال بوده اند. با توجه به این مثال ها می توان به والدین توصیه کرد که از پنهان کردن این کودکان بپرهیزند و به آنها کمک کنند تا آموزش دیده و در زندگی موفق شوند. این موفقیت بدون کمک والدین و باور آنها به توانایی فرزندانشان امکان پذیر نخواهد بود.

همان گونه که در بالا اشاره شد بیست و یک مارچ روز سندروم داون است. وجه تسمیه این تاریخ را می توان این گونه توضیح داد که بیست و یکمین روز از سومین ماه سال تداعی کننده سه کپی بودن کروموزوم بیست و یک است. این بیماری اولین بار در سال ۲۰۰۶ در چندین کشور مشاهده شد. united nation در دسامبر ۲۰۱۱این روز را نامگذاری کرد و از همه سازمان های وابسته به خود و مجامع خصوصی دعوت کرد تا با بزرگداشت این روز، افکار عمومی را در مورد این بیماری و توانایی بالای بیماران آگاه کند. در جنوب آفریقا این روز با شعار «دوستان من، جامعه من» جشن گرفته می شود. افرادی با سندروم داون با دیگران برابرند و باید مانند دیگران از زندگی لذت ببرند و دارای حقوق برابر باشند. این حقوق شامل فرصت شرکت در اجتماع و فعالیت های دیگر مردم است. مردم باید به حقوق آن ها احترام بگذارند و توانایی آن ها را جدی بگیرند.

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x